Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Geloven (deel IV)

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Annejolein

Geloven (deel IV)

Bericht door Annejolein »

[COLOR="DarkRed"]* * * * * * * * * * * * * [/COLOR] [IMG]http://i48.tinypic.com/v6nqd3.jpg[/IMG] [COLOR="DarkRed"]* * * * * * * * * ** * * [/COLOR]


[I][COLOR="DarkRed"]Een rijke schat van wijsheid
schonk God ons in zijn woord.
Hebt moed, gij die op reis zijt,
want daarmee kunt gij voort.
Gods woord is ons een licht,
en elk die in vertrouwen
daarnaar zijn leven richt,
die zal er in aanschouwen
des Heren aangezicht.

God opent hart en oren,
opdat wij in geloof
zijn roepstem zouden horen,
voor andre stemmen doof.
Gods woord gordt mensen aan,
om zonder te versagen
het smalle pad te gaan
en stil het kruis te dragen
achter hun Heiland aan.

Maar wie op 't woord vertrouwen
dat uitging uit Gods mond,
die kunnen velig bouwen,
hun huis heeft vaste grond.
Des Heren woord maakt vrij
van dienst aan vreemde machten;
in 't woord herkennen wij
zijn plannen en gedachten.
Het rijk is ons nabij.

O Gij die wilt ontmoeten
wie vragen naar uw wil,
zie hoe wij aan uw voeten
zitten en luistren stil.
Geef dat tot U, o Heer,
't woord van uw welbehagen
niet ledig wederkeer',
maar dat het vrucht mag dragen,
uw grote naam ter eer.[/COLOR][/I]
twiekema † 02-11-2012

Bericht door twiekema † 02-11-2012 »

Amen
Annejolein

hoe gaat het?

Bericht door Annejolein »

hoe gaat het?

Abceetje, ben benieuwd hoe het nu met jouw vriendin en met jezelf gaat.
abceetje

Bericht door abceetje »

Hoi Anneke,

Lief dat je het vraagt. Mijn vriendin blijft momenteel een beetje hangen maar het gaat gelukkig al wel beter dan een paar weken terug. Deze maand is het een jaar geleden dat haar moeder overleed dus dat ze nu stil staat is niet zo gek. Hopelijk glijdt ze door alle emoties niet weer terug.

Met mij gaat het nu even wat minder. Heb teveel van mezelf gegeven, wat ik met liefde heb gedaan maar mijn lijf geeft nu toch wel een waarschuwing, tot hier en niet verder!

Heb veel last van de MS maar ja, dat hoort erbij.
Heb altijd wel veel steun aan de eerste twee regels van een lied:

Wat de toekomst brenge moge, mij geleidt des Heren Hand.
Moedig sla ik dus de ogen naar het onbekende land.

Dit vertaal ik voor mezelf als:
Ik weet niet wat er in de toekomst gebeurt, maar morgen is er weer een nieuwe dag, als de Heer dat wil.

Groet,
Abceetje
Annejolein

Bericht door Annejolein »

Abceetje, ik hoop met jou dat je vriendin nu niet weer terugzakt!
We blijven voor haar bidden hoor, en ook voor jou.

Wat fijn dat je uit dat geloof mag leven: ' wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heren hand'.
en dat je daardoor je ogen moedig naar het onbekende land slaat'.
Ik wens je daarbij Gods zegen toe!
Annejolein

Bericht door Annejolein »

[COLOR="DarkSlateGray"][B]Evangelist beleeft wonderen in Utrecht[/B]

[I]Als Erik Munneke na zijn universitaire studies de voor de hand liggende weg had bewandeld, kon hij zijn gasten wellicht ontvangen in een riante villa. In plaats daarvan toont hij vol trots een sobere werfkelder in Utrecht, waar hij fulltime het Evangelie aan de man brengt. “Liever mensen winnen voor een eeuwig leven, dan een dikke portemonnee.”

Zakelijk gezien had hij goede vooruitzichten. Nadat Erik zijn studie econometrie – een studie met een zeer hoge uitvalsgraad – succesvol had afgerond, voegde hij er een studie theologie aan toe. Dat laatste was het rechtstreekse gevolg van zijn bekering in het eerste jaar van zijn studententijd. “Ik ben traditioneel-christelijk opgevoed, maar twijfelde aan Gods bestaan. Een jaar lang heb ik de mensen van de christelijke studentenvereniging bestookt met al mijn vragen en twijfels.

Na dat jaar besloot ik in de zomer het gebed te bidden waarmee je tot bekering komt, ook wel het zondaarsgebed genoemd.” Lachend: “Lichtflitsen bleven uit, dus ik heb het gewoon een paar keer achter elkaar gebeden.”

Het typeert hem: als Erik ervoor gaat, gáát hij er ook helemaal voor. “Weloverwogen heb ik die zomer mijn leven toegewijd aan God. ‘Heer, ik wil alles doen wat U van mij vraagt, zelfs een studie theologie.’” Op zijn cv prijkt het resultaat van zijn carte blanche naar God.[/I]


[B]Roeping[/B]
[I]Niet alleen zijn cv, ook Eriks leven getuigt nog steeds van die toegewijde keuze. Geen riante pastorie met dito salaris, maar een leven van giften, waarvan hij toegeeft dat dit niet altijd makkelijk is. Toch stralen zijn ogen als hij over zijn werk, dat hij als roeping ervaart, vertelt.

“God heeft mij een enorme bewogenheid voor studenten in Utrecht gegeven, en heeft het werk dat ik onder hen opstartte van begin af aan gezegend, zodat ik wist dat ik hiermee verder mocht. Elke keer als ik financieel erg krap zat, voorzag Hij weer.”

In de studentenkerk die Erik oprichtte, worden wekelijks open avonden en zondagsvieringen gehouden. Naast het werk als pastor besteedt hij veel tijd aan evangelisatie. Een groot gedeelte van zijn tijd knoopt hij gesprekken aan met studenten door heel Utrecht. Inmiddels behoren onder andere jonge professionals en zakenlui ook tot zijn doelgroep.

Op een of andere manier komt het gesprek altijd op het geloof terecht – “Als je vol bent van de liefde van Jezus, kom je zo op het onderwerp” – en nodigt Erik zijn gesprekspartners uit voor de Alpha-cursus in een oude werfkelder in hartje Utrecht. “Het Alpha-werk blijkt een gat in de markt te zijn,” verklaart hij enthousiast.

“Alleen al in onze kerk in Utrecht hebben de afgelopen jaren meer dan tachtig mensen die Jezus nog niet kenden, voor het eerst een persoonlijke keuze voor Hem gemaakt. En dan heb ik het nog niet eens over de tientallen mensen die bij externe spreekbeurten tot geloof kwamen.”[/I]


[B]Wonderen[/B]
[I]De vrucht van het werk heeft niets te maken met de titels voor zijn naam, benadrukt hij desgevraagd. “Het is genade alleen! En er is veel en vaak gebeden; dat is het geheim van evangelisatie. Wat verder ook meespeelt, is dat de activiteiten heel laagdrempelig zijn. Daarmee bedoel ik dat christelijk jargon wordt vermeden, evenals het lukraak te koop lopen met bijbelteksten.

Als Alpha-team nemen we de vragen van mensen serieus en gaan we samen op zoek naar het antwoord.” Een belangrijke rol in het werk spelen ook de wonderen en tekenen. Als Erik daarover vertelt, wijst zijn arm regelmatig naar de hemel. “Heel bijzonder; God laat Zich echt aan mensen zien! Er zijn geregeld avonden over het onderwerp genezing, waar ik onderwijs over geef.

De vraag waarom God soms niet geneest, komt aan de orde, waarna we bidden voor elkaar. Vervolgens gebeuren er wonderen!” Hij pakt er een blaadje bij, want hij is de tel inmiddels kwijtgeraakt: “Er is herstel geweest van hernia, astma, doofheid, kloven onder voeten, botten die uitstaken, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een aantal van deze wonderen is ook echt geverifieerd door een arts,” is hij eventuele vragen voor. “Ik merk dat vreemd genoeg vooral christenen sceptisch staan tegenover Gods wonderen. Niet-christenen staan daar veel opener voor en het is vaak ook een reden om God in hun leven toe te laten.”[/I]


[B]Innerlijk[/B]
[I]De innerlijke genezing wil Erik ook niet onbenoemd laten. “Vroeger was ik heel prestatiegericht. Maar ik heb geleerd dat je er mag zijn om wie je bent, niet om wat je doet. Leven uit genade noem ik dat. We zijn human beings, geen human doings!”

Aanvankelijk richtte Erik zich vooral op studenten, juist omdat hij zelf als student ook zo blij was met een luisterend oor. Inmiddels is de doelgroep verbreed, omdat studenten nu eenmaal afstuderen en de dagelijkse leiding van het werk daardoor veel verloop kent.

“We zijn aan het bidden voor een andere naam in plaats van studentenkerk, want juist ook de hardwerkende zakenman die veel moet presteren en leeft onder stress, heeft Gods genade hard nodig.” De combinatie prediking, inhoudelijke diepgang en ruimte voor de gaven van de Geest blijft. “Die kunnen niet zonder elkaar.”[/I]

[B]Tegenstand[/B]
[I]Flyeren, posters ophangen, gesprekken aanknopen over Jezus; niet iedereen neemt dat Erik in dank af. “Ik krijg ook negatieve reacties op het Evangelie en er zijn mensen die me belachelijk proberen te maken.” Hij is wat huiverig om over dit aspect van het werk te praten: “Ik wil mensen niet ontmoedigen hetzelfde te gaan doen. Tegelijkertijd weet je dat dit erbij hoort.

Lees Mattheüs 5:11 er maar eens op na: ‘Zalig ben je als mensen je omwille van Mij uitschelden.’ ‘Daar heb je die Jesusfreak weer’, hoor ik soms. Dat beschouw ik eigenlijk als een groot compliment.”[/I][/COLOR]


[I]Overgenomen uit: VISIE[/I]
Annejolein

Bericht door Annejolein »

[COLOR="Purple"][I]O Jezus Christus, licht ze bij
die leven aan uw licht voorbij.
Voeg ze met uwe kudde saam,
opdat zij niet verloren gaan.

Vervul met uw genadeschijn,
die op verkeerde paden zijn.
Sta bij die heimlijk in zijn hart
verlokt en aangevochten wordt.

Breng, die aan uw gebod ontkwam,
terug als uw verloren lam.
Maak de gewonde zielen heel
en geef ze aan de hemel deel.

Verlicht het oog dat U niet ziet.
Leid hem weerom die u verliet.
verzamel, die verwijderd gaan.
Versterk ze die in twijfel staan.

Dan zullen zij niet meer vervreemd,
voor tijd en eeuwigheid vereend,
in aarde en hemel, dan en nu,
allen tezamen danken U.[/I][/COLOR]

Liedboek voor de kerken: lied 168
Annejolein

Biddag voor gewas en arbeid

Bericht door Annejolein »

Biddag voor gewas en arbeid

[COLOR="DarkSlateGray"]Vandaag werd in veel kerken, zoals gebruikelijk elke 2e woensdag in maart, 'biddag voor gewas en arbeid', gehouden.


[IMG]http://i43.tinypic.com/rlhq86.jpg[/IMG]


Een mooi lied dat wij hebben zongen:

[I]Heer, onze God, hoe heerlijk is uw naam,
die U ons noemt door sterren, zon en maan.
Hemel en aarde spreken wijd en zijd,
tonen het wonder van uw heerlijkheid.

Heer, onze God, die aard’ en hemel schiep,
zeeën en land met macht te voorschijn riep.
Wat zijn wij, mensen, dat U aan ons denkt
en ons uw heerlijkheid en luister schenkt?

U komt ons, Heer in Christus tegemoet.
U geeft ons, Heer, verlossing door zijn bloed.
U roept ons, mensen, in uw heerlijkheid:
leven om Jezus’ wil in eeuwigheid!

Daarom zal, Heer, ons lied een loflied zijn,
dat in ons zingt met eindeloos refrein.
Prijzend uw liefde, heffen wij het aan:
Heer, onze God, hoe heerlijk is uw naam![/I][/COLOR]

Uit: Opwekking, lied 70
Mirjam

Bericht door Mirjam »

Ah daar wassie weer eens, de wasdag voor het gebit.

Blijft een leuk woordgrapje :D
twiekema † 02-11-2012

Bericht door twiekema † 02-11-2012 »

Afgelopen zondag 3 diensten bezocht. Doe ik anders niet, alleen kennen wij 2 diensten achter elkaar en de avond was er een interkerkelijke dienst in Sint Anne. Leuk om ook mensen te spreken buiten je eigen kerk. Alleen wel vermoeiend, als je de volgende dag ook nog aardig wat hebt te doen.
Gesloten Vorig onderwerpVolgend onderwerp