Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Spelfouten

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
D-Cheryl

Spelfouten

Bericht door D-Cheryl »

Dat ik het cognitief niet meer allemaal bij kan benen, dat wist ik, maar nu gaat ook mijn spelling achteruit. :(
Ik heb nooit blind kunnen typen, en kijk dus naar het toetsenbord terwijl ik type. Maar ik verdraai nu heel veel letters, eigenlijk in iedere zin wel een woord.

Ik zit veel op het internet, dus vind dat echt heel vervelend. Gelukkig heb ik een spellingscontrole in de browser zitten, dus ik probeer me maar aan te wennen om niet gelijk op 'opslaan' te klikken en eerst nog even goed te kijken naar mijn bericht.
Klick

Bericht door Klick »

is het niet het slechter typen waar je de spelfouten door maakt?
of zijn het echt fouten van letters die niet naast de juiste letter zitten?
neurokeys is ontwikkeld om daar inzicht in te geven op de telefoon..
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Hmm, nee, ik draai klinkers en letter om. En ook wel net de letter ernaast, maar heb dan het idee dat dat komt doordat ik de letter daar verwacht, net als ik even niet op het keyboard kijk.

Op de telefoon heb ik het niet, want T9 - woordvoorspelling.
Klick

Bericht door Klick »

omdraaien van letters zoals dta hte dat soort ver-typingen?
dat heeft meer met coördinatie te maken.. je weet hoe je de woorden schrijft alleen je handen typen de letters net even sneller met de ene hand dan met de andere..
dit heeft denk ik niks met cognitie te maken.
kan zelfs komen doordat je vermoeid bent tijdens het typen, de oog hand coördinatie is dan even van slag
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ja, dat soort vertypingen.
Interessante theorie wel.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Helaas herken ik het. Ik was altijd scherp met taal, schreef voor werk zonder moeite in enkele dagen rapporten van over de 100 pagina's waar dan een enkel slordigheidsfoutje uit werd gehaald, maar voel me nu soms net een dyslect. Zeker als ik moe ben; cognitieve problemen worden dan erger, waardoor ik bij simpele woorden ineens worstel met g/ch, ei/ij of d/dt :( Soms voel ik me erg dom als ik dat soort fouten maak, helaas is het niet anders. Dit soort klachten zijn ook moeilijk om aan anderen uit te leggen.

Ik heb net een (eindelijk goed) revalidatietraject afgerond, en daarbij ook 'cognitieve revalidatietherapie' gehad. Daar hebben we dit probleem ook besproken. Net als bij veel andere cognitieve problemen is het niet te herstellen of te trainen, maar moet je het zoeken in praktische oplossingen. Belangrijke stukken schrijven als je fit bent, gebruik maken van spellingscontrole/T9, of snel een woord in google gooien. En je er niet voor schamen, al gaat dat me niet nog altijd even goed af ;)

(Ah, net twee reacties terwijl ik aan het typen was; dan is het toch wat anders ;) )
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Klick;n471766]omdraaien van letters zoals dta hte dat soort ver-typingen?
dat heeft meer met coördinatie te maken.. je weet hoe je de woorden schrijft alleen je handen typen de letters net even sneller met de ene hand dan met de andere..
dit heeft denk ik niks met cognitie te maken.
kan zelfs komen doordat je vermoeid bent tijdens het typen, de oog hand coördinatie is dan even van slag[/QUOTE]

Zo heb ik het ook begrepen want dit euvel heb ik eigenlijk altijd al gehad, ook heel veel jaren voordat ik MS (en cognitieve klachten) kreeg. Ik ben altijd directie secretaresse geweest en heb dus veel getypt. Hoe meer ik getypt had en hoe vermoeider ik werd des te erger werden die verdraaiingen. Extra lastig in de tijd dat alles nog met een handtypmachine gedaan werd (met veel doorslagen) :haha:.

Op de een of andere manier gaan je handen sneller dan je hersenen (of je ogen) of net andersom.
Nette

Bericht door Nette »

ik moet ook eerst controleren voor ik iets op kan slaan....kan geen zin meer meer fatsoenlijk typen
Theewater

Bericht door Theewater »

Hier nog een met heel veel spelfouten, kan geen normale zin meer typen of er zitten fouten in. Voordat ik nu een mailtje verstuur zet ik het eerst in concepten om het een uurtje later nog eens te lezen en dan denk ik pfff goed dat ik het niet meteen verstuurd heb. En ook regelmatig last van kromme zinnen waarvan ik dan achteraf denk … heb ik dat zo geschreven; missende woorden, woorden op verkeerde plaats. Is bij mij de laatste 2 jaar wat dat betreft erg achteruit gegaan. Waarschijnlijk inderdaad gaat het denken sneller dan het typen
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Ik tik fouten doordat ik geen gevoel meer heb in mijn handen. Een ramp voor een schrijver zoals ik. Gelukkig heb ik een goede uitgever die alles redigeert. Maar toch blijft het zuur.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp