Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Angstig, 22 jaar, help!

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Peter12

Angstig, 22 jaar, help!

Bericht door Peter12 »

Beste lezers,

Ik ben een man van 22 jaar, en zit in het traject om te beoordelen of ik deze verschrikkelijke ziekte heb...

Het begon allemaal in mei met een aantal vreemde klachten zoals: tintelingen, het gevoel of er mieren over me heen liepen, spiertrekkingen, pijnlijke spieren, ooglidtrekkingen, tremor in handen ect. Hiermee uiteindelijk naar de HA gegaan, die mij alles behalve geruststelde. Hij zei dat als er uit bloedonderzoeken niks kwam hij me doorstuurde naar een Neuroloog, 'Dan kon er nog wel iets ernstigers aan de hand zijn, kon je denken aan ALS of MS ofzo'. Naast dat deze uitspraak niet door de beugel kan heeft het me wel enorm angstig gemaakt. Op internet wezen zoeken naar verschijnselen, waardoor ik uiteindelijk dagen lang niks anders deed dan op Google ronddwalen en reflexen op mezelf testen.

In juni naar de Neuroloog, alle fysieke testen waren goed, bloedtesten ook. Er volgde 2 weken later een zenuwtest met stroomstootjes, ook dit was goed. De klachten verdwenen erna snel.

Eind juli waren klachten weer terug. Nu had ik naast het mierenlopen en de spiertrekjes last van brandende sensaties in voeten en handen, steken in mijn tenen, gespannen spieren ect, tremors in benen en voeten, lichaamsdelen die 'doof' aanvoelden, en snachts geregeld wakker door een slapende hand.. Ik begon me zorgen te maken en heb de Neuroloog gecontacteerd. Deze heeft nog meer bloedtests besteld en me verzekerd dat er niks aan de hand was. Uiteindelijk waren de klachten rond de derde week van augustus zo goed als over. De uitslagen waren ook allemaal weer goed, niks abnormaals aan de hand. Geen Lyme, CK gehalte goed, alle vitaminen ook.

Een week nadat de klachten over waren begonnen ze weer, intense pijn in voeten en vingers (brandend, stekend), snachts geregeld wakker door een slapende hand of voet, maar niet meer het mieren geloop of de spiertrekkingen. Wel zijn mijn spieren onverklaarbaar pijnlijk wat van dag tot dag kan verschillen.

Ook is het zo dat ik de ene dag heel veel last van deze symptomen kan krijgen, en de andere dagen als ik er geen aandacht aan geef nauwelijks.

Inmiddels is een MRI test aangevraagd van mijn hersenen om te kijken of er iets mis is.

Mijn vraag is: Is het bij MS mogelijk dat ik 3'MS-aanvallen' krijg in nog geen 3 maanden tijd (de eerste duurde 3 weken, 5 weken niks.. de tweede duurde 3 weken, een week niks.. en nu de derde), de dokters betwijfelen dit ten zeerste.

Als het al stress is, hoe kan ik dan toch weer klachten krijgen terwijl ik voor mijn gevoel totaal niet meer gestrest erover ben.

Ik hoop dat iemand me hier wijzer over kan maken,

Alvast bedankt!
Job

Bericht door Job »

Hoi Peter,

.
Jeanette1976

Bericht door Jeanette1976 »

Hoi Peter,

Ik zit net als jij in de onderzoeken omdat de arts richting ms denkt.
Vanaf april tot nu loop ik van onderzoek naar onderzoek. Eerst de oogarts omdat Ik uitval had in mijn rechteroog. Lang verhaal, maar inmiddels ben ik bij de neuroloog geweest en nu aan het wachten op de uitslag van de MRI scan.

In het begin had vooral de angst de overhand, inmiddels leef ik vooral zo gewoon mogelijk door. Natuurlijk gaat dat de ene x beter dan de andere x.

Het is toch uiteindelijk afwachten. Volgende week krijg ik de uitslag van mijn MRI scan.
Maar zoals mijn neuroloog zei, ook dan kan er nog niks duidelijk uitkomen.

Probeer je angst niet de overhand te geven. Google niet teveel. Probeer er niet teveel mee bezig te zijn.

Heel veel sterkte!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hoi Peter,

Wat een vervelende klachten! Ook wij kunnen niet op basis van jouw verhaal een diagnose stellen, daar is echt een mri voor nodig.

Er zit echt niets anders op dan de onderzoeken afwachten. Probeer dat te accepteren en je aandacht op andere (leuke) dingen te focussen.

Dat is erg lastig als je lichaam zo raar doet, omdat je er steeds aan herinnerd wordt, maar het internet gaat je geen antwoord kunnen geven.

Sterkte!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hallo Peter12,

Welkom op dit forum.

Je schrijft dat je geen stress meer hebt van de situatie. Toch staat er in je topictitel "Angstig". Angst is ook stress.
Het houdt je bezig en dat is logisch. Ik heb ook een tijd gedacht dat ik geen stress had, maar het hield me wel hele erg bezig. Dat is ook een vorm van stress, of noem het onrust.

De klachten die je omschrijft zouden best te maken kunnen hebben met MS of een andere neurologische aandoening. Het hoeft niet ernstig te zijn, maar is zeker vervelend. Het zou dus ook iets anders (wellicht onschuldigs) kunnen zijn.

Drie "aanvallen" in korte tijd is mogelijk. Het is wel veel en snel, maar het kan zeker.

Wij kunnen hier natuurlijk geen diagnose stellen. Misschien wat gerust te stellen. Want mocht het MS blijken te zijn, dan is dat helemaal niet het einde van de wereld.

Het enige dat je nu kunt doen is wachten op de MRI en de uitslag daarvan. En hou er ook rekening mee dat daar niks uit komt. Het is niet altijd gemakkelijk om een diagnose zoals MS (of iets anders) te kunnen stellen.

Probeer je er niet al te druk over te maken, want je hebt er nu geen invloed op.

Sterkte met de situatie.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Hoi Peter,

Idd niet zo fijn gebracht door je huisarts. Want het is nu nog puur giswerk. Sommige klachten kan je bijvoorbeeld ook hebben van een beknelde zenuw of hernia. Ik zeg maar wat... maar om meteen met ziektes te smijten als ALS en MS :???: pittig.
Als hrt echt zo is kan je er vanaf diagnose altijd nog mee dealen maar om het zo te moeten horen met een misschien/mogelijkheid lijkt me alles behalve prettig. 1 tip laat google voor wat het is! Want of je het nu wel of niet hebt info komt je aanwaaien als je het hebt en lotgenoten vind je ook zoala dus hier. Tot aan die tijd zou ik het laten voor wat het is.

Ik heb zelf vorig jaar 6 ms schubs gehad waarvan de meeste 8 weken lang. Bleef maar doorgaan met zelden pauze ertussen. Dus ja het kan.
Ook schubs met meerdere klachten oogzenuwonsteking gecombineerd met draaiduizeligheid, totaal niks meer proeven gecombineerd met uitval benen etc.
Nu opgevolgd met 8 maanden geen schubs maar wel achteruitgang en sinds juli weer een schub. Ms is zo onvoorspelbaar en bij iedereen anders.

Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt met je mri en toch niet een uitslag als ALS of ms krijgt.
Veel sterkte.
belladonna

Bericht door belladonna »

Schandalig dat je arts dit zo lomp ter sprake brengt.
Dat mag volgens mij niet eens...

22 jaar is erg jong om met dit soort klachten te lopen.
Ik hoop voor jou dat ze door gaan tot er duidelijkheid is.
Onzekerheid is verschrikkelijk.

Gelukkig is er geen sprake van uitval.
Al zijn gevoelstoornissen ook heel irritant.
Sterkte in deze tijden.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Wat veel klachten tegelijk, ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt.
De huisarts was niet erg tactisch, maar er zijn zoveel ziektes, ms is er een van. Een deel is herkenbaar voor mij, een ander deel gelukkig niet.

Ik heb meer dan een jaar onderzoeken gehad bij de neuroloog, en bij een tweede neuroloog kwam de uitslag pas. Ik hoop dat jij sneller duidelijkheid hebt.
Knillis

Bericht door Knillis »

De neuroloog waar ik 24 jaar geleden naar doorgestuurd werd omdam ik niets meer zag met mijn linker oog had ook zo oerdomme reactie.

Bij het eerste bezoek zei hij zo maar "gezien uw leeftijd (37 toen) en uw klachten gaan wij onderzoeken of u misschien MS heeft"

Werkelijk een enorme schok want ik had geen idee waardoor dat ook niet meer werkte en pijn deed maar ik zocht er eigenlijk niets akeligs achter.

Op dat moment mankeerde ik gelukkig niets en werd het oog langzaam vanzelf weer beter. Vier jaar later gevoelsstoornissen etc en toen bleek het toch MS te zijn.

Maar wat ik naast het zo maar noemen van MS nog veel kwalijker vind is dat jouw arts in een zelfde adem ook ALS noemt, notabene een uiters agressieve dodelijke ziekte.

Er zit toch wel degelijk verschil tussen het hebben van MS of ALS. :o

Inmiddels heb ik zo'n 20 jaar de diagnose en is de MS onderdeel van mijn leven en is er in mijn geval over het algemeen best goed mee te leven.

Sterkte met wachten Peter12 en ik duim voor een goede uitslag.
noira

Bericht door noira »

Inmiddels heb ik zo'n 20 jaar de diagnose en is de MS onderdeel van mijn leven en is er in mijn geval over het algemeen best goed mee te leven. ( knillis)

Bovenstaande kan ik onderschrijven!

Diagnose 12 jaar geleden. Mijn MS geschiedenis is +/- 25 jaar.

Inmiddels MS Secundair Progressief.

Angst is een slechte raadgever. Met name als de MS actief is.

Peter12 sterkte, hoop dat er voor jou snel duidelijkheid komt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp