Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verveel me kapot!

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
kaasje

Verveel me kapot!

Bericht door kaasje »

De titel zegt het al.

Zit nu vanaf 2013 thuis.
Heb in 2015 een IVA gekregen.

De eerste jaren was het druk druk druk met ziekenhuisbezoeken, hulpverleners en infarcten overleven.

De laatste 1,5 jaar is de boel redelijk onder controle.

Zitten nog wel wat heftige behandelingen aan te komen, maar op zich is dat redelijk te overzien.

En nu zit ik dus de hele dag thuis. Alleen. Manlief werkt, kids inmiddels op de middelbare.

En ik verveel me kapot.
De dingen die ik in huis kan doen zijn binnen een twee uurtjes klaar.

Maar ja dan is de dag nog niet om.........

Vrijwilligerswerk heb ik naar gekeken.
Maar in overleg met de ergo daar niet aan begonnen.

Ik ben qua gezondheid en energie te onvoorspelbaar.
En ondanks dat het vrijwilligerswerk is wordt er wel op je gerekend.

Weet echt even niet hoe ik de verveling op moet gaan lossen.........

Voel me zo nutteloos op deze manier
pokey

Bericht door pokey »

ik ben ook vrijwilliger en haal daar veel voldoening it. Wat je zegt is zeker waar, vrijwilligerswerk betekend ook verplichtingen.
Ik heb de afspraak dat mocht het niet lukken (ik zit 2 a 3 x per maand op 'loket'' om buurthulpvragen aan onze vrijwilligers te koppelen) het loket gewoon dicht kan of indien beschikbaar een collega overneemt.

wij hebben veel hulpvragen van oudere mensen in de wijk die niet zelfstandig boodschapjes kunnen doen ivm mobiliteit problemen of die even een frisse neus willen halen of zelf een spelletje oid willen doen. gewoon sociaal contact dus.
ook vanuit verzorgings/bejaarden tehuis veel sociale hulp gewenst.

klinkt wellicht oubollig om dit te doen, maar het is zo gezellig en wordt echt gewaardeerd.
Wellicht is dit soort hulp iets minder belastend omdat je met je ''bejaarde hulpvrager''' kunt overleggen wanneer het wel en niet lukt ??
Knillis

Bericht door Knillis »

Heb je helemaal geen hobby's Kaasje? Ik weet natuurlijk niet tot wat jij nog in staat bent te doen met met name de handen maar er zijn momenteel zo heel veel dingen waar je je mee kunt vermaken.

Ik ben al vele jaren hele dagen alleen thuis (inmiddels niet meer want mijn man is sinds september met pensioen) maar eerlijk gezegd kom ik tijd te kort.

Naast de huishoudelijke taken die ik nog voor mijn rekening neem ben ik veel met handwerken bezig. Naaien en breien en sinds kort ook haken. Ben onlangs begonnen aan een heuse kerststal, tenminste allle figuurtjes/diertjes die bij een kerststal horen.

Sinds een half jaar bezoek ik een ochtend in de week een haak en brei cafe, gelukkig rolstoel toegankelijk en erg gezellig zo met een groepje dames. Soms wordt er meer gekletst al gehaakt, gebreid. :D

Daarnaast mag ik erg graag koken en bakken. Gelukkig beschik ik over een onderrijdbare keuken dus alles kan zittend. Daar gaat enorm veel tijd in zitten omdat ik niet mee zo heel snel ben en ook geen twee dingen tegelijk meer kan dan want dan gaat het fout. ;)

Spit het internet eens door, misschien kom je daar zaken tegen die jou wel interesseren.

Vraag anders je ergotherapeut eens langs te komen om samen te zoeken naar geschikte bezigheden.

Het doet je gezondheid vast geen goed als je je "kapot blijft vervelen', lukt het je zelf niet dat te doorbreken dan zou ik echt hulp zoeken.

Sterkte en laat nog eens horen hoe het gaat?
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik zou je willen adviseren een "clubje" (vereniging oid) op te zoeken. Dan heb je niet alleen iets te doen (sporten, hobbyclub, oid), maar heb je ook meer sociale contacten die je wellicht buiten de clubbijeenkomst ook nog kunt ontmoeten.

Ik weet natuurlijk niet wat je nog wel of niet kunt, maar je zou kunnen denken aan een breiclub, fotoclub, sportvereniging, kookclub, muziekvereniging, wijnproefclub, etc).

En misschien is er ook wel een groep bij een fysiopraktijk, waar je zowel aan je lichamelijke ongemakken werkt als aan je sociale contacten.

Qua vrijwilligerswerk zijn er ook altijd dingen te bedenken waar je niet op een vast tijdstip moet komen opdraven. Een boodschap doen of een gezellig praatje maken met iemand (ouderen, mensen met een (verstandelijke) beperking, etc) kan op een moment dat het jullie allebei uitkomt.

Mag ik vragen wat de reden is dat jij en de ergo hebben besloten nog geen vrijwilligers werk te gaan doen?
wilm

Bericht door wilm »

Wat vervelend zeg

Goed dat je aangeeft en misschien hier wat verder komt

Zelf was ik altijd aan werk 10 jr geleden en daarnaast vrijwilligers werk
toen geen hobby's en zag erg tegen thuis zijn op

Nu div jaren verder met toenemende beperkingen (volledig rolstoel afhankelijk en thuiszorg afhankelijk en verminderde handfunctie)

Kom ik tijd te kort. Allereerst kost alles veel tijd/energie
daarnaast doe ik wel legpuzzel, brei (1 pen per dag is max) kleuren in kleurboek, lees (luisterboek)

vrijwilligerswerk heb ik geprobeerd maar lukte niet omdat ik niet op vaste dag/tijd kan zijn soms
Wel nog poosje gedaan eenzame vrouw uit buurt af en toe heen gegaan.

Belde haar bijv 's morgens op als ik goede dag had
Zoveel eenzame mensen en kunnen zo wat voor elkaar betekenen
Als ze niet was overleden was ik ws nog bij haar blijven komen

Zoals eerder gezegd zijn er ook geen clubje of probeer op te richten
Al is het maar met 3 mensen bij elkaar komen die allen thuis zitten door ouderdom of beperkingen

Veel sterkte ermee en hoop dat je wat mag vinden om je dagen door komen
kaasje

Bericht door kaasje »

@ Hanna71
De ergo en ik hebben besloten om geen vrijwilligerswerk te doen door het grillige verloop van mijn ziektebeeld.

Het verloop van mijn nachten is zeer onrustig. Slaap pas rond een uur of vier zoals het moet. Op tijd mijn bed uit is dan een groot probleem. Daarbij heb ik mijn infarcten vaak 's=nachts. En dan is de volgende dag dus helemaal een probleem. (als ik dan al niet afgevoerd ben naar het ziekenhuis)
Daarbij is mijn concentratie spanne erg kort.
Ook ben ik het type dat door mijn verantwoordelijkheidsgevoel al snel over mijn grenzen gaat.

Al met al een erg onzekere situatie voor degene of organisatie waar ik dan vrijwilligers werk zou doen.

Had vorig jaar een leuke hobby opgepakt (sieraden van kralen ontwerpen en maken) maar helaas willen mijn handen niet meer.

Koken doe ik graag maar kan moeilijk elke dag uitgebreid koken (manlief groeit een beetje dicht :D )

Ga inderdaad eens rond kijken of ik een leuke hobby club in de buurt kan vinden die me aanspreekt.
eliza

Bericht door eliza »

Kaasje ik ben begonnen met Diamond Painting, zijn kleine steentjes die je met een pen oppak en dan op een patroon leg.

Het lijkt een beetje op schilderen op nummer.
Ik vind herberg rustgevend en leuk om te doen
sietje

Bericht door sietje »

Ik weet niet hoeveel je nog met je handen kan, maar ik schilder..
Er is een onlinecursus van de kunstenaars die ook de vrolijke koeien, dames maken..

Ik vind het heel leuk en het is heel ontspannend, je kunt het doen wanneer jij dat wilt..
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Kaasje,

Je zegt dat je van koken houdt. Misschien is het een idee om voor anderen te gaan koken?

Er zijn vast wel alleenstaande/senioren of mensen die geen tijd/zin hebben om uitgebreid te koken in je omgeving die met alle plezier zo nu en dan een schaaltje lekker eten op willen halen tegen kostprijs. ;)

Je kunt een advertentietje in het plaatselijke sufferdje zetten, oproepje op facebook of bedenk maar hoe je het wilt doen.
Er is vast wel een mouw aan te passen.

Misschien een idee? :weetniet:
wilm

Bericht door wilm »

aansluitend bij tip van suzan

[url]www.thuisafgehaald.nl[/url]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp