Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Geloven (deel IV)

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

[QUOTE=elli;681478][COLOR="Blue"]Jos, ze zijn niet allemáál slecht...die katholieken.
[/COLOR][/QUOTE]

Leuk onderwerp voor een blog!

[QUOTE=elli;681599][COLOR="Blue"]geëxcommuniceerd wórd je toch, als je iets vreselijks gedaan hebt?[/COLOR][/QUOTE]

Dat weet ik niet. Maar ik heb toch al aardig wat wandaden op mijn conto staan.
elli † 22-04-2016

@LL

Bericht door elli † 22-04-2016 »

@LL

[QUOTE=Lief Leeuwtje;681983]Dat weet ik niet. Maar ik heb toch al aardig wat wandaden op mijn conto staan.[/QUOTE]
[COLOR="Blue"]oho, nou gaat het spannend worden......(vurrrtel:D )

als zelfs kindermisbruikende paters in liefde blijven aangenomen...
zal het je niet zomaar lukken om écht geëxcommuniceerd te worden;)

maar ik kijk uit naar een blog.....[/COLOR]
elli † 22-04-2016

@Nette

Bericht door elli † 22-04-2016 »

@Nette

[QUOTE=Nette;681945][B][COLOR=#ff8c00]Wat daar gebeurde had niets meer met het echte evengelie te maken.[/COLOR][/B]
[B][COLOR=#ff8c00][/COLOR][/B][/QUOTE]

[COLOR="Blue"]dat is toch zo jammer hè, dat de uitwerking van de 'goede boodschap'
-dwz het 'instituut' met alle regels en menselijke fouten-
zo ver af blijkt te staan van wat je er zelf van verwacht
en waarin je je veilig en geliefd zou willen voelen...

een dergelijk afscheid laat altijd een zekere leegte na
al is het maar dat je een ideaal en mogelijk houvast kwijt bent geraakt...[/COLOR]
twiekema † 02-11-2012

Bericht door twiekema † 02-11-2012 »

Tja, kerken kunnen er vreemde regels en statuten op na houden, in de open vergadering heb je die niet! Al heb je in de gesloten vergadering wel bepaalde regels. Ook al worden die dan niet regels en statuten genoemd :-S

Zit wel eens te denken van ik wil ook weer eens een kijkje nemen bij de baptisten (ben daar gedoopt en heb ik ook belijdenis gedaan van het geloof, alleen ook door die vreemde regels daar ooit weg gegaan). Wil ook nog eens kijken bij een pinkstergemeente.

Hoewel ik als kind ben opgegroeid in de PKN, vind ik het daar allemaal wel heel bijzonder. De dominee vertelt dingen tegen je, zoals jezelf het ook leest in de Bijbel. Alleen in die kerk wordt er heel anders over gedacht door de leden. Dus gaat de dominee daar ook achter staan in de diensten en daar buiten niet (sorry buurman).

We hebben denk ik allemaal wel eens gelezen, dat je de splinter in andermans ogen wel ziet en de balk in je eigen ogen niet.

De gesloten vergadering in Leeuwarden waar ik nu lid van ben. Is soms ook net een evangelische gemeente trouwens (niet dat ik me daar dan niet bij thuis voel hoor).
elli † 22-04-2016

@Twiekema

Bericht door elli † 22-04-2016 »

@Twiekema

[QUOTE=twiekema;682015]Tja, kerken kunnen er vreemde regels en statuten op na houden, in de open vergadering heb je die niet! Al heb je in de gesloten vergadering wel bepaalde regels. Ook al worden die dan niet regels en statuten genoemd :-S[/QUOTE]
[COLOR="Blue"]open...gesloten..?[/COLOR]

[quote]Zit wel eens te denken van ik wil ook weer eens een kijkje nemen bij de baptisten (ben daar gedoopt en heb ik ook belijdenis gedaan van het geloof, alleen ook door die vreemde regels daar ooit weg gegaan). Wil ook nog eens kijken bij een pinkstergemeente. [/quote][COLOR="Blue"]als je er voor open staat is het zeker de moeite waard
om af en toe inspiratie op te doen op andere plaatsen dan je gewend bent..[/COLOR]

[quote]Hoewel ik als kind ben opgegroeid in de PKN, vind ik het daar allemaal wel heel bijzonder. De dominee vertelt dingen tegen je, zoals jezelf het ook leest in de Bijbel. [I]Alleen in die kerk wordt er heel anders over gedacht door de leden. Dus gaat de dominee daar ook achter staan in de diensten en daar buiten niet [/I](sorry buurman).[/quote]
[COLOR="blue"]dit stukje begrijp ik niet helemaal...
vooral dat wat ik voor de duidelijkheid even cursief heb gezet
[/COLOR]
Lief Leeuwtje

Het evangelie van Judas.

Bericht door Lief Leeuwtje »

Het evangelie van Judas.

In de kringloop een National Geographic gevonden met daarin een onderwerp over het evangelie van Judas. Daarin valt te lezen dat Judas de lievelingsapostel van Jezus was. En dat Jezus Judas opdracht heeft gegeven hem te verraden.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

@Lief Leeuwtje, dat Judas-evangelie matcht niet met de andere evangeliën. En het is maar de vraag waar het vandaan komt. Heel vreemd verhaal...
veggie

Bericht door veggie »

[QUOTE=Lief Leeuwtje;683136]In de kringloop een National Geographic gevonden met daarin een onderwerp over het evangelie van Judas. Daarin valt te lezen dat Judas de lievelingsapostel van Jezus was. En dat Jezus Judas opdracht heeft gegeven hem te verraden.[/QUOTE]

Oud-IKON-Pastor Hans Stolp heeft daar hele mooie boeken over geschreven.
Ruitje † 17-03-2019

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

In één van de andere evangeliën wordt gesproken over een lievelingsapostel, maar dat was niet Judas, maar Johannes.

Lijkt me interessant om te zien wat Hans Stolp erover schrijft. Zag een recensie van zijn boek en beschrijving van het boek.

Hier een interessante beschouwing uit NRC over de oorsprong van dat Judas-evangelie (gnostisch):

[url]http://www.nrc.nl/wetenschap/article167 ... _van_Jezus[/url]
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Ik vertel door wat ik gelezen heb.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp