Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat eten we vandaag? Deel 14

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Marina

Bericht door Marina »

:haha: Ja inderdaad, Nationale Zuurkooldag :haha:. Nee :bedankt: :ogen:.. Past wel goed bij het koude weer, maar mij doe je er geen plezier mee :nee:. Vanavond een jachtschotel uit de oven met puree, gehakt, champignons en friszoete appelschijfjes, erg lekker.. vind ik tenminste :D.
Klick

Bericht door Klick »

hoe maak je de jachtschotel? je maakt me nieuwsgierig :D
Marina

Bericht door Marina »

@Klick[B], [/B]meteen maar even het hele recept ;)[B]:

Jachtschotel met gehakt[/B]

[B]Ingrediënten (voor 4 pers.)[/B]

500 gr rundergehakt
250 gr champignons in plakjes
1 grote winterpeen
1 blikje tomatenpuree (70 gr)
2 uien, gesnipperd
50 gr boter
800 gr aardappelen
Snufje kaneel
Peper en zout
2 blaadjes laurier
2 braeburn (friszoete) appels

[B]Materialen[/B]

Grote ovenschaal


[B]Bereiding[/B]

Verwarm de oven voor op 200 graden. Schil de aardappelen en kook ze in een ruime hoeveelheid water in ca 20 minuten gaar. Verhit ondertussen een klontje boter in een wok of hapjes pan en rul het gehakt. Halveer de winterpeen in de lengte, hak in plakjes (+ eventueel blancheren zodat ze sneller gaar zijn) en voeg samen met de ui toe aan het gehakt. Bak 3 minuten en voeg dan de plakjes champignons toe en bak nog 2 minuten mee. Roer de tomatenpuree door het gehakt en groente en breng op smaak met peper, zout, een snufje kaneel en 2 hele laurierblaadjes. Laat nog 5 minuten pruttelen.
Giet ondertussen de aardappelen af en vang 100 ml kookvocht op. Stamp de aardappel fijn en maak het smeuïg met ongeveer 1 el boter en het kookvocht. Breng op smaak met peper en zout. Vet de ovenschaal in met wat boter en schep het gehakt-tomatenmengsel in de ovenschaal (ook de laurierblaadjes gaan mee). Verdeel de puree er over en strijk glad. Snijd de ongeschilde appels in dunne plakjes van ca 2 mm en verwijder de stukjes pit, de rest van het klokhuis kan blijven zitten want dat word zacht in de oven. Leg de plakjes appel dakpansgewijs op de puree en zet 30 minuten in de oven.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Wauw, dat klinkt heerlijk!
Gehakt vervangen door seitan en ik heb een vegan jachtschotel. :goed:
Klick

Bericht door Klick »

dat klinkt zeker lekker die ga ik een keer maken thnx!
Marina

Bericht door Marina »

D-Cheryl, je kunt idd. uiteraard het gehakt vervangen door seitan (of "rul gehackt") voor een vegan variant :ja:.

Ik heb het recept een beetje aangepast (je kunt de stukjes wortel ook nog blancheren zodat ze sneller gaar zijn).

Eet smakelijk :lekker:!
heleendr

Bericht door heleendr »

Vandaag staat hutspot op het menu peen ui en pastinaak ipv aardappel
met een stukje draadjesvlees
Klick

Bericht door Klick »

koolhydraatarme nasi

bloemkoolrijst
Chinese roerbakgroente
nasi kruiden
gebakken eitje
pepperoni (uitgebakken om de boel in te roerbakken)
tomaatje

eerst het eitje bakken
vervolgens de pepperoni uitbakken in dezelfde pan
in het pepperoni vet de groente bakken als die 3min bakken de kruiden erbij (ik gebruik ah potje 3 theelepels)
daarna het ei in stukjes erbij en de bloemkoolrijst
tomaatje in stukjes erbij
na 6-7 min bakken is het gaar (kijk uit het is een korte time-window van nog niet gaar - naar te gaar)
snufje zout erbij als het nodig is

het klinkt niet heel lekker maar is echt de moeite waard
ook lekker met spekjes ipv pepperoni (pepperoni is moeilijk te krijgen)


Roadrunner

Bericht door Roadrunner »

Weer iets uit de oven vandaag

Plaattaart met rode ui, prei, paprika, spekjes en kaas. Kookidee.nlhttps://kookidee.nlDeze lekkere plaattaart met rode ui, prei, paprika, spekjes en kaas is makkelijk te maken en zo klaar. Hier vind je het recept.
Sara

Bericht door Sara »

Dat ziet er lekker uit, [USER="26881"]Roadrunner[/USER]!

Hier vandaag Irish Stew: lamsvlees een uurtje laten pruttelen (deze keer gewoon met water en een bouillonblokje, het kan ook met eerst aanbakken), dan aardappels, peen, kool en uien snijden en erbij. Twintig minuten koken. Klont boter erin of niet :).

Wij doen er tijm en kruidnagelen in.

En morgen weer Irish Stew zo te zien: uit de koekenpan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp