Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Waanschijnlijk ms

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Marina

Re: Waanschijnlijk ms

Bericht door Marina »

Niet helemaal. Althans, zoals ik het lees, heeft niet iedereen maar wel ruim 95% van de mensen die de diagnose 'zeker MS' hebben oligoclonale banden in de liquor die niet aanwezig zijn in het serum.

Verder heb ik nog gelezen dat identieke oligoclonale IgG-banden in liquor en serum dikwijls worden gevonden in het geval van het guillain barre syndroom, en dat deze indicatief zijn voor een abnormale systemische immuunrespons. Maar wat dat bijv. zegt over andere (neurologische) ziekten zou ik niet weten.

Ik vraag me echter af of deze informatie je wel daadwerkelijk verder helpt en voldoende duidelijkheid kan geven.. Het lijkt mij beter als je de neuroloog om duidelijkheid zou kunnen vragen hierover en andere vragen die je hebt aan hem/haar kunt stellen.
Anniek30

Re: Waanschijnlijk ms

Bericht door Anniek30 »

Heb net de neuroloog gesproken van 2e arts online en die zegt toch duidelijk ms.. Wat nu? 🙈 Hij zegt dat er met medicatie gestart moet worden en ik terug moet gaan naar de neuroloog
leeuwtje-nl

Re: Waanschijnlijk ms

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik neem aan dat beide neurologen onderling wel even contact moeten hebben??
Anniek30

Re: Waanschijnlijk ms

Bericht door Anniek30 »

Ja heel apart allemaal
Laatst gewijzigd door Anniek30 op 17 apr 2021, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Klick

Re: Waanschijnlijk ms

Bericht door Klick »

was deze arts een ms neuroloog?
heb je een idee hoe je nu verder moet?
ik bedoel ik neem aan dat je nu een voorlichtingsgesprek krijgt over welke remmers er zijn enz.

o ja er is geen grote haast bij het kiezen en starten van een remmer, het blijft jouw keuze en de remmer moet bij je passen (manier van toediening enz). dat lijkt misschien nu zo te zijn, maar het “snel” starten komt bij ms niet op een paar maanden.
Anniek30

Re: Waanschijnlijk ms

Bericht door Anniek30 »

Die arts wat ik heb gesproken is een MS neuroloog.. Nu hoor ik dat die arts waar ik onder sta geen ms neuroloog is.. Dus word nu verwezen naar een ander.. Hopelijk krijg ik dan meer duidelijkheid allemaal
Laatst gewijzigd door Anniek30 op 17 apr 2021, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Klick

Re: Waanschijnlijk ms

Bericht door Klick »

dan is dat iig goed geregeld nu 👍
de ms neurologen die ik ken hebben ook allemaal een ms verpleegkundige, iemand die tijd heeft voor uitleg en vragen. iemand die uitleg geeft en korte lijntjes heeft met de neuroloog bij plotselinge klachten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp