Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zorgverzekeraar weet uitslag medische onderzoeken?

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
MissGarfield

Bericht door MissGarfield »

[QUOTE=Sara;997111]MissGarfield,

begrijp ik het nou goed? Krijgen zorgverleners in de GGZ onvoldoende vergoed door de zorgverzekeraar als ze niet overdiagnosticeren?[/QUOTE]

Om voor vergoeding in aanmerking te komen, moet er een diagnose zijn. Zonder diagnose, geen vergoeding. Dus ja, dat werkt wel overdiagnosticering in de hand. De hulpverlening wil natuurlijk de cliënt ook bijstaan met hulp, maar men snapt ook dat diezelfde cliënt weg blijft als die het zelf moet gaan betalen. En als je het mij vraagt, worden mensen zo zieker dan ze al zijn.
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

[QUOTE=Arja_64;997115]Als de verzekerings maatschappijen moeten betalen willen ze wel weten waarvoor ze betalen.
Het is dan ook logisch dat er gespecificeerd wordt wat er gedaan is zodat de maatschappij na kan kijken of er juiste nota's worden ingediend.

Bij de garage laat je je auto repareren, staat er ook op de nota wat er gedaan is en vervangen b.v.
Als er op zou staan "auto gerepareerd" met alleen het te betalen bedrag zou je daar geen genoegen mee nemen toch?[/QUOTE]

Op zich vind ik het niet heel erg dat ze het weten, maar wat ze er mee (kunnen) doen!

Stel dat ze over een paar jaar gegevens uit gaan wisselen en opeens kun je je niet meer aanvullend verzekeren of alleen met een hele grote opslag. En dat niet alleen bij je zorgverzekering...
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Het rare is dat ik eigenlijk altijd heel open ben geweest in mijn medische informatie. Natuurlijk wil ik alles delen, dat is toch alleen maar handiger!?

Maar nu ik weet dat ik MS heb, word ik daar toch wat voorzichtiger in. Misschien overbodig, maar ik heb toch een beetje het gevoel dat het een zwaar stempel is, wat mogelijk negatieve gevolgen kan hebben.

Nu heb ik al jaaaaaren last van (lichte) astma en daar heb ik nog nooit hinder van ondervonden (in de zin van verzekeringen, solliciteren, of wat dan ook). Dus waarom zou dat met MS dan wel zo zijn?

Ik weet het niet. Misschien ben ik wat paranoia, maar er bekroop me toch even een gevoel van "Waarom moeten ze dit weten en wat gaan ze er mee doen?"

Het lijkt me dat de verzekeraar genoeg moet hebben aan de informatie dat de neuroloog me voor een MRI scan doorverwijst. Wat daar dan de uitslag van is, is toch niet relevant?

Ok, voor chronische fysio, snap ik dat de verzekeraar wil weten wat er chronisch aan is. Op sommige momenten zul je het moeten aangeven. Maar ... nou ja, misschien doe ik wel moeilijk. Het zal wel logisch zijn.
steentje

Bericht door steentje »

Ik heb dit nooit geweten! Bij mijn declaratie stond volgens mij alleen MRIscan.....
ADEMloos

Bericht door ADEMloos »

Ben het eigenlijk helemaal met zeepaardje eens.

We willen dat ziekenhuizen correct declareren bij de zorgverzekeraars, dan zal daar soms een omschrijving bij moeten zitten.

We willen dat de zorgverzekeraars betalen ja, dan is het toch correct dat ze weten waarvoor ze betalen.


Sorry, ik betaal ook geen rekening waar alleen maar 500 euro auto op staat, ik wil dan wel weten wat ze aan die auto gedaan hebben.

Ademloos
Arja_64

Bericht door Arja_64 »

[QUOTE=zeepaardje;997172]Op zich vind ik het niet heel erg dat ze het weten, maar wat ze er mee (kunnen) doen!

Stel dat ze over een paar jaar gegevens uit gaan wisselen en opeens kun je je niet meer aanvullend verzekeren of alleen met een hele grote opslag. En dat niet alleen bij je zorgverzekering...[/QUOTE]

We gaan er van uit dat de wet op de privacy nageleefd wordt, ook bij de maatschappijen.
Sara

Bericht door Sara »

Sorry dat ik er over door ga, maar nu wordt 't heel interessant :):

[QUOTE=MissGarfield;997166]....En als je het mij vraagt, worden mensen zo zieker dan ze al zijn.[/QUOTE]

Bedoel je dat ze een te zware diagnose krijgen, puur om de verzekering te laten betalen, of ook echt een verkeerde behandeling, waardoor ze echt fysiek/geestelijk slechter af zijn?

Het eerste verhaal heb ik wel vaker gehoord, het tweede zou me eerlijk gezegd ook niet héél erg verbazen.

Hebben jullie trouwens gelezen dat hartpatiënten die in een slechte conditie zijn, beter af zijn tijdens een cardiologencongres? Als er dus minder zorg beschikbaar is?

[url]http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/ ... nt-1453082[/url]

Okay, het ís in de USA, maar kritisch blijven tegenover de zorg én de zorgverzekeraar, dat blijft nuttig,

Wel vermoeiend :( :moe:
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Arja_64;997259]We gaan er van uit dat de wet op de privacy nageleefd wordt, ook bij de maatschappijen.[/QUOTE]
Helaas kan je er niet blind vanuit gaan dat de Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt nageleefd. Bij mijn huisarts heb ik bijvoorbeeld een formuliertje in moeten vullen dat ik mijn gegevens niet in het LSP wil hebben. Het LSP is het nieuwe EPD, waar zelfs de Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen tegen was omdat de huisartsen zich daardoor niet aan hun geheimhoudingsplicht konden houden. Mijn huisarts heeft me, ondanks mijn weigering, toch aangemeld (je kan dat controleren: [url]https://www.vzvz.nl/page/Zorgconsument/ ... -overzicht[/url]). Toen ik daarover belde, vertelden ze me dat ze me tijdens het telefoongesprek hadden afgemeld. Dat bleek toen weer niet het geval te zijn. Huisartsen krijgen een paar euro vergoeding voor het aanmelden van een patient; zoveel is je privacy dus waard.

Kortom; je moet zelf voorzichtig zijn met je privacy, een ander heeft daar geen boodschap aan.
Arja_64

Bericht door Arja_64 »

[QUOTE=Jrs77;997278]Helaas kan je er niet blind vanuit gaan dat de Wet Bescherming Persoonsgegevens wordt nageleefd. Bij mijn huisarts heb ik bijvoorbeeld een formuliertje in moeten vullen dat ik mijn gegevens niet in het LSP wil hebben. Het LSP is het nieuwe EPD, waar zelfs de Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen tegen was omdat de huisartsen zich daardoor niet aan hun geheimhoudingsplicht konden houden. Mijn huisarts heeft me, ondanks mijn weigering, toch aangemeld (je kan dat controleren: [url]https://www.vzvz.nl/page/Zorgconsument/ ... -overzicht[/url]). Toen ik daarover belde, vertelden ze me dat ze me tijdens het telefoongesprek hadden afgemeld. Dat bleek toen weer niet het geval te zijn. Huisartsen krijgen een paar euro vergoeding voor het aanmelden van een patient; zoveel is je privacy dus waard.

Kortom; je moet zelf voorzichtig zijn met je privacy, een ander heeft daar geen boodschap aan.[/QUOTE]

Ik zou dit even melden bij de privacy waakhond, krijgt hij een waarschuwing die niet mis is.
MissGarfield

Bericht door MissGarfield »

[QUOTE=Sara;997274]
Bedoel je dat ze een te zware diagnose krijgen, puur om de verzekering te laten betalen, of ook echt een verkeerde behandeling, waardoor ze echt fysiek/geestelijk slechter af zijn?

[/QUOTE]

Nee, ik bedoel dat iemand een diagnose krijgt, terwijl er soms best twijfel mag zijn of zo'n diagnose terecht is. Maar er moet een diagnose zijn voor vergoeding.
En het gebeurt nog wel eens, dat iemand gaat leven naar zijn diagnose. Dat zeg ik zonder waardeoordeel, want ik denk dat het zelfs heel menselijk is.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp