Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Huis dilemma

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Zonnetje79

Huis dilemma

Bericht door Zonnetje79 »

1
Laatst gewijzigd door Zonnetje79 op 10 mei 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
SanSan

Bericht door SanSan »

En wat kan iemand op het forum daarover zeggen? Het hangt toch helemaal af van jouw situatie, je gezinssituatie, je gezondheid, je beperkingen, je financiële situatie, enzovoort af of het wel of niet verstandig is om die beslissing te nemen.

Plus dat sowieso niemand in de toekomst kan kijken. Je benen kunnen bijvoorbeeld morgen er wel af gereden worden door een trein.
Sara

Bericht door Sara »

Een traplift lijkt mij persoonlijk supervervelend, de helft van je huis is alleen met behoorlijk gedoe bereikbaar. Waar is de wasmachine, waar zijn de badkamer en het toilet, waar bewaar je spullen die je regelmatig nodig hebt?

Of 'o jee, ik heb m'n boek naast m'n bed laten liggen.' :eek:

En wellicht heb je later boven én beneden een hulpmiddel nodig. Of wordt 't zelfs moeilijk om over te stappen naar de traplift en terug.

Maar já, afwegen tegen de plaats waar je wil wonen! Moeilijk hoor.

Moet 't persé dat ene dorp zijn?
Is er een mogelijkheid om later eventueel een slaap- en badkamer beneden bij te bouwen?
Of ben je bereid het risico te lopen dat je later alsnog naar een appartement verhuist omdat 't niet meer gaat met die traplift?

Dat zijn ook nog overwegingen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Het is lastig inderdaad wat voor buitenstaanders om iets te zinnigs te zeggen over de extra huisaanpassingen die al dan niet noodzakelijk zijn kunnen wordn in de toekomst.

Is een eengezinswoning evntueel aan te passen voor rolstoel danwel trippelstoel gebruik, zijn badkamer/wc aan te passen etc.

Allemaal zaken waarvan je nu ook misschien nog helemaal niet weet of ze ooit nodig zullen zijn.

Eén ding is misschien wel handig om van te voren rekening mee te houden en dat is hrt wchoonhouden van je huis. Een appartement is vele malen makkelijker (en sneller) schoon te houden dan een golledig eengezinswoning.

Wij zijn 8 jaar geleden juist om die reden verhuisd van een eengezinswoning mét grote zolderverdieping naar een semi bungalow. Het oude huis was reeds aangepast maar het schoonhouden was voor mij véél te zwaar en te veel.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

1
Laatst gewijzigd door Zonnetje79 op 10 mei 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Je weet nooit precies hoe jou ziek zijn gaat ontwikkelen en vooral niet hoe snel.
Maar beter wordt het niet, dat staat vast...

Wellicht is het een idee om een consult bij een ergotherapeut aan te vragen. (max.10 uren gratis vanuit basisverzekering)
Hij/zij kan samen met jou bekijken wat je mobiliteit nu is, vervolgens advies geven wat er nodig is om in de toekomst nog zo goed mogelijk te functioneren in en om huis.
Bovendien weet een ergo veelal het een en ander van regelgeving.

Misschien heb je nà zijn oordeel zelf ook beter idee wat het meest geschikte type woonhuis voor jullie is.

Sterkte en succes met dit proces !

P.S. vergeet ook de psyche niet; als je nu niet prettig woont, is dat reden mee om verder te kijken...
Lanah

Bericht door Lanah »

Mijn ervaring met een traplift is heel anders dan Sara.
Ik ben er eg blij mee, we zeggen nu vaak tegen elkaar dat we niet kunnen verhuizen omdat we de traplift hebben (beetje onzin natuurlijk).

Helaas kreeg ik de traplift niet vergoed (te eerlijk geweest; geen bed in de woonkamer en vertelde dat ik nog wel 6 keer per dag de trap nam, nu niet meer) en om van het gedoe af te zijn hebben we hem zelf aangeschaft (geen gedoe met de gemeente / geen eigen bijdrage). gelukkig was dit financieel mogelijk en we hebben hem ook van de belasting kunnen af trekken.

Overdag loop ik nog de trap op; ik draag dan mijn orthese. Maar 's ochtends en 's avonds gebruik ik de traplift. Ook als ik moe ben of ik moet iets meenemen naar boven gebruik ik de lift. Soms denk ik wel wat een luxe, maar toen ik een paar maanden geleden geblesseerd was en nauwelijks de trap op kom, was het toch erg handig.

Ik hoop nog heel lang in dit huis kunnen blijven wonen.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Inderdaad vrijwel onmogelijk om een ander daarin advies te geven. Maar voor mijzelf heb ik wel bedacht dat als ik wil (of uiteindelijk moet) verhuizen dat van mijn huis naar een appartement zal zijn. Het lijkt me vreselijk als het uiteindelijk 'moeten' zal worden, zeker als dat op een onverwacht moment en met spoed moet gebeuren. Dan liever op tijd, met alle rust om iets uit te zoeken op een plek die me bevalt en wat volledig is aangepast of aan te passen is.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Wij wonen in een niet aangepaste woning, die straks, mocht het minder met mij gaan, niet aangepast kan worden.

Dat betekent dus dat we moeten verhuizen. In een appartment zullen we niet gaan wonen, niet zozeer vanwege mij, maar juist vanwege mijn partner, die zijn vrijheid keihard nodig heeft.

Hij zou helemaal gek worden, niet zo de tuin in te kunnen stappen of in zijn schuur. Tegenover ons zijn levensloopbestendige woningen met slaap/badkamer beneden, maar ja, die worden maar niet te koop aangeboden.

Anders waren we al verhuisd.
Zonnetje79

Bericht door Zonnetje79 »

1
Laatst gewijzigd door Zonnetje79 op 10 mei 2020, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp