Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Angst voor MS

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Appelboom

Angst voor MS

Bericht door Appelboom »

Beste lezer(s),

Sinds een jaar ben ik erg bang voor het hebben van MS. Dit begon door extreme krampen in mijn voeten. Deze zijn geleidelijk afgenomen (af en toe heb ik ze nog steeds, meestal in de avond voor het slapen gaan). Daarnaast heb ik soms erg veel pijn om mijn schouder omhoog te bewegen, dit voelt dan ook aan aslof het extra veel moeite kost.
Vorige winter heb ik extreme pijn gehad in mijn oogkas voor enkele maanden. Het gevoel alsof mijn oog eruit geduwd werd als het ware. Ik heb vaak mijn ogen bedekt om te controleren of ik dubbel zag, maar dit bleek niet zo te zijn. De huisarts kon ook niks vinden in mijn ogen en ik ben weggestuurd. Sinds deze pijn heb ik een drijver in mijn oog.

Nu merk ik dat ik na het maken van een tentamen (ik studeer nog) welke 3 uur duurt, ik in de avond de letters en getallen dubbel zie. Hier heb ik voornamelijk last van bij het zien van letters op een scherm (bijvoorbeeld ondertiteling, WhatsApp berichtjes). Echter ervaar ik dit dubbel zien altijd wanneer er iets in het wit getypt staat op een zwarte achtergrond
Daarnaast ben ik hoog gevoelig (sinds vorig jaar) voor licht. Ik kan hier extreme hoofdpijn van krijgen en ook deze pijn bevind zich vaak achter een oog.

Door kennis over neurologie en een oma welke ms heeft gehad ben ik erg angstig om MS te hebben en vraag me dan ook af of deze symptomen horen bij MS. Bij de huisarts hebben ze mijn oog- arm- en been reflexen gecontroleerd en gecontroleerd of ik overal hetzelfde voelde. Hij zag geen reden voor een doorverwijzing naar de neuroloog. Ik ben benieuwd of deze symptomen bekend zijn voor jullie.


mvg,
Appelboom
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hallo Appelboom, welkom op het forum, al is de aanleiding natuurlijk minder leuk. Je had je vraag gesteld aan de neuroloog in het online spreekuur, maar je spreekt de lezers aan en vraagt naar ervaringen. Mede om deze reden is je vraag verplaatst naar het openbare forum, zodat iedereen kan reageren. Het spreekuur is echt bedoeld voor een gerichte vraag aan een specifieke zorgverlener.

Wat betreft je verhaal: ik denk zelf niet meteen aan MS, maar het zou erbij kùnnen horen. MS zit zo te lezen wel in de familie. De pijn in je oogkas is wel herkenbaar, en dat zou een oogzenuwontsteking geweest kunnen zijn. Daar is nu niet zoveel meer over te zeggen. Als je weer eens zulke klachten krijgt, zou je dat idee kunnen benoemen bij je huisarts. Aan het oog zelf is dan namelijk niets te zien, maar de zenuw achter je oog is dan ontstoken.

Voor nu wijzen de onderzoeken niets aan wat duidt op MS. Ik zou me nu dus ook niet veel zorgen maken, maar wel de symptomen even in de gaten houden. Als er nieuwe dingen of verergeringen komen, kun je altijd weer aan de bel trekken.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hey wat een vervelende klachten! Ik zie er alleen geen ms in.

Zelfs de pijn achter je oog zou ik geen oogzenuwontsteking noemen als je geen zichtverlies hebt.

Heb je veel stress? Zit je vaak lang achter de computer? Dan is pijn in je schouder niet raar.

Voor de krampen in je voeten zou je magnesium kunnen nemen. Kramp aanvallen zijn eigenlijk geen symptoom van ms.
Appelboom

Bericht door Appelboom »

Bedankt voor je bericht Toeter. Het stelt me gerust dat te horen. Gezien ik overal een beetje mee krijg over de symptomen lijkt het zo snel toepasbaar bij jezelf. Zeker als je er zelf mee bezig bent.
Zelf loop ik bij de fysio sinds gisteren en zij dacht ook niet aan ms, gezien ik pijn heb en geen verlies van spierkracht heb.

Voor mijn oog ben ik nu toch naar de opticien gegaan. Ze gaf aan dat ik waarschijnlijk door een auto ongeluk van vorig jaar een kleine beschadiging heb aan mijn hersenen, waardoor mijn ogen zich over corrigeren en wanneer ik moe ben dat minder doen. Dit kan zorgen voor het dubbelzien, omdat mijn ogen nieblt meer goed samen werken. Ik ben benieuwd.

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie!

Mvg, Appelboom
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik denk dat je banger moet zijn voor een ongeluk dan voor MS. Alles kan natuurlijk maar voorlopig zie ik geen MS in je problemen.
Emile D

Bericht door Emile D »

weer een ongepaste opmerking tegen iemand die een hersenbeschadiging heeft opgelopen door een auto ongeluk, bedankt Dannifan.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=Emile D;1101800]weer een ongepaste opmerking tegen iemand die een hersenbeschadiging heeft opgelopen door een auto ongeluk, bedankt Dannifan.[/QUOTE]

Je maakt het groter dan het is, waarschijnlijk een kleine.... lees ik.
Zeker is het dus niet omdat het niet is onderzocht.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Emile D en Dannifan, volgens mij praten jullie langs elkaar heen. En dit is het topic van Appelboom, dus ik wil jullie vragen om jullie onderlinge communicatie in elk geval niet hier voort te zetten. Sommige opmerkingen komen nu eenmaal anders over dan ze bedoeld zijn.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik was ook al klaar met Emile hoor. Goed zo.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Appelboom, welkom op het forum.
Als ik je klachten lees snap ik dat je ze vervelend vindt. Ik denk niet meteen aan MS.
De kramp is wel herkenbaar maar niet alleen mensen met MS hebben kramp. Ik hoor het ook veel bij tieners en jong volwassenen. Magnesium kan misschien helpen.
Ik hoop dat het snel wat beter met je gaat en dat de fysiotherapeut je kan helpen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp