Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

paar keer per nacht wakker

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Roely

paar keer per nacht wakker

Bericht door Roely »

ik heb al jaren problemen met slapen en ik vraag me af of jullie dit ook hebben ?

ik neem voor het slapen gaan rivotril (voor de spasmen) en ga altijd even naar de w.c maar na een paar uur slapen word ik wakker omdat ik moet plassen :moe:

het gevolg is dan dan ik gelijk klaarwakker ben en niet meer in slaap kan komen.

ik ga dus naar beneden, drink even wat want ik heb dan dorst, ik heb dan ook vaak trek dus dan neem ik bijvoorbeeld een stukje kaas en zet de t.v maar aan en ga op de bank liggen met mijn dekentje.

het duurt echt een tijd voordat ik weer in slaap val en vaak word ik na een paar uur weer wakker (dan hoef ik niet te plassen en heb geen trek)

ben dan weer een tijdje wakker en val meestal nog wel in slaap.

maar ik heb altijd gebroken nachten en ik word hier letterlijk en figuurlijk doodmoe van :gaap:

wie heeft hier ook last van of wie heeft hier last van gehad en wat kan ik eraan doen :???:
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb hier last van gehad (niet meer gelukkig) maar bij mij was de oorzaak een niet goed werkende blaas in combinatie met brandende zenuwpijn met name in de bovenbenen.

De pijn zorgde er voor dat ik lastig in slaap kon vallen omdat ik niet ontspannen kon liggen van de pijn. Ik werd meerdere keren per nacht wakker omdat ik aandrang had en dus naar de wc moest.

Daarna opnieuw inslapen leverde weer problemen vanwege de pijn. Maar twee, hooguit drie uur later werd ik wéér wakker omdat ik aandrang had.

Dit herhaalde zich een aantal malen. Mèt aandrang kun je onmogelijk blijven liggen en proberen in slaap te vallen.

Ik bleek uiteindelijk niet goed uit te plassen en gebruik nu katheters om de blaas goed leeg te maken.

Verder gebruik ik sinds langere tijd CBD olie voor het slapen gaan. De CBD olie zorgt er bij mij voor dat ik kan inslapen omdat het de pijn wat naar de achtergrond duwt en zorgt voor ontspanning en een goed lege blaas is goed voor een halve nacht doorslapen.

Dus nu nog maar één keer wakker worden om te plassen en daarna verder slapen. Het gebeurt soms ècht dat ik me 's morgens niet eens herinner of ik geplast heb. Maar dat kan ik dan zien omdat er een gebruikte verpakking van de katheter in de badkamer ligt. ;)

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik zonder bovengenoemde "stoorzenders" altijd een héél goede slaper was.

Maar, je zou eens een keer CBD olie kunnen proberen. Helaas is succes niet verzekerd want het werkt niet bij iedereen.

Sterkte, want ik weet nog maar al te goed hoe slopend het is als je 's nachts niet goed kunt slapen.
Roely

Bericht door Roely »

ik heb gelukkig geen last van zenuwpijn want daar heb ik ook pilletjes voor maar die blaas is blijkbaar inderdaad een probleem :hmmm:


ik heb verder geen last van incontinentie o.i.d (wel gehad een aantal jaren terug)


maar om nu gelijk te gaan denken aan een katheter lijkt me ook te voorbarig, er zal toch wel een foefje zijn om goed uit te plassen ?

maar ja dan word ik vaak voor een tweede keer wakker (zonder reden) het is net of ik een ingebouwd klokje heb die afgaat :confused:
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Roely;1075616]... het is net of ik een ingebouwd klokje heb die afgaat :confused:[/QUOTE]

Die heb ik ook, en die kun je programmeren!

Ik heb eigenlijk een hele sterke blaas, dus hoef meestal niet naar de wc 's nachts. Maar met periodes heb ik dat wel. En dan moet ik ook meestal rond hetzelfde tijdstip naar de wc. Elke nacht.

Dan pas ik mijn drinkgewoontes even aan. Niks meer drinken na het eten en vlak voor het slapen gaan wat langer op de wc blijven zitten en proberen er alles "uit te persen".

Als ik dan 's nachts wakker wordt, blijf ik liggen. Ik bedenk me dan dat ik het wel volhoud tot de volgende ochtend en meestal val ik dan wel weer in slaap. Als het me een paar nachten gelukt is (bijvoorbeeld een week) kan ik voorzichtig aan weer iets gaan drinken na het eten. Dan is het alsof mijn klok weer opnieuw is geprogrammeerd.

Ik weet niet of het voor jou zo werkt, hoor. Misschien heb je een minder sterke blaas, en wordt het moeilijker om het in te houden als je langere tijd wakker ligt.
Maar voor mij werkt het heel goed.
Misschien heb je er wat aan.
Roely

Bericht door Roely »

[QUOTE=Hanna71;1075630]

Dan pas ik mijn drinkgewoontes even aan. Niks meer drinken na het eten en vlak voor het slapen gaan wat langer op de wc blijven zitten en proberen er alles "uit te persen" [/QUOTE]

dit ga ik proberen, misschien dat mijn plas ritme dan ook veranderd ?

ik drink na het eten altijd nog koffie. meestal rond 19.30- 20.00 en daarna bij het t.v kijken nog een glas sap of melk.

ik zal eens proberen om dat glas sap of melk niet te drinken ............ kijken of dit helpt ;)

moet ik wel overdag meer gaan drinken want ik ben en slechte drinker (ik drink echt te weinig op een dag)

s'ochtends één of twee bakkie's koffie, dan in de middag rond 15.00 een bakkie koffie en soms tussendoor een glas sap en dan na het eten weer een bakkie koffie en een gas sap of melk

is niet echt een goed drinkpatroon nu ik er eens goed over nadenk en als ik te weinig drink overdag dan hoef ik ook niet zoveel te plassen natuurlijk :stom:
Artemis-

Bekken kantelen na plassen...

Bericht door Artemis- »

Bekken kantelen na plassen...

Bij mij bleek op enig moment dat ik niet helemaal goed uit plas.
Begon vooral op te vallen tijdens een griepperiode met veel hoesten; was ik net luttele minuten van de wc en kreeg ik dan een forse hoestbui, had ik mijn broek ineens drijfnat...:(

Het scheelt vaak wanneer je na het plassen, je bekken een paar keer van voor naar achteren beweegt en beetje meedrukt...hiermee komt er (bij mij althans) vaak nog een aardig plasje extra uit ;)
Roely

Bericht door Roely »

Ook een tip die ik ga proberen. Dank je wel 👍
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Hoe vervelend ook, misschien ook eens kijken of je toch bv die laatste kop koffie ook achterwegen kunt laten. Cafeïne staat er om bekend dat het de blaaswand kan prikkelen/irriteren (geldt trouwens ook voor theïne).

Ook vruchtensap, met name citrus, heeft trouwens die eigenschap, dus die zou je eventueel kunnen verplaatsen naar nv de lunch. Vit C bij het eten zorgt namelijk wel weer voor een goede ijzeropname.

Een handige link mbt [URL="https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... t-plassen/"]eten & drinken waar je van gaat plassen[/URL]

(Warme) melk schrijnt dan weer een positieve invloed te hebben op je nachtrust, vanwege een of ander stofje waar ik even niet op kan komen.
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Roely;1075616]maar ja dan word ik vaak voor een tweede keer wakker (zonder reden) het is net of ik een ingebouwd klokje heb die afgaat :confused:[/QUOTE]

Zo één heb ik ook. :D

Gelukkig hier geen blaasproblemen, maar het wil wel eens voorkomen dat ik 's nachts er uit moet om te plassen. En dan moet ik ook echt, want dan is m'n blaas echt knettervol.

Maar als ik een nacht er uit ben geweest, kan ik er vergif op innemend dat ik de volgende nacht (soms twee nachten) wakker word op [B]exact [/B]hetzelfde tijdstip. :???:
Het kan een minuut schelen, maar meer ook niet.

Het is echt iets vaag's wat ik al jaren heb. En omdat ik natuurlijk poepie eigenwijs ben, weiger ik mezelf te conditioneren.
Dus ik ga die tweede nacht [B]niet [/B]er uit. Ik weiger. :grrr:
En natuurlijk lig ik dan een eeuwigheid (nou ja, iets van een half uur, drie kwartier) eigenwijs te zijn in bed. Ondertussen mezelf overtuigend dat ik niet hoef te plassen. :tralala:

Tot m'n blijdschap val ik dan na verloop van tijd weer in slaap en blijk ik toch minder dringend te moeten plassen als m'n blaas me eerst wijs wou maken. 's Morgens plas ik dan gewoon de normale hoeveelheid.

Maar ik weet inmiddels dat het lijf echt trucjes met je uit kan halen. Want als ik er aan toe had gegeven, had ik al 15 jaar elke nacht er één of twee keer uit gemoeten.

Natuurlijk weet ik ook dat dit kan gaan veranderen en ik echt er uit zal [I]moeten [/I]gaan omdat ik anders ongelukjes zal krijgen, maar zolang ik het nog met m'n stijfkoppigheid in toom kan houden, doe ik het. :girlpower:
Misschien lukt het jou ook om het op deze manier minder te laten worden? :weetniet:
Roely

Bericht door Roely »

ik heb gisteren na mijn koppie koffie na het eten niks meer gedronken en heb uitgebreid op de w.c gezeten (zitten wiebelen) :D om goed uit te plassen voor het slapen gaan.

ik werd vannacht wel weer (half) wakker en dacht dat ik moest plassen maar de drang was niet heel groot dus ik heb tegen mezelf gezegd......... roel je hoeft niet nodig dus hou het maar op !!! (ben dus net zo koppig als suzan) :haha:


en ja hoor ik ben weer in slaag gevallen :goed:

moest vanochtend toen ik wakker werd wel heeeeeeeeeeeeeeel nodig plassen maar dit werkt dus al ;)

ik ga vanavond ook de tip van annick proberen (geen koffie na het eten) en dan hoop ik dat het gesodemieter van gebroken nachten voorbij is :ja:

super bedankt voor de tips allemaal, echt top dat er mee word gedacht :hand:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp