Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

De Wereld.....

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
josfromglos

Bericht door josfromglos »

Weten jullie wat....., nooit had ik gedacht dat, toen ik die 'world-o-meters' website 'ontdekte' en aan jullie toonde, waarbij ik de nodige, laten we zeggen, 'negatieve opmerkingen' ontving, dat eea zich vervolgens zou verplaatsen van de grootte van de wereldbevolking naar de verspreiding van COVID-19! Hoe opmerkelijk hoe de wereld kan veranderen in een maand….. Vrijwel geen verkeer meer op de weg (de stilte!) tenzij noodzakelijk (ziekenhuispersoneel, het naar de supermarkt rijden).
Wegens gebrek aan professionele 'mondbeschermings-kapjes' voor met name ziekenhuispersoneel, zijn er vele slachtoffers onder dat zelfde personeel gevallen (zowel verplegers als doktoren!), ONwerkelijke toestanden!

Hoe is dat eigenlijk in Nederland en ook, hoe komt het toch dat Belgie min of meer de lijst aanvoert qua slachtoffers? Heeft dat te maken met de 'Vlamingen/ Walen'-problematiek?

Problemen hier ook omdat wij onze (geestelijk gehandikapte) dochter NIET kunnen bezoeken (wel, sowieso niet vanwege 'mijn' MS), maar ook hebben wij zorgen omdat onze zoon P/T in een supermarkt werkt…..

Hoe is een en ander geregeld in Nederland?

Ik kan mij nog herinneren dat 'wij kinderen' tijdens de olie-crisis gingen rolschaatsen ('those were the days'...) op de 'Zwijndrechtse Brug' zoals het toen heette in de volksmond (daar kwam later een 'tunneltje' voor in de plaats....). Echter de situatie zoals het nu is, is 'ongekend'!

Al meer dan een maand vrijwel geen verkeer meer op de weg, vogels die vrolijk fluiten alsof er niets aan de hand is, alles is zoveel 'mooier' en schoner qua lucht die je inademt…. Alhoewel, er zijn uiteraard altijd mensen die niet zo fortuinlijk zijn, en geen tuin hebben, of zelfs geen balkon! (om vervolgens te worden 'bekeurd' indien ze noodgedwongen naar de 'parken' gaan voor wat frisse lucht…).

Uiteraard is alles ontzettend onzeker op dit moment, hoe ervaren jullie eea in Nederland/ Belgie?
Marina

Bericht door Marina »

Hallo [USER="22585"]josfromglos[/USER] ,

Ik ben er niet geheel zeker van wat je precies zou willen weten als je vraagt naar ervaringen in Nederland/Belgie, maar "I'll give it a try"..

[QUOTE=josfromglos;n476880]Hoe is dat eigenlijk in Nederland?[/QUOTE]

Niet heel anders, voorzover ik kan overzien. Weinig verkeer op de wegen, hoewel dat de laatste dagen wel weer wat meer aan het worden is.. Ook hier kampt men met het gebrek aan beschermingsmiddelen. Inmiddels zijn er wel meer mondkapjes bij gekomen, echter helaas nog niet overal voldoende, bijv. in de thuiszorg/verpleeghuiszorg/medische contactberoepen.

[QUOTE]Problemen hier ook omdat wij onze (geestelijk gehandikapte) dochter NIET kunnen bezoeken (wel, sowieso niet vanwege 'mijn' MS), maar ook hebben wij zorgen omdat onze zoon P/T in een supermarkt werkt…..
Hoe is een en ander geregeld in Nederland?[/QUOTE]

Voor zover ik weet is het hier vooralsnog ook niet mogelijk om mensen in instellingen/verpleeghuizen e.d. te bezoeken. Wel hebben sommige verzorgingshuizen een ruimte gecreeerd, zoals een cabine, waar bewoners - achter glas - contact kunnen hebben met hun bezoek.
Persoonlijk weet ik van een kennis in een verpleeghuis die, naast dat hij geen bezoek mag ontvangen, ook zelf niet meer naar buiten mag (en het daar zeer moeilijk mee heeft).
Er wordt overigens in Nederland wel gedacht over het aanwijzen van 1, gezond, contactpersoon die als enige wel op bezoek mag bij een familielid/vriend in een verpleeghuis.

Supermarkten zijn hier nu verplicht om maatregelen te treffen zodat mensen voldoende afstand kunnen bewaren (al beperkt zich dat in sommige supermarkten tot de rijen voor de kassa's). Winkelwagentjes worden steeds gereinigd en toegewezen aan een klant wanneer er een klant vertrokken is zodat het niet te druk kan worden. Men wordt ook opgeroepen om met niet meer dan 1 persoon te gaan winkelen. De supermarktmedewerkers dragen hesjes om zo beter herkenbaar te zijn als medewerker en afstand te bevorderen.
Hoe is dat dan in de UK geregeld?


De lucht is hier ook zeker schoner geworden en de natuur heeft meer ruimte gekregen, maar dat zal overal wel gelden vermoed ik. Zeer prettig overigens, vind ik :cool:. Mensen die naar buiten gaan worden geacht met niet meer dan 2 personen bij elkaar te zijn, op afstand, tenzij het mensen uit eenzelfde huishouden betreft. De parken worden op mooie dagen nog steeds best druk bezocht, maar bekeuringen worden er niet zoveel uitgedeeld, meestal wordt er eerst een keer (of soms twee) gewaarschuwd.

Mensen worden eigenlijk geacht zoveel mogelijk in de buurt van hun verblijfsadres te blijven en een ommetje in de buurt te maken en niet in de parken te blijven hangen. Ook ik heb geen tuin en een balkon in de schaduw, maar ben persoonlijk blij dat die regels er zijn om drukte en groepsvorming zoveel mogelijk te voorkomen (heb dan ook een partner die in de risicogroepen zit).

Op dit moment is men in Nederland bezig met de regels, voorzichtig, stap voor stap te versoepelen. Zo mogen fysiotherapeuten bijv. nu weer aan de slag, mits men gebruik kan maken van beschermingsmiddelen/de anderhalve meter afstand kan bewaren.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp