Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

schrijftopic

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

[QUOTE=Fratema;814814]ingestapt bij een psychologe. Ik heb haar stukken van mijn memoires-in-oprichting laten lezen. Ze snapt niet dat ik nooit serieus heb overwogen om auteur te worden...
[/QUOTE]
:feest:
Fratema

Morgen moederdag

Bericht door Fratema »

Morgen moederdag

Wij hebben crèche in onze kerk. Ik heb een verhaaltje geschreven voor de kinderen (2 en 3 jaar) en jullie mogen meelezen :)

Het is nog heeeeel vroeg. Alle grote mensen slapen nog. Buiten zijn de vogels al wakker. Ze zingen want het is lente. Het is ook al een beetje licht. In haar bed ligt Anita. Anita is een meisje van wel 4 jaar. Groot hè? Anita is al een tijdje wakker. Ze kan niet meer slapen. Want vandaag is het feest.


Vandaag is het… Moederdag. Dat is dat je heel erg lief voor je mama bent. Waarom? Omdat zij ook altijd heel lief voor jou is. De mama van Anita is echt zooo lief. In de winter was Anita een paar dagen ziek. Ze hoestte. En ze was heel warm. En ze had buikpijn. Dat was heel naar. En toen heeft mama ook heel super goed voor Anita gezorgd. Ze bracht haar drinken. En een nat washandje om even een koel gezicht te krijgen. En ze las toen ook heel veel verhaaltjes voor. Dat kan mama heel goed, verhaaltjes voorlezen.



Maar nu is Anita niet ziek hoor. Ze is wel wakker. Ze gaat uit bed en heel stil de trap af. Beneden pakt ze een groot glas melk voor mama. Want dat vindt zij zelf heel lekker. Ze gaat mama eens fijn verwennen. Een groot glas melk. Een koek. En het grote voorleesboek van Dikkie Dik. Ja, dat gaat ze doen. Ze gaat heel lief voor mama zorgen. Want het is moederdag.



Ze legt alle spullen op een dienblad en gaat de trap weer op. Oei, het is wel een beetje zwaar. Bijna boven maakt de trap een bocht. Anita let heel goed op hoe de trap is. Want ze mag niet vallen! Bovenaan gaat ze zingen. Blij, blij, want mama houdt van mij. Ze is zo druk met zingen. En met dat zware dienblad. Dat ze niet goed uitkijkt Bovenaan de trap ligt Poemel. Dat is een schaapje van Anita. Die heeft ze laten liggen. Maar nu is Anita zo druk met zingen, en met dragen dat ze met haar voet ineens boven op Poemel stapt! Oeioei! Ze valt bijna. Gelukkig kan ze nog wel blijven staan. Maar oh oh, nu is er een grote plons melk uit het glas gegaan. Bovenop de koek. En bovenop het verhaal van Dikkie Dik. Anita ziet het, en begint zachtjes te huilen. Boehoehoe…. huilt ze.


Ineens staan papa en mama naast haar. Ze zijn wakker geworden van hun kleine huilende meisje. ‘Maar Anita, wat is er aan de hand?’, vraagt mama geschrokken. Anita vertelt snikkend dat ze iets moois wilde doen. Vanwege Moederdag. En dat ze een verhaal wilde voorlezen. En een lekkere koek wilde geven. Maar nu was alles vies. En toen Anita dat zei ging ze weer huilen. ‘Ach lieve meid van me, dat geeft toch niet. Het is juist hartstikke lief van jou! Kom maar, we maken het een beetje droog met een handdoek en dan wil ik heel graag het verhaal luisteren.’


En Anita is weer een beetje blij. Eerst maken ze alles weer een beetje schoon. En dan gaan ze met z’n drieën in bed zitten. En dan vertelt Anita het mooie verhaal van “Dikkie Dik naar het strand.”


Wat een begin van een fijne Moederdag
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

Frans hoe is het gegaan? Ik vind dat je voor de kleinsten prcies de goede taal te pakken had!
Fratema

Merci

Bericht door Fratema »

Merci

Ik heb de tekst nadien nog wat aangepast omdat er anders teveel "afleiders" in zaten waardoor de kleintjes het spoor bijster zouden kunnen raken. Kortere zinnen en bv. het stukje over ziek zijn weggelaten. Zie hier:

++++++++++++++
Het is nog heeeeel vroeg. Alle grote mensen slapen nog. Buiten zijn de vogels al wakker. Ze zingen want het is lente. Het is ook al een beetje licht. In haar bed ligt Anita. Anita is een meisje van wel 4 jaar. Groot hè? Anita is al een tijdje wakker. Want vandaag is het feest.

Vandaag is het… Moederdag. Dat is dat je heel erg lief voor je mama bent. Waarom? Omdat zij ook altijd heel lief voor jou is. De mama van Anita is echt zooo lief.

Anita gaat uit bed, de trap af. Beneden pakt ze een glas melk voor mama. Dat vindt zij heel lekker. Ze gaat mama eens fijn verwennen. Een groot glas melk. Een koek. En het grote voorleesboek van Dikkie Dik. Ja, dat gaat ze doen. Ze gaat heel lief voor mama zorgen. Want het is Moederdag.

Ze legt alle spullen op een blad. Nu de trap weer op. Oei, het is wel een beetje zwaar. Anita let heel goed op hoe de trap is. Want ze mag niet vallen! Bovenaan gaat ze zingen. Blij, blij, want mama houdt van mij. Ze is zo druk met zingen. En dat zware dienblad. Anita kijkt niet goed.

Bovenaan de trap ligt Poemel. Dat is een schaapje van Anita. Die heeft ze laten liggen. Ze stapt boven op Poemel! Oeioei! Ze valt bijna. Een grote plons melk gaat uit het glas. Bovenop de koek. En bovenop het verhaal van Dikkie Dik. Anita ziet het, en begint zachtjes te huilen. Boehoehoe…. huilt ze.

Daar is mama. Ze is wakker geworden. ‘Maar Anita, wat is er aan de hand?’, vraagt mama. Anita vertelt dat ze iets moois wil doen. Vanwege Moederdag. En dat ze een verhaal wil voorlezen. En een lekkere koek wil geven. Maar nu is alles vies. En Anita gaat weer huilen. ‘Ach lieve meid van me, dat geeft toch niet. Het is juist heel lief van jou! Kom maar, we maken het een beetje droog. En dan wil ik heel graag het verhaal luisteren.’

En Anita is weer een beetje blij. Eerst maken ze alles een beetje droog. En dan gaan ze in bed zitten. En dan vertelt Anita “Dikkie Dik gaat pleisters plakken.”

Wat een begin van een fijne Moederdag
+++++++++++++++++

Nou, toen wilden de kinderen ook nog het hele boek van Dikkie Dik voorgelezen krijgen :). Dat hebben we maar gedaan... Al met al hebben we wel 10 minuten stil luisterende peutertjes gehad, nog nooit meegemaakt :) :)

Het was dus een zeer geslaagde actie en ik ga nog eens vaker wat van dit soort peuterverhaaltjes schrijven
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

[COLOR="Blue"]Ik geloof graag dat de kleuters hiervan stil waren,
het verhaaltje en taalgebruik past in hun belevingswereld.
Zo'n 'herschrijf' maakt het verhaal meestal alleen maar duidelijker.
Soms ben je pas na de zoveelste ronde helemaal tevreden!

Vaker zelf schrijven loont zeker, en dan automatisch (vantevoren al)
een paar herschrijfrondes inlassen... hoef je niet op zaterdagavond:haha: [/COLOR]
Johan

Bericht door Johan »

Ik heb ook een poging gedaan om een stukje te schrijven. Niet uit ambitie maar enkel om een reis te kunnen winnen. Best leuk om te lezen (denk ik) :)
[url]https://www.reiskrantreporter.nl/report ... e-finished[/url]
Grtjs,
Johan
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

Spannend verhaal Johan. Je speelde wel met vuur eh. ..gif:cool:
Johan

Bericht door Johan »

Dank je Elli. Geen punt hoor, ik heb er daarna mijn schoenen mee gestrikt ;)
Grtjs,
Johan
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp