Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Slowcooker recepten

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
vlinder009

Slowcooker recepten

Bericht door vlinder009 »

Hoi allemaal,

Aangezien ik altijd weinig/geen energie heb aan het einde van de dag om te koken, heb ik een slowcooker besteld.

Zijn er mensen die recepten hebben om in zo'n pan te maken? Ik begrijp inderdaad dat stoofpotten ideaal zijn voor zoiets, maar er kan vast meer in gemaakt worden :-)
kaasje

Bericht door kaasje »

Bij Bol.com hebben ze speciale kookboeken voor de slow cooker.
En ook betaalbaar.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Ik heb geen slowcooker, maar gebruik mijn oven hiervoor in de plaats, aangezien deze ook oneindig lang op lage temperaturen kan verwarmen.

Je kunt het in principe gebruiken zoals bijv. een römertopf die je vroeger wel eens zag.

Vooral vlees is erg lekker om te slowcooken. Bijv. een lamsbout, draadjesvlees, enz enz.

Op internet zijn ook voldoende sites te vinden met recepten:
[url]http://www.slowkoken.nl/index.php/recepten[/url]


Een recept van mij, wat trouwens ook lekker is voor de kerst:
Lamsbout van ong. 1,5 kg (mag met bot er nog in, of verwijder het door de slager)
Maak een mengsel van 2 el olijfolie, geperst teentje knoflook, 2 theelepels komijnzaad, sinaasappelrasp van 1 sinaasappel, 1 tl korianderpoeder. Peper en zout.

Wrijf het mengsel in de lamsbout en bak deze minimaal 6! uur op een temperatuur van 70 graden. Je mag het in principe al om 9 uur smorgens in de slowcooker/oven doen. De bout zal niet verbranden en je krijgt er een heerlijk stukje vlees van.

Kerntemperatuur met een vleesthermometer wel even checken: moet zeker 54C zijn, dan is die goed. Het vlees zal nog lichtroze van binnen zijn, maar wel gaar en supermals.

Lekker met wintergroenten en aardappelpuree. Voor de lamsbout is wat muntsaus erg lekker
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

[QUOTE=ducaatje;996741]Ik heb geen slowcooker, maar gebruik mijn oven hiervoor in de plaats, aangezien deze ook oneindig lang op lage temperaturen kan verwarmen.

Je kunt het in principe gebruiken zoals bijv. een römertopf die je vroeger wel eens zag.

Vooral vlees is erg lekker om te slowcooken. Bijv. een lamsbout, draadjesvlees, enz enz.

Op internet zijn ook voldoende sites te vinden met recepten:
[url]http://www.slowkoken.nl/index.php/recepten[/url]


Een recept van mij, wat trouwens ook lekker is voor de kerst:
Lamsbout van ong. 1,5 kg (mag met bot er nog in, of verwijder het door de slager)
Maak een mengsel van 2 el olijfolie, geperst teentje knoflook, 2 theelepels komijnzaad, sinaasappelrasp van 1 sinaasappel, 1 tl korianderpoeder. Peper en zout.

Wrijf het mengsel in de lamsbout en bak deze minimaal 6! uur op een temperatuur van 70 graden. Je mag het in principe al om 9 uur smorgens in de slowcooker/oven doen. De bout zal niet verbranden en je krijgt er een heerlijk stukje vlees van.

Kerntemperatuur met een vleesthermometer wel even checken: moet zeker 54C zijn, dan is die goed. Het vlees zal nog lichtroze van binnen zijn, maar wel gaar en supermals.

Lekker met wintergroenten en aardappelpuree. Voor de lamsbout is wat muntsaus erg lekker[/QUOTE]

Hier loopt het water me van in de mond!! :-) Klinkt heerlijk, ga ik zeker een keer proberen. Voor morgen staat pulled pork op het menu. Ik wil de slowcooker eigenlijk ook gaan gebruiken omdat ik na mijn werk altijd helemaal af ben en ook mijn vriend geen zin heeft om nog te koken :-) Wil hem dus s ochtends voordat ik wegga aanzetten.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Gaat zeker lukken. Ik ken iemand die op die manier ook kookt, werkt prima voor je reguliere maaltijden.

Hoogstens moet je er wat bijmaken wat niet handig is voor de slowcooker, zoals bijv. gebakken aardappelen of zo of rauwe groenten.
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Een paar recepten die ik zelf heb gemaakt in de slowcooker. :D


[B]Cocq au vin in slow cooker [/B]
Bereidingstijd:
Langer dan 2 uur
Keuken:
Franse keuken
Smaak:
Hartig
Techniek:
Slowcooking Ingrediënten voor 4 personen

1 pond kipfilet in stukken
Bouquet grof gesneden (1/2 winterpeen, 1/4 knolselderij, 1 ui, 1 kleine prei, 2 stengels bleekselderij, 1 teen knoflook)
1 bakje champignons
tijm, peper en zout
½ liter rode wijn
1/2 liter kippebouillon
Hulpmiddelen
Pan, slow cooker
Voorbereiding
Bouquet (groenten) in dobbelstenen snijden
kip vel verwijderen of kipfilet in stukken snijden
champignons in vieren snijden
Bereidingswijze
Groenten licht aanzetten in beetje olijfolie, uit de pan nemen
champignons bakken
kip bakken
in deze pan ook de wijn verwarmen
kippebouillon verwarmen

alles overdoen in slow cooker, hoeveelheid vocht eventueel aanvullen met kippebouillon
6 uur op low
hoeveelheid vocht is veel, laatste 45 minuten laten inkoken
Serveertips
Lekker met haricots verts of sperciebonen met spekjes
puree van restant knolselderij en aardappel

na het eten bleef er behoorlijk wat saus over, dit heb ik gepureerd en ingevroren als basis een volgend kiprecept!
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

[B]Gehaktballetjes met rijst in de slow cooker[/B]

voor 4 - 6 personen
Ingrediënten:
500 gram rundergehakt
Geweekt witbrood of paneermeel en een ei
kruiderij zoals gewend , lekker pittig
300 gram risottorijst
400 ml bouillon
400 gram tomaten uit blik of 500 gram verse tomaten in blokjes gesneden
Naar smaak kunnen er kleine champignons bij

Voorbereidingstijd: 30 minuten
Bereidingstijd: 4 uur
Verder nog nodig: slow cooker

Bereiding slow cooker:
Doe het gehakt in een kom en voeg de kruiden toe
Meng de spercerijen ,brood en ei door het gehakt en rol er kleine balletjes van (net zo groot als een golfbal)
Doe de gehaktballetjes met de rest van de specerijen , de rijst, de bouillon en de tomaten in de
slowcooker.
Zet de cooker op stand hoog of stand II.
Na ongeveer 4 uur zijn de gehaktballetjes en de rijst gaar.
Controlleer wel na 2 uur of er nog extra vocht nodig is voor de rijst.
Is al het vocht opgenomen door de rijst, voeg dan nog wat heet water toe
Net zoveel dat de rijst weer zwemmen kan.
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

[B]Gestoofde hamlapjes uit de slowcooker[/B]


Ingrediënten voor 4 personen
600 gram magere hamlappen.
2 tenen knoflook.
1 grote ui.
250 ml bouillon van een tablet.
200 ml rode wijn.
2 eetlepels honing.
2 eetlepels olijfolie.
Een halve theelepel buisman.
1 eetlepel gesnipperde verse rozemarijn.

Evt. 1 tl Johannesbroodpitmeel of aardappelmeel om te verdikken.
Voorbereiding
Verwarm de slowcooker voor.
Snij de hamlappen in redelijke blokken.
Snipper de ui in niet te fijne stukjes.
Snij de rozemarijn fijn.
Bereidingswijze
Zet de bouillon op. Voeg de wijn toe, samen met de honing, buisman, de ui, en de knoflook uit de pers. Breng zachtjes aan de kook en laat het op een zacht vuur indikken tot ongeveer 300 ml.
Verhit de olie. Voeg peper en zout toe aan het vlees en bak dit vervolgens rondom lichtbruin.
Voeg het vlees toe aan de saus.
Giet alles over in de slowcooker. Laat alles gedurende een half uur op de stand hoog pruttelen.
Na een half uur de slowcooker op laag zetten. Voeg een half uur voor het einde van de bereidingstijd de rozemarijn toe.
Na ongeveer 3 a 4 uur is de stoofpot klaar.
Als de vloeistof te dun is voeg dan een theelepel Johannesbroodpitmeel toe of verdik de vloeistof enigszins met aardappelmeel.
Serveertips
Lekker met een hartige rijst of met gebakken aardappeltjes.
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Canadian Pulled Pork


Een stuk varkensvlees (bv Varkensfilet ca. 500 gram)
Olie
2 tl zout
2 tl peper
2 uien gehakt
4 teentjes knoflook geperst
2 tl chilipoeder
3 laurierblad
2 tl bruine suiker
2 tl korianderpoeder
1 pakje tomato frito of gezeefde tomaten
1 klein blikje tomatenpuree
2 tl azijn
2 tl worcestershiresaus

Peper en zout op vlees doen en vlees in een pan even aan alle kanten bruin bakken. Vlees in slowcooker leggen en in de achtergebleven olie de uien en de knoflook even aanfruiten. Doe dan de chilipoeder, koriander en laurierblad erbij en even roeren. Doe dan de rest erbij en even roeren tot het aan de kook is en doe het dan over het vlees in de slowcooker.
8 tot 10 uur op low.

De canadezen trekken het vlees helemaal uit elkaar en eten het op een broodje met de saus.

Ik heb toen het vlees klaar was de deksel van de pan gehaald en de saus nog even doorlaten pruttelen zodat het niet te dun was.
We hebben er lekker brocolli en aardappelen bij gegeten.
Heerlijk.
vlinder009

Bericht door vlinder009 »

Bedankt voor je recepten! Klinkt ook heerlijk! Nu pulled pork aan het maken. Nou ja, nu, pas aan het eind van de dag :-) Las dat men zelfs taarten erin kan bakken...Ga morgen proberen Indisch rundvlees te maken en eerste kerstdag lasagne erin te maken.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp