Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

(nog) GEEN OF ANDERE DIAGNOSE-9- Jeribadiza

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=kaatje-kakel;1008616]
De neuroloog had het erover dat MS moet worden aangetoond in tijd. Uit dit forum begrijp ik dat er dan oudere vlekjes te zien moeten zijn op de MRI? Hoe zien die er dan uit? Zijn die niet wit?
[/QUOTE]


Er moet verschil worden aangetoond in plaats en tijd.
Verschil in plaats betekent dus meerdere plekjes.
Verschil in tijd betekent dat de plekjes op meerdere tijdstippen moeten zijn ontstaan.

Alle plekjes zijn wit op een scan, dus daaraan is niet te zien wanneer ze ontstaan zijn. Daar heb je dus een nieuwe scan voor nodig om te zien of er een nieuw plekje is bijgekomen.

Maar als er contrastvloeistof is ingespoten, zal een plekje dat op dat moment actief is, oplichten. Daaraan is te zien dat de ontsteking NU actief is.

Wanneer je dus een plekje hebt dat gewoon wit is (eentje die dus niet meer actief is) èn een plekje dat oplicht door de contrastvloeistof, weet je meteen dat deze plekjes niet op hetzelfde moment zijn ontstaan.
Daarmee is verschil in tijd dus aangetoond.
omieke

aanleg voor het krijgen van MS

Bericht door omieke »

aanleg voor het krijgen van MS

Dag Jannie,

Positieve verhalen zijn inderdaad goed voor de spirit hé !

Oh well, ik " probeer " één en ander wat rustiger te bekijken dan een week geleden . ( toen was het nieuws natuurlijk nog heel vers ) Trouwens ,ik den k hoe langer hoe meer dat het een kwestie is van afwachten : aanleg voor of ( echte ) MS . En dan weer : hoe zal het evolueren ?

De enige vraag die me nu nog bezighoudt is : hoe kan je spreken van drie MS-letsels en dan geen MS hebben . Dat blijf ik een merkwaardige redenering vinden !

De tijd zal blijkbaar één en ander duidelijk maken .

Ook een fijne avond voor jou .

Grtjs
Maya78

Bericht door Maya78 »

@Sara en @leeuwtje-nl, niet fijn dat jullie het herkennen, maar wel prettig voor mij, de herkenning ;)

Kan me helemaal voorstellen dat je er de pil voor gaat slikken!

Ik heb nog geen diagnose, maar zal het zeker overwegen, mocht ik die krijgen.
Robbie

Bericht door Robbie »

Laesies kunnen diverse oorzaken hebben, MS is er 1 van.....
kaatje-kakel

Bericht door kaatje-kakel »

@Hanna: bedankt voor je uitleg.

@Robbie: ook onschuldige oorzaken?
Robbie

Bericht door Robbie »

[QUOTE=kaatje-kakel;1008751]@Hanna: bedankt voor je uitleg.

@Robbie: ook onschuldige oorzaken?[/QUOTE]

[QUOTE] What Causes Brain Lesions?
Brain lesions can be caused by injury, infection, exposure to certain chemicals, problems with the immune system, and more. Typically, their cause is unknown.

[/QUOTE]
[url]http://www.webmd.com/brain/brain-lesion ... treatments[/url]

Nederlandse info
[url]http://www.medwob.com/nl/749.html[/url]
Robbie

Bericht door Robbie »

Deze is trouwens ook interessant
[url]http://emedicine.medscape.com/article/1135286-overview[/url]

Maar ik weet niet of daar laesies van komen
kaatje-kakel

Bericht door kaatje-kakel »

Dank je.

Ik twijfel heel erg of ik op dit moment wel wil weten wat de oorzaak is.....
Fern

Hier ben ik weer

Bericht door Fern »

Hier ben ik weer

Ik heb enkele jaren geleden op dit forum gepost, omdat er destijds aan MS werd gedacht. Uit de MRI-scan bleken namelijk meerdere laesies in mijn hersenen. Zelf nooit aan MS gedacht.

MS was het gelukkig niet, wat wel: who knows. Nu nieuwe klachten, en opnieuw door de MRI. Ik vind het spannend en ik hoop dat er niets nieuws te zien zal zijn
jannie1947

Bericht door jannie1947 »

Dag Omieke

Sorry voor de late reaktie. Ja, ik ben het met je eens dat het een merkwaardige reactie is, 3 MS letsels en 4 bandjes en dan toch aanleg voor MS.

Mijn neuroloog beweert dat mensen van onze leeftijd allemaal wel littekens in onze hersenen hebben,maar de MS littekens hebben een specifieke vorm, die zijn rond.

Eerst dachten ze dat ik de vorm van MS had die alleen in de ogen en het ruggenmerg voorkomt maar dr de Jong van het MS centrum in Nijmegen vertelde me dat de littekens bij die vorm wat langgerekter zijn en bij de klassieke vorm van MS zijn ze rond.

Ik vind het knap van je dat je toch al wat rustiger bent nu, kan me nog herinneren dat ik vlak na de diagnose de weg behoorlijk kwijt was. Goed weekend gewenst voor jou en iedereen van het forum.Lieve groet.Jannie
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp