Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

gestopt met roken, de sToppertjes deel 2

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Jonnie83

Bericht door Jonnie83 »

Ik was in weinig dingen goed, maar roken was er wel 1 van... augustus 2017 was ik het beu... een knop omgezet en van de ene op de andere dag gestopt na 20 jaar en totaal geen moeite gehad, dus ik zeg heel cliché... het zit vooral tussen de oren... :o:ogen:
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik realiseerde me gisteren een bijkomend voordeel van niet roken: Je hoeft de ramen en gordijnen láng niet zo vaak te wassen! :haha:

Bedacht me ineens dat ik, sinds ik hier woon (1 januari) ik nog geen enkele keer de ramen en vitrage heb gewassen... Normaal was dat toch echt elke zes weken wel nodig. :hmmm:

Wat heeft me dat al een berg werk gescheeld. :wauw:
shandy49

1 jaar en 1 dag

Bericht door shandy49 »

1 jaar en 1 dag

geleden de laatste peuk gerookt.
Na 55 jaar zware shag toch met betrekkelijk weinig moeite gelukt.

18500 peukies en € 2850 besparing.

10 kilo erbij, en dat is geen spiermassa. ;)

Piet
Fratema

Nog steeds vrij

Bericht door Fratema »

Nog steeds vrij

en geen probleem
Annejolein

Bericht door Annejolein »

[QUOTE=shandy49;1117720]geleden de laatste peuk gerookt.
Na 55 jaar zware shag toch met betrekkelijk weinig moeite gelukt.

18500 peukies en € 2850 besparing.

10 kilo erbij, en dat is geen spiermassa. ;)

Piet[/QUOTE]

Geweldig Shandy dat je het al zo lang volgehouden hebt!
'k Zou willen dat wij er ook mee gestopt waren; deze week gaan wij een nieuwe poging wagen. Maar wij mogen geen champix gebruiken, Jo kan er niet tegen en ik mag het niet gebruiken vanwege mijn hart.

Groetjes
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

in januari weer serieus af gaan bouwen. Afgelopen zomer zat ik op 4 sigaretten per dag, toen bouwde ik af naar 1, maar toen overleed mijn kattenkopje en ging ik toch weer naar 2 a 3 per dag.

eerste week 2019 1 pakje
week 2 terug naar 2 sigaretten per dag
daarna werd dat 1 per dag
daarna ging ik ze afknippen tot een halve sigaret per dag

En ik kan nu as we speak melden dat ik 1 week rookvrij ben :D
Suzan

Bericht door Suzan »

Mooi zo. Houden zo en vooral niet naar de winkel gaan om "voor de zekerheid achter de hand" of welk excuus je ook maar kunt bedenken sigaretten in huis te halen.
Nee. Niet. Niet doen. Niet.

Want als je je eerst nog om moet kleden, schoenen aan moet trekken, jezelf in een jas hijsen, bij de winkel zien te komen, weer terug komen, etc.... :moe:
Dat kan nét dat stukje belemmering zijn om die peuk niet aan te steken. Want als je het in de kast hebt liggen weet je het wel. :nee:
Fratema

Bericht door Fratema »

[QUOTE]10 kilo erbij, en dat is geen spiermassa.[/QUOTE]

Hier nog zo'n eentje :haha:

Komt het door het niet meer roken? Ja
Komt het door het niet meer lopen? Ook ja

Ik kon perfect patsboem stoppen zonder Champix toen ik wel heel snel slechter ging lopen na 2 maanden weer roken. De beste reden om het niet meer te doen.

En nu een ijsje
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

Dank je ben zelf ook benieuwd hoe het verder loopt

[QUOTE=Suzan;1119365] Want als je het in de kast hebt liggen weet je het wel. :nee:[/QUOTE]

[kijkt in la naast haar] half pakje met 9 sigaretten. Heb het er nog niet lastig mee gehad. Maar deze gaan wel naar mijn schoonzusje als ik haar zie hoor, zodat ik ze inderdaad niet meer in huis heb ;)
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

In de Mensen van april 2019 staat weer een mooi stukje over roken en MS:

[QUOTE]De volgende spreker was Dr. Hedström van het Zweedse Karolinska Instituut. Zij vertelt dat maar liefst 20% van het aantal gevallen van MS toe te schrijven is aan roken of meeroken. Bij mensen met een bepaalde genetische aanleg was zelfs 40% van het aantal gevallen van MS hieraan toe te schrijven. Het effect van roken is afhankelijk van de mate waarin je rookt: hoe groter en langer de blootstelling, hoe groter het risico. Het risico neemt af als mensen stoppen met roken. Na de diagnose kan roken de achteruitgang en overgang naar progressieve MS versnellen en het effect van remmende medicatie verminderen. Het verminderen van blootstelling aan rook is dus van groot belang ook voor kinderen in families waar MS voorkomt.[/QUOTE]

Dit soort berichten over de samenhang van roken en MS waren voor mij de aanleiding om drie en een half jaar geleden te stoppen met roken, dus misschien sterkt het jullie ook in jullie besluit om van de sigaretten af te blijven.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp