Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tuin Balkon en Terras topic deel 3

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Suzan

Bericht door Suzan »

Hmm. Was daarnet m'n moestuintje water aan het geven, en ik moet zeggen dat het echt groeit en bloeit dat het een lieve lust is. :goed:

Maar ik ontdekte ook dat er een vlindermevrouw vandaag héél erg druk was geweest met eitjes leggen op m'n paksoi... :hmmm:

M'n eerste reactie en actie was dus ook gelijk de eitjes verwijderen. Maar terwijl ik daar mee bezig was, realiseerde ik me tevens waar ik mee bezig was: Vlinders uitmoorden.

Want ik wil dan wel niet die koolwitjesrupjes op m'n paksoi, maar om vlinders te hebben moeten die rupsen er toch echt zijn.
En waar ben ik dan toch mee bezig?
Ik ben geen professionele kweker, ik doe dit gewoon voor de leuk en bezigheid er bij. En dat ik soms een maaltje uit de tuin kan halen is gewoon bonus. Het is geen noodzaak.

Dus ik ben maar opgehouden met de eitjes weghalen. Laat die vlinders in 's hemelsnaam gewoon bestaan.
Want wat is nou een paksoistronkje in ruil voor een zooi vlinders die ook weer heel veel andere planten bestuiven. :ogen:

Ik offer die paksoi dus maar op en zie wel wat er over blijft. En zijn al weer enkele stronkjes aan het groeien dus tegen de tijd dat die rupsjes gaan verpoppen en de plant niet meer kaalvreten zijn die wel groot. ;)

De vlinders hebben meer recht van leven dan mijn stronkje paksoi. :cool:
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Suzan, een prima besluit om je paksoi op te offeren!

Ik heb een tuin voor en achter m'n appartementje. Achter op het zuiden en voor ..

Ondanks dat ik aan de rand van het centrum van Nijmegen woon is het hier een gezellig gezoem en gefladder.
Omdat mijn buurman een te wild stukje biotoop had, hij deed helemaal niets, mocht ik zijn tuin erbij nemen van de woningbouw.
Uiteraard met goedvinden buurman. Dus is het een behoorlijke tuin bij mijn mini-appartementje.

Ik had al een pruimenboom in m'n tuin, nu is er door de tuinvergroting een kersenboom bijgekomen. Het bijenhotel is volgeboekt met solitaire bijen die in het vroege voorjaar de fruitbomen bevruchten.

De vlinderstruik en de hortensia zijn nu in volle bloei , prachtig om te zien. Een grasveldje waar de merels hun pieren uit trekken en insecten boven vangen.
Wat drinkbakjes her en der voor de vogels en de insecten.

Ik heb veel eenjarige fuchsia's in diverse soorten en geraniums die ik telkens stek om de winter door te komen.

2 potten met bonsaiboompjes sieren de tafel. Een kweekbak met kruiden completeren het geheel.

Een heel andere tuin dus, maar wel heel mooi.
Suzan

Bericht door Suzan »

Zijn er hier nog mensen bezig/druk geweest met hert moestuintje? Hier natuurlijk in de droge perioden braaf spaarzaam bewaterd, en al m'n planten hebben het overleefd en me beloond met een gulle opbrengst. :ja:

De komkommerplant wist me zoveel komkommers te geven dat de hond ze maar als "low-calorie-snack" kreeg.
Want wat vindt ze komkommers lekker!
De eerste keer betrapte ik haar er op dat ze een komkommertje gestolen had en heerlijk op lag te smikkelen. :lekker:

En ach, ik had er genoeg aan de plant zitten om haar er blij mee te maken....
Ik denk dat die plant nu wel "klaar" is, want er zitten nog wel enkele hele kleine vruchtjes aan, maar ik weet niet of dat nog serieuze vruchten gaan worden.

De tomatenplanten geven me zoveel vruchten dat ik soms even niet weet hoe ik ze nu weer moet verwerken.
Het is toch verbazend hoeveel zulke planten opbrengen.
En ze zijn zo lekker. :)
Een gedeelte moet nog rijpen, dus daar heb ik voorlopig nog wel genoeg aan.

Ik ga gewoon nog een rondje veldsla, rucola en lollo bionda zaaien, en dan heb ik voorlopig weer genoeg groenvoer staan.
En zo hou ik mezelf een beetje bezig met de plantjes.
Kobus

Bericht door Kobus »

🥗 Hier iets te spaarzaam bewaterd : eerste stokbonen te snel geel , komkommers stonden stil maar komen nu weer op gang , alsook tweede zaaisel stokbonen , tomaten gaan goed , winterwortelen ook.

Pas Chinese kool , snijbiet en rode biet gezaaid + sla plantjes in de grond
( rode biet aan de late kant = afwachten )
Aardappelen en bruine bonen al poosje geleden geoogst ; maar waren mooie maat
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Sinds ik mijn moestuin op een terras heb, gaat het niet best: 2 minikomkommertjes en 5 cherrytomaatjes geoogst. De paksoi was doorgeschoten, venkel werd geen knol en rode bieten blijven te klein om te oogsten.

Wèl heb ik 2 oogsten van mijn frambozenplant, en enkele blauwe druiven. Volgend jaar ga ik voor bloemen ipv moestuin!
Suzan

Bericht door Suzan »

@leeuwtje-nl: Gebruik je potten of bakken? En vooral welke grond gebruik je?

Want ik heb gewoon van die hele grote aardewerken buitenbloempotten staan en een grote houten bak. Die had ik allemaal nog, en heb daar een nuttig gebruik voor gevonden.

Ik gebruik [URL="https://www.makkelijkemoestuin.nl/wiki/ ... estuin-mix"]Makkelijke Moestuin Mix[/URL]. Niet het goedkoopte in de eerste aanschaf, maar dit is nu het tweede jaar dat ik de MMM-basismix gebruik.

Het enige wat ik hoef te doen als ik weer opnieuw wil zaaien is er weer verse compost doorheen werken zodat de planten voeding hebben. En compost kost geen drol. :D
En ik moet zeggen dat het me zéér goede oogsten opbrengt. :goed:

Wellicht als je andere grond gebruikt? :weetniet:
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Daar kan het zeker aan liggen hoor! Ik heb tegels uit mijn terras getrokken, wat zand afgegraven en weer opgevuld met potgrond. Mijn tomaatjes stonden wel in bloempotten. Die MM-mix is voor mij echt even onbetaalbaar, en ik merk dat ik juist het halve uurtje onkruid wieden in mijn vorige tuintje wel mis. Ik ben superblij met mijn terras hoor!! Heerlijk ruim en op het zuiden. Maar het eerste plezier van tuinonderhoud is dus al wat minder, en investeren is even geen optie.

Ik ga deze winter wel nog bloemkool in potten proberen, en mogelijk heb ik het virus in het voorjaar dan weer te pakken! :D
Suzan

Bericht door Suzan »

Potgrond heeft maar voor zes weken voeding voor een plant.... En dat is duidelijk niet genoeg.

Als ik jou was, zou ik gewoon volgend voorjaar een zak compost door je stukje grond werken. Moet je eens zien hoe alles dan gaat groeien en bloeien.

(ik zweer echt bij compost, doet wonderen voor de tuin en dat op een duurzame manier.)
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

O ja! Ik had wel moestuinmest toegevoegd na een paar weken, en die geeft 3 maanden voeding. :D
Suzan

Bericht door Suzan »

Zojuist m'n tomatenplanten leeggehaald en opgeruimd. Ik ontdekte van de week tomaatrot dus het is dan echt "redden wat er te redden valt" en alles verwijderen wat sporen kan dragen.

Er ligt een gedeelte van het aanrecht vol met tomaten en m'n tuintafel ligt ook vol. Een gedeelte van de tomaten zijn wel volgroeid maar nog groen en moeten nog narijpen.

Straks eerst op rijpheid uitzoeken dan maar wat rijpe tomaten naar wat buren brengen, want ik eet me de laatste week een ongeluk in die dingen en vind het wel even genoeg.
Hoeveel tomaten kun je op een dag eten voor je het zat bent? :haha:

Het is echt verbazend hoeveel opbrengst je kunt hebben van die kleine balkontomaatplanten.
Het is gewoon een flinke plant die op zich geen ondersteuning in klimrekken en weet ik wat nodig heeft. Ideaal.

(Tenminste, tenzij je een puppy hebt die pontificaal met haar kont op de planten gaat zitten en dan apetrots is dat ze langs het hekwerk heeft weten te glippen....
Dan hebben ze wel een steunstok nodig. :ogen: )
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp