Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

toch MS na schone MRI?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Snowym

Bericht door Snowym »

knillis, wat bedoel je?

Ik bedoel natuurlijk laesies in het ruggemerg. Zij zeiden tegen mij dat er bij MS eigenlijk altijd wel laesies gevonden worden in het ruggemerg.

Zij zeggen ook dat als je een OZO gehad hebt er altijd afwijkingen op de oogscan te zien moeten zijn.
Knillis

Bericht door Knillis »

Met je laatste posting begrijp ik wat je bedoelt Snowym.

Wat me dan wel weer vreemd voorkomt is wat je schrijft over de OZO.

Ik heb in eerste instantie een OZO gehad (was een paar weken volledig blind aan het linker oog) maar op de MRI was destijds niets afwijkends te zien.

Maar goed, inmiddels is er helaas toch MS geconstateerd. De geleerden zijn er nog steeds niet uit waar MS door veroorzaakt wordt en soms lijkt me dat ze het over wel meer zaken rond MS helemaal niet eens zijn.
Snowym

Bericht door Snowym »

Knillis, in de VU maken ze een speciale scan van je oogzenuw. Dus ik bedoelde niet een MRI.
moontje85

Bericht door moontje85 »

Weer een update, helaas nog niet echt iets specifieks gevonden...

Ik heb na mijn bezoek aan de neuroloog in het VUmc een hele tijd gelukkig geen oogklachten gehad. Toen deze 3 weken geleden terugkeerde en ik zoals afgesproken de neuroloog belde, werd er gezegd dat ik in September pas terecht kon :???: Heb toen zelf naar gebeld naar Oogheelkunde en die hebben toen een afspraak voor me gemaakt. Daar ben ik 2 weken geleden geweest, de oogartsen vonden mijn pupillen erg groot (hebben 3 dokters gekeken) en de randen van mijn oogzenuw waren niet overal scherp, met mijn pijnklachten erbij en visus vermindering denken ze toch weer aan een oogzenuwontsteking, dit is helaas alleen niet altijd zwart op wit te zetten omdat de ontsteking op 2 plaatsen kan zitten. Heb een gezichtsveld onderzoek gekregen en krijg daar morgen de uitslag van.

Heb een week geleden weer erg last gekregen van tintelingen/verdoofd gevoel in mijn pink en ringvinger, pijnscheuten in mijn arm en been aan de rechterzijde en moeite met mijn evenwicht.

Woensdagnacht ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis, de artsen dachten eerst aan een beroerte. De klachten: moeite met praten, hangende mondhoek, afwezig/in de war, krachtsverlies rechterarm en verdoofd gevoel aan de rechterzijde van mijn gezicht. Ze hebben meteen een CT-scan gemaakt om te kijken of er een bloeding aanwezig was, en deze scan zag er gelukkig goed uit, geen hersenbloeding dus. Maar wel weer onverklaarbare uitvalverschijnselen en deze maal erger dan ik gewend was.

De volgende ochtend werd ik ontslagen en vandaag moest ik voor controle naar mijn neuroloog toe. (heb aangegeven terug te willen naar mijn eigen neuroloog, omdat de neuroloog in het VUmc me niet serieus neemt). De neuroloog vertelde dat al mijn klachten waarschijnlijk worden veroorzaakt door een functiestoornis van het zenuwstelsel (is dit nou een algemene naam van meerdere aandoeningen?) er zou een fysiotherapie zijn die kan helpen met het verminderen van klachten en hij heeft me dan ook doorverwezen voor een gesprek daar.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

@ Moontje, bah wat naar dat je nog geen duidelijkheid hebt.
Ik voel met je mee...:(

Heeft die neuroloog [B]functie[/B] klachten òf [B]functionele[/B] klachten gezegd?:o

Bij functionele klachten bedoelen de artsen eigenlijk een conversie stooornis...
Conversie stoornis betreft een psychiatrische aandoening waarbij de hersenen (onbewust) fouten gaan maken in de aansturing van je lijf.

Wanneer artsen geen fysieke oorzaak kunnen vinden voor het pallet klachten, wordt er wel eens gedacht dat de psyche de oorzaak is.

Moeilijke materie !! :huh:
moontje85

Bericht door moontje85 »

@Artemis: Bedankt! volgens mij noemde hij het inderdaad functionele klachten, als ik daarop google kan ik ook wat informatie vinden, ga dat even allemaal inlezen, dan begrijp ik er misschien meer van. Als ik op dat andere google zie ik alleen een lijst met aandoening van het zenuwstelsel, dus vandaar dat ik dacht dat het dan misschien een verzamelnaam was voor een aandoening die ze nog niet kunnen aantonen.

Zoals de neuroloog het uitlegde zijn het tijdelijke afwijkingen in het zenuwstelsel die niet te zien zijn op een scan. Vroeger dachten ze dat het door stress kwam maar ze zijn er nu achter dat dat niet klopt, wat de precieze oorzaak is is verder niet bekend.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Langdurige stress of een trauma uit het verleden, kàn aanleiding zijn voor het ontwikkelen van een functionele stoornis/conversie stoornis.
De diagnostiek is aan een psychiater alsmede de behandeling, waarbij middels hypnose sessies flink verbetering of herstel kan optreden....

Ik heb er ook een beetje over ingelezen op Google en een aantal You Tube filmpjes van patienten gezien.
Heftig proces, lastige materie...

Ik hoop voor je dat je verder komt in je zoektocht en antwoorden kunt vinden.
Onzekerheid houden terwijl je lijf achteruit holt...ppfff moeilijk !!
Anne=5

Bericht door Anne=5 »

Even de behoefte wat aan te vullen.
Functionele klachten zijn NIET exact hetzelfde als een conversiestoornis.
Functionele klachten kunnen op elk gebied voorkomen(spastische darm, rugpijn fibromyalgie ME) bij een conversiestoornis worden de klachten vaak/bijna altijd als een neurologisch beeld gepresenteert.

Je geeft hier nu denk ik een te eenvoudige veel de stellige uitleg over.
is gevaarlijk van een afstand. Vind ik....Net zo goed als zeggen: Het is MS, of iets dergelijks.

Voor de duidelijkheid de diagnose conversiestoornis kan juist (als het zorgvuldig gebeurt) ook heel goed geopperd worden door een neuroloog. Een neuroloog is bij uitstek de arts die kan bepalen of een klachtenpatroon wat iemand presenteert al dan niet verklaard kan worden door een lichamelijke afwijking.Mits dat zorgvuldig gebeurt.

Soms kan er bij conversie namelijk wel een aantoonbare ' afwijking' zijn. Maar die klopt bijvoorbeeld niet bij hoe een patient zijn of haar klachten presenteert. Of hoe heftig. (een kleine afwijking maar wel heeeeeeel veel subjectieve klachten die in geen verhouding staan met de aantoonbare afwijkingen)
Of de plek van de ' afwijking' klopt niet met de klachten die iemand heeft.
Dat kan een neuroloog bepalen.

Het lastige is vaak dat de patient niet open staat voor de diagnose conversie. Zeker niet als de diagnose op een botte manier door een neuroloog gebacht wordt.

Conversiestoornissen worden over het algemeen behandeld in een revalidatiesetting en hebben juist vaak een lichamelijke insteek. Geen hypnose.
De lichamelijke aanpak in een revalidatie/therapiesetting, dat werkt het beste en dient met veel beleid en het in zijn/haar waarde laten van de patient te gebeuren. Maar niet te lang, met vaste doelen, vaste voortgangsafspraken. Weinig tot geen medicatie. Een goed evenwicht tussen serieus nemen en eerlijk zijn (de klachten worden niet veroorzaakt door een/de aantoonbare afwijking stap voor stap)

Teveel aanpassingen werkt averechts, maar wel een goed evenwicht in welke aanpassingen wel(iemand met conversie stelt zich absoluut niet aan namelijk) en welke niet. Zodat de secundaire ziektewinst en het soms zelfdestructieve mechanisme tot een minimum beperkt wordt.

Dat gebeurt vaak niet. Ik heb vanuit mijn eigen werk ervaring met patienten die uiteindelijk bij ons behandeld/begeleid worden en teveel/te ernstig beperkt raken of in een rolstoel belanden (als je maar lang genoeg zit kan je echt vanzelf niet meer lopen en ontstaan er uiteindelijk vanzelf lichamelijk problemen, complicaties dus eigenlijk) als ze zich niet serieus genomen voelen, of als er juist teveel toegegeven wordt aan de stoornis waardoor ze te lang en te veel blijven hangen in het op een verkeerde manier aandacht vragen voor problemen.

Maar het is idd een lastige materie. Dat klopt!
Artemis-

Bericht door Artemis- »

ANNE=5,

Bedankt voor de genomen moeite aan te vullen.

Voor alle duidelijkheid, ik had niet de intentie volledig te zijn...:huh:
Daarnaast heb ik niet beweerd dat moontje soortgelijke stoornis treft.
Het was alleen dat moontje een uitspraak van haar neuroloog poste, wat mij intuitief deed denken aan functionele klachten/conversie.

Dat wat ik over conversie/functionele stoornis heb gepost is wat ik zelf heb gehoord en gelezen, waaronder via Google.
Ik ben geen kenner, arts of onderricht in deze materie.

Mischien was je (nog) niet op de hoogte, maar hypnose wordt wel degelijk ingezet.
Vorige week heb ik een NL documentaire gezien over conversie/functionele klachten, waarin een psychiater aan het woord is die lovend verteld over haar hypnose behandeling...

Ik zal eens zien of ik deze docu terug kan halen voor je...
Verder wil ik het hier bij laten.
Artemis-

Docu conversie you tube...

Bericht door Artemis- »

Docu conversie you tube...

Uitleg over conversie stoornis ;) :

You tube NL.
GGZ instelling "de Grote Rivieren" te Gorinchem.
Centrum Colk.

Warme groet,
Artemis-:)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp