Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

partner versus mantelzorgster

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
timokroll

partner versus mantelzorgster

Bericht door timokroll »

Hoi, ;)zo'n 20 jaar geleden hebben mijn partner en ik elkaar leren kennen. Twee redelijk gezonde meiden van 30.verliefd, verloofd en getrouwd. Om maar in de bekende spraak te blijven: huisje, boompje en beestje.:haha:10 maanden na ons trouwen, sloeg het noodlot toe: ipv kinderen kreeg ik MS:???nu, 15 jaar later ben ik afhankelijk van mijn vrouw, en is ze mijn mantelzorgster. Dit valt haar zwaar en ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen, maar een aantal zaken lukt me niet meer. Wat is jullie ervaring hiermee?
MiSsty

Bericht door MiSsty »

Probeer je vrouw toch nog als partner te zien en niet alleen als mantelzorgster. Doe zoveel mogelijk dingen samen die je zelf nog kunt doen.

En heel belangrijk blijf communiceren.
Dawn

Bericht door Dawn »

Ik weet niet de ernst van je beperkingen maar zijn een aantal dingen waar ze je bij moet helpen ook door prof. zorgverleners te doen? Vrijwilligers?Hulphond? Zeg maar wat hoor...
Knillis

Bericht door Knillis »

Zodra ik echt voortdurend afhankelijk zou zijn van zorg op het gebied van persoonlijke verzorging laat ik dat doen door professionele verzorgenden.

Ik wil een gelijkwaardige relatie met mijn man houden en niet voor dagelijks terugkerende zorg afhankelijk van hem zijn.

In het verleden heeft hij wel heel af en toe een keer geïnjecteerd als het me een keer niet lukte en momenteel helpt hij me 1 x per week even de blaaspoeling inbrengen maar meer moet het niet worden.

Ik wil dat soort zaken graag strikt gescheiden houden.

Bepaalde zaken in het huishouden die me inmiddels niet meer lukken neemt hij wel van me over en dat is ook geen enkel probleem en 1x in de week komt de hulp voor het wat zwaardere huishoudelijke werk.

Maar zo heeft iedereen zijn eigen redenen/ideeën om met dit soort dingen om te gaan. Ik wens je veel sterkte. Er samen goed en open over kunnen praten wil trouwens ook helpen om standpunten duidelijk boven tafel te krijgen en te houden.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Hier ook een partner die al kookt en afwast, af en toe in het weekend aan en uitkleden, maar door de weeks, als hij al een lange werkdag heeft, laat ik het aan en uitkleden over aan de zorg die hier langskomt. Ik wil hem niet meer lastigvallen als nodig is en onze tijd aan leuke dingen besteden.
Huishoudelijke hulp krijgen we niet, maar ik heb zelf een hulp aangenomen die ik betaal, zodat ook zware klussen als badkamer, ramen lappen en dweilen niet ten koste gaan van onze tijd samen in het weekend.
De gemeente hier heeft ook projecten met vrijwilligers die je tuin komen opknappen als je dat zelf niet meer kunt. Ook administratie, boodschappen en andere klussen. Als dat jouw taak was kun je dat soort dingen ook uitbesteden ipv je partenr er extra mee te belasten.
Vooral veel erover praten en alles met humor en een lach blijven bekijken is ons geheim om ons er doorheen te slaan.
MetYumi

Bericht door MetYumi »

Mijn vriend krijgt het mantelzorgcompliment omdat hij het verdient, hij neemt het hh op zich en ook kookt.
Maar ik zie hem niet als mijn mantelzorger , het is mijn partner waar ik lief en leed mee deel. :lief:
Knillis

Bericht door Knillis »

Mijn man wordt in deze gemeente niet aangemerkt als zijnde "mantelzorger" ondanks het feit dat hij geacht wordt het huishouden draaiend te houden.

Alhoewel ik echt niet wil dat hij blijvend persoonlijke verzorging gaat bieden neemt hij (naast een zelf ingehuurde hh hulp) de rest van de meeste huishoudelijke taken op zich naast zijn volledige werkweek.

Maar hij wordt niet gezien als mantelzorger. Men vindt het gewone overnemende zorg. Anders zouden we het samen doen nu doet hij mijn taken er bij.

Als hij alleen zou wonen moest hij ook een huishouden draaiend houden is mij gezegd. En daar moesten wij het mee doen:o.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Ik blijf op zoek naar middelen om mijn zelfstandigheid zo veel mogelijk te behouden. En als ik even kan doe ik de afwas en kook en zet een lekker bakkie koffie voor de baas als hij even ligt te pitten en doe soms achter de comp. iets voor hem wat hij weer niet kan. En soms een lekkere knuffel en zeg dat ik veel van hem hou en trots op hem ben.....he loves me too!!
MiSsty

Bericht door MiSsty »

Douchen doen we vaak samen. Omdat het leuk is. ;)
timokroll

zorgplicht voor je parner

Bericht door timokroll »

zorgplicht voor je parner

[QUOTE=Knillis;999939]Mijn man wordt in deze gemeente niet aangemerkt als zijnde "mantelzorger" ondanks het feit dat hij geacht wordt het huishouden draaiend te houden.

Maar hij wordt niet gezien als mantelzorger. Men vindt het gewone overnemende zorg. Anders zouden we het samen doen nu doet hij mijn taken er bij.

Als hij alleen zou wonen moest hij ook een huishouden draaiend houden is mij gezegd. En daardoor moesten wij het mee doen:o.[/QUOTE]
hoi, ik begrijp dat je man niet gezien wordt door de gemeente (?) Als mantelzorger, maar dat is hij wel! Ok, als je gehuwd bent, net zoals ik, dan heeft je partner een zorgplicht! Dat staat weer wel in de wet.:huilen:
maar thanx voor je reactie.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp