Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Waarom ben ik soms zo moe? :ogen:

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
Hanna71

Waarom ben ik soms zo moe? :ogen:

Bericht door Hanna71 »

Ik kijk naar mijn kerstboom en bedenk me dat ik die maar eens moet gaan opruimen.

Ik loop er heen op mijn sokken en bedenk me dat ik beter mijn schoenen aan kan doen.

Ik kijk naar mijn schoenen en bedenk me dat ik die nog even moet ontdoen van wat modderspatten.

Ik loop daarom naar de keuken voor een stuk keukenrol en zie dat de rol leeg is.

Ik loop naar de bergkast om keukenrol te halen en zie dat het raam van mijn slaapkamer openstaat en besluit deze dicht te doen.

Ik zie onderweg in de spiegel dat ik nog geen make-up op heb en besluit me op te maken.

Ik wil mijn make-uptasje pakken, maar zie dat de ovenhandschoenen daar bovenop liggen.

Ik besluit ze terug te leggen op de juiste plek en zie een tas vol oud papier liggen en besluit die weg te brengen.

Terwijl ik met de tas oud papier de keuken uit loop, zie ik de kerstboom staan.


“Oh ja! Ik zou de kerstboom opruimen…. Oh ja! Eerst mijn schoenen aan!... Oh ja! Eerst mijn schoenen schoonmaken!... Oh ja! Keukenrol ophalen!”

En dat alles in een minuut tijd!

Ik word soms zo moe van mezelf! :ogen::haha:
Suzan

Bericht door Suzan »

Hahaha... Ik had het geschreven kunnen hebben. Ik word ook zo vaak moe van m'n eigen nutteloze heen en weer gehobbel. Als ik me dan bedenk hoeveel energie ik daar mee verspil op een dag... :ogen:

Maar dan bedenk ik me gelijk dat ik dan ook maar weer blij ben dat ik nutteloos rond kan drentelen. Dat is ook wel eens anders geweest. ;)
Iris J.

Bericht door Iris J. »

OO ook heel herkenbaar voor mij hoor!!!

Loop meestal ook zo van het ene naar het andere klusje en heb dan een uur later nog niet veel gedaan terwijl ik doodmoe ben daarna en er nog niet veel uit mijn handen is gekomen! :huilen:
Klick

Bericht door Klick »

yes zo herkenbaar
volkomen onlogisch wapper waai dag met allemaal half afgemaakte dingen.. heel druk met vanalles zijn, doodmoe en de kop er niet bij.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Herkenbaar wat Hanna schrijft! Nog even teruglezen... O, er komt een mailtje binnen! Eerst die persoon antwoorden, daar moet ik even iets voor opzoeken. En op het moment dat ik opsta, bedenk ik me dat ik de post nog wil ophalen, en daar zit iets bij waardoor ik iets anders moet doen en daarna....... Wat wilde ik eigenlijk doen?? :haha:
Knillis

Bericht door Knillis »

Zou dit nou echt een typisch MS probleem zijn want ook ik herken dit zo helemaal. Of zouden mensen dit in z’n algemeenheid herkennen?

Ik vind het ook heel erg vermoeiden en eigenlijk niet nodig maar het gebeurt (het overkomt me) toch steeds weer.
Heel goed omschreven Hanna, precies zoals het gaat. :moe:

Ik heb onlangs mindfulness training gehad in het kader van het onderzoek van het VUMC Amersterdam naar MS en cognitie.

Niet helemaal mijn ding want het veelvuldig mediteren maakt mij persoonlijk onrustig. Toch heb ik er wel wat positieve dingen geleerd.

Focussen op wat je gaat doen en daarop blijven focussen, proberen je volle aandacht te houden bij wat je doet. Belangrijk is te onthouden dat je de “automatische piloot” moet proberen uit te schakelen.

Dit lukt me bv tijdens het eten koken redelijk goed. Ik doe voor ik ga koken de oordopjes van de telefoon in voordat ik de afzuigkap (die best veel lawaai maakt) aanzet. Dan alle benodigdheden klaarzetten. Tijdens het koken kan ik me op die manier redelijk goed afsluiten voor de omgeving en de geluiden uit die omgeving en verloopt het koken minder chaotisch en kost het mij aanzienlijk minder energie.

Ook bij andere activiteiten probeer ik eerst af te maken waar ik mee bezig ben alvorens iets anders op te pakken. Eindelijk moet tot me doordringen dat multitasken voor mij gewoon niet meer kan.

Gelukkig corrigeert mijn man me ook als ik weer eens met van alles en nog wat tegelijk bezig ben en dan het een met het ander ga vergeten want op die manier raak ik ook veel dingen kwijt (weet bvniet meer waar ik de sleutels heb neergelegd toen ik ze even neerlegde om bv het omgevallen etens bakje van de poes weer goed te zetten en de geknoeiderommel op te ruimen).

Maar wat een herkenning in wat je schrijft. Echt moe worden van jezelf. Maar veranderen doe je het niet zo maar helaas maar ik blijf het proberen.
Tevy

Bericht door Tevy »

Jaaa Suzan, heel herkenbaar! :ja:
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Knillis;1116430]Zou dit nou echt een typisch MS probleem zijn want ook ik herken dit zo helemaal. Of zouden mensen dit in z’n algemeenheid herkennen? [/QUOTE]

Ik denk dat het heel menselijk is. Nadat dit me gebeurde (voor de zoveelste keer natuurlijk) en ik me besefte dat ik er moe van werd, bedacht ik me: "het is niet altijd MS waar ik moe van wordt. Het zit gewoon in mijn karakter".

Maar door wat jij nu schrijft, besef ik me dat het wellicht een combinatie is. Dat karakter dat heb ik en dat zal ook wel niet zo snel veranderen.
Maar het feit dat het me meer energie kost en ik minder goed ben in multi-tasken (waardoor ik niet meerdere dingen tegelijk doe, maar aan veel dingen begin die ik niet meer afmaakt) maakt dat het meer opvalt. En dat je dus minder voor elkaar krijgt en er toch moe van wordt.

[QUOTE]Eindelijk moet tot me doordringen dat multitasken voor mij gewoon niet meer kan.[/QUOTE]
Nou, inderdaad.

Jouw tip met de oordopjes zou inderdaad kunnen helpen om je beter te focussen. Heb je daar dan muziek op? Ik heb eigenlijk juist (bijna) nooit muziek aan, omdat dat weer extra prikkels zijn.

[quote](weet bvniet meer waar ik de sleutels heb neergelegd toen ik ze even neerlegde om bv het omgevallen etens bakje van de poes weer goed te zetten en de geknoeiderommel op te ruimen).
[/quote]
Ik ben me er ook bewust van dat het daar soms mis gaat, dus zodra ik signaleer dat ik dat doe (iets [I]eventjes[/I] op een andere plek neerleggen) dan corrigeer ik dat meteen. Het gaat nou eenmaal vaker mis dan vroeger.

Ik heb ook een Word-document in mijn computer waarin ik noteer waar ik bepaalde (belangrijke) dingen neerleg, op het moment dat ik zoek naar een plek om het neer te leggen. Dat betekent dus dat het niet een heel erg voor de hand liggende plek is en ik het waarschijnlijk over een tijdje niet meer kan vinden. Dan zoek ik het later op in dat Word-bestand en denk ik "Oh ja!"

Ach ja, ik lach er maar om.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Hanna71;1116470]Ik denk dat het heel menselijk is. Nadat dit me gebeurde (voor de zoveelste keer natuurlijk) en ik me besefte dat ik er moe van werd, bedacht ik me: "het is niet altijd MS waar ik moe van wordt. Het zit gewoon in mijn karakter".

Maar door wat jij nu schrijft, besef ik me dat het wellicht een combinatie is. Dat karakter dat heb ik en dat zal ook wel niet zo snel veranderen.

Jouw tip met de oordopjes zou inderdaad kunnen helpen om je beter te focussen. Heb je daar dan muziek op? Ik heb eigenlijk juist (bijna) nooit muziek aan, omdat dat weer extra prikkels zijn.
.[/QUOTE]

Ik heb inderdaad muziek op tijdens bv het koken (maar ook in bv een drukke supermarkt). Het is dan ook echt muziek die ik erg mooi vind en goed ken (van jaren 70 hits tot klassieke muziek). Ik sluit me op die manier af van prikkels waar ik verkeerd op reageer zodat ik minder snel rare fouten maar of in paniek raak.

Ook ik denk trouwens dat het een combinatie is van karaker en ms problematiek. Ik heb altijd met gemak en zonder moe te worden kunnen functioneren op de manier zoals jij in je eerste bericht schreef.

Ik kon dat omdat ik een heel erg goed korte termijn geheugen had en dus niet steeds verder afdwaalde van mijn doel maar al werkende weg alles min of meer vloeiend wist af te werken.

Ik kan en niet altijd om lachen (al doe ik wel m’n best daarvoor) maar erger me toch regelmatig aan mijn onnodig rommelige manier van handelen.

Dus af en toe maar de “3 minuten ademruimte” (dus even concentreren op m’n ademhaling) toepassen die ik leerde op de mindfullnes om terug te keren naar waar ik oorspronkelijk mee bezig was.
tracy

Bericht door tracy »

Ik merk vooral bij het huishouden dat ik soms met meerdere dingen tegelijk bezig ben. Voordat ik MS had deed ik dit altijd. Ging als een tornado door het huis :D Tegenwoordig lukt mij dat niet meer. En de dingen zijn dan ook niet af of maar gedeeltelijk.

Gelukkig helpt mijn wederhelft. En als hij tevreden is dan ben ik dat ook. Heb inmiddels geleerd om mij er niet meer aan te ergeren. Als het het iemand stoort dan pakt hij/zij het maar op!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp