Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nette's wel en wee......

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Spunky

Bericht door Spunky »

Gelukkig dat je iemand hebt die je hier bij helpt.

Heel veel sterkte :bloem:.
Esmee

Bericht door Esmee »

Ik neem aan dat je op onderstaande basis huurtoeslag ontving. Dit zijn de voorwaarden over 2012. Als dit klopt dan lijkt mij dat de belastingdienst een fout aan het maken is. De belastingdienst stuurt formele brieven met formele taal. Dus dat komt erg hard over, maar alle brieven zijn zakelijk. Ik zou niet in paniek raken. Ga naar iemand die er verstand van heeft en laat het goed uitzoeken.

Misschien als je onderstaande voorwaarden weer even doorleest, je wat gerustgesteld bent. Sterkte met dit soort nare en stress opwekkend bericht!

[B][U]Van de Belasting website gekopieerd[/U][/B]

Hebt u, of heeft uw toeslagpartner of medebewoner verzorging nodig? En kan de verzorging thuis plaatsvinden in plaats van in een verpleeghuis of verzorgingstehuis? Dan tellen wij een persoon minder mee voor uw huurtoeslag. Dit geldt ook als u een meerderjarig kind of een ouder bij u thuis verzorgt.

Voorwaarden

Degene die thuis wordt verzorgd, is geen kind onder de 18 jaar.
Het voordeel uit sparen en beleggen van de persoon die wij niet meetellen, is maximaal € 3.850 per jaar. U hebt voordeel uit sparen en beleggen als u inkomstenbelasting betaalt over uw vermogen. Zie: Vermogen.
Het gezamenlijke inkomen is maximaal € 42.250. Dit is inclusief het inkomen van de persoon die wij niet meetellen.
Wie telt niet mee voor de huurtoeslag?

Als u huurtoeslag aanvraagt, moet u iedereen in uw huishouden opgeven. Wij bepalen vervolgens welke bewoner we niet meetellen voor de huurtoeslag. Van die persoon tellen we ook het inkomen en vermogen niet meer. Wij kiezen de situatie die voor u het gunstigst is.

De aanvrager van de huurtoeslag tellen we wel altijd mee, dus ook zijn inkomen en vermogen. Het maakt daarbij niet uit of deze persoon degene is die verzorging nodig heeft.

Hoe geef ik dit door?

Krijgt u nog geen huurtoeslag? Vraag de toeslag dan aan met Mijn toeslagen. U krijgt van ons een beschikking waarbij wij nog geen rekening hebben gehouden met uw bijzondere situatie. Het kan ook een afwijzing zijn van uw aanvraag. Nadat u deze beschikking hebt gekregen, geeft u uw bijzondere situatie door met het formulier Verzoek bijzondere situatie huurtoeslag.

Krijgt u al huurtoeslag? En hebben wij nog geen rekening gehouden met uw bijzondere situatie? Geef dit dan door met het formulier Verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. Dan passen wij uw huurtoeslag aan.

U kunt geen verzoek meer doen als u de definitieve berekening hebt gekregen. U moet dan bezwaar maken. Vul ook het formulier Verzoek bijzondere situatie huurtoeslag in en stuur dit samen met uw bezwaar op. Doe dit binnen 6 weken na de datum van de definitieve berekening.

Bewijs

Stuur met het formulier een kopie mee van het indicatiebesluit van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) voor de functie 'verblijf'. Hierin staat dat u, uw toeslagpartner of medebewoner een indicatie heeft voor de functie 'verblijf' of deze indicatie zou krijgen als er geen verpleging thuis aanwezig zou zijn. Dat betekent dat de betreffende persoon thuis wordt verpleegd om opname in een verpleeghuis of verzorgingshuis te voorkomen. Een verklaring van een huisarts of een andere verklaring is niet geldig. Een CIZ-verklaring is voor het aanvragen van toeslagen 5 jaar geldig. Kijk op [url]www.ciz.nl[/url] voor een CIZ-vestiging bij u in de buurt.

Let op!
Stuur een kopie van het bewijsstuk mee. Originelen sturen we niet terug.
Nette

Bericht door Nette »

[B][COLOR=DarkOrange]Dit is dus 14 jaar gewoon gebeurt, dat alleen mijn inkomen geteld werd.

Over 2010 werd er al een fout gemaakt, stond er ineens in het systeem dat ik een Wajong uitkering zou hebben terwijl ik dit zelf niet zo ingevuld had.

En nu dit weer, ja ze hanteren stevige taal, maar stellen ook eisen die wettelijk gezien helemaal niet kunnen.
Er is een wettelijke norm dat je maar 10% van je netto-inkomen mag aflossen en ook de belastingdienst moet zich daar aan houden.

Maar ja, de staat(belasting dienst) stoort zich nergens aan dat zie je maar.
[/COLOR][/B]
Esmee

Bericht door Esmee »

Nette, maar in een algemene brief kijken ze echt niet naar je financiële situatie. Mocht het zover komen dat je daadwerkelijk zou moeten betalen dan kun je een regeling treffen die gebaseerd is op de wettelijke normen en zulle ze die ook toepassen.

Het helpt voor je 'woede' soms echt om te realiseren dat het geen persoonlijke brieven zijn met persoonlijke situaties, tenminste mij helpt het wel. het gaat gewoon zakelijk of je nu 5 euro moet betalen of 50000. de brief wordt eender opgesteld.
Nette

Bericht door Nette »

[B][COLOR=DarkOrange]Als ze slim zijn weten ze wie ze wát sturen, ze hebben immers net de zaak bekeken als het goed is, neem ik aan.

zij weten toch waar mijn inkomen vandaan komt?

dan zouden ze ook moeten weten dat ze absurde eisen stellen.

weet dat het standaard brieven zijn, waar ik me druk om maak is de gevolgen als dit alles waar zou zijn/zou kloppen.
[/COLOR][/B]
Esmee

Bericht door Esmee »

Nette, ik reageer omdat ik zo vervelend vind dat je je zoveel zorgen maakt. Ik kan natuurlijk niet voor 100% je de garantie geven dat de belastingdienst een fout heeft gemaakt. Ik ken je persoonlijke situatie niet.
Maar het lijkt er wel op.

Maar ze maken wel fouten en alles gaat enkel door een computer.
Er gaan zo 160 miljoen brieven per jaar de deur uit. Dus ze bestuderen in 1e instantie echt niets.

Ik had vorige maand iets te laat een aangifte gedaan inzake een loonheffing. Week later of ik per direct even 5000 euro wil betalen. Bezwaar gemaakt en er op gewezen dat de loonheffing al in orde was gemaakt en toen was het na enkele weken (duurt altijd even) in orde. Behalve dan een boete van 50 euro maar dat wist ik, want was gewoon te laat. Zo gaat het.

Heb je iemand die een goed bezwaar kan schrijven of heb je dat al gedaan. Heb je iemand die de regels zo goed kent dat hij/zij aan hand van al jouw gegevens gewoon weet dat het een fout is en zo nee waarom niet. Dan kun je die het laten uitzoeken. Als het wel deels zou kloppen kan er eventueel ook nog kwijtschelding op financiële gronden plaatsvinden.
Nette

Bericht door Nette »

[B][COLOR=DarkOrange]Er is al bezwaar gemaakt en het wordt zeker uitgezocht.

Maar weet niet welke kant het kwartje uit valt, ik ga van het ergste uit dan kan het alleen maar meevallen.

maar ik weet het nu gewoon even niet meer.
[/COLOR][/B]
SannieBannie

Bericht door SannieBannie »

Jeetje Nette :eek:

Ik kan je geen advies geven, want ik heb er de ballen verstand van, maar gelukkig wordt je al goed geholpen.
Maar ik ga wel heel hard voor je duimen dat het inderdaad om een fout gaat en dat het met een sisser afloopt!

Heel veel sterkte en een dikke knuffel!
:knuffel::knuffel::knuffel:
gebke

Bericht door gebke »

Nette je krijg hierna een brief waar in staat dat je het in delen kan:eek: betalen en dat scheel een heel stukhadden wij ook en dan kan je

het gewoon verdelen. niet in paniek raken maar eerst die brief lezen en dan beslissen.;)
Nette

Bericht door Nette »

[B][COLOR=DarkOrange]die heb ik al gehad, maar die delen zijn veel te groot.....

Vanmorgen een aanvullend bezwaar opgestuurd en enigszins gerustgesteld.

Belastingdienst moet zich ook aan de wet houden én hun eigen regels.
Maar hoe bestaat het dat ineens de gegevens veranderen zodat je dit soort toestanden krijgt.
Ging al 14 jaar goed en hoewel de situatie niet veranderd is wordt nu ineens de berekening anders gedaan(én fout).

thnx voor jullie lieve berichtjes en opbeurende woorden:kus:.

[/COLOR][/B]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp