Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Anneke7

MS?

Bericht door Anneke7 »

Hoi allemaal,
Ik ben Anneke (39) en heb nog geen diagnose.
Ik tob al best wel heel erg lang met allerlei klachten en vandaag hoorde ik dat we de zoektocht in de richting van MS gaan inzetten.
Ik ben extreem vermoeid en heb veel krachtverlies in de benen. Fietsen gaat steeds moeizamer. Verder heb ik veel spierkrampen, tintelingen, stijfheid en heel soms een dood gevoel in de ledematen.
Ook heb ik obstipatie en haaruitval maar weet niet of dat te linken is aan MS.
Ik vind het allemaal best wel spannend moet ik zeggen en ben heel benieuwd naar het vervolg!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Anneke, welkom op het forum! Natuurlijk wel heel vervelend dat je je niet goed voelt, maar in elk geval is er een gericht spoor ingezet in de zoektocht.

Ik wens je veel succes met alle onderzoeken en onzekerheden!
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Welkom op dit forum Anneke...genoeg te lezen en wellicht te vragen.
Heb je al een datum voor MRI gekregen of heb je reeds scans gehad van hersenen en ruggenmerg ?
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Een verwijzing naar een neuroloog is de eerste stap. Die doet de nodige testjes en als die denkt aan MS zal er een MRI volgen.

De uitslag daarvan bepaalt voor 90% zeker of het MS is of niet, als het nog niet 100% duidelijk is kan er een lumbaal punctie volgen.
Als de diagnose MS eenmaal gesteld is ga je de molen in en komt er van alles op je af maar eerst maar een diagnose zien te krijgen.

p.s. Haaruitval lijkt me geen MS verschijnsel en obstipatie zou kunnen maar kan vele oorzaken hebben.
Anneke7

Bericht door Anneke7 »

Bedankt voor jullie reacties! Ik moet nog voor eerste consult naar de neuroloog dus heb helaas nog niks van testen of zo gehad. Aan de ene kant ben ik er bang voor en aan de andere kant weet je dan in ieder geval iets. Het valt mij vooral erg op dat de kracht in mijn benen minder is geworden. En dat beurse gevoel in armen en benen.... Is iemand van jullie daar bekend mee? Dat duurt een poosje dan is het weer weg. Ik wacht het maar rustig af en lees mee op het forum!
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Oh, je bent dus nog niet bij een neuroloog geweest...
Heeft de huisarts jou gezegd aan MS te denken?

In ieder geval veel succes bij de onderzoeken, dat je hopelijk snel een richting krijgt waarin de klachten passen.
Niet bang zijn, voor nu kan het nog van alles zijn, onschuldig of iets minder onschuldig...;)
Klick

Bericht door Klick »

ik heb weinig tijd.. toch wil ik je even wat meegeven..
denk ook eens aan vitamines..
laat je bloed checken op alle vitaminen en mineralen
haaruitval kan daar door komen
o, ja..gebruik geen multivitaminen (geen complexen)
en weet dat sommige normen van (huis)artsen niet actueel zijn
er is hier op het forum o.a. veel te vinden over b12 D en magnesium..

veel succes en sterkte met je zoektocht
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Inderdaad, zoals Klick zegt;
vitamine D en/of B12 tekort kan ook soortgelijke klachten geven als MS symptomen.

Tip; dit zou de huisarts nu gelijk al kunnen laten testen, een eerste aanvraag consult neuroloog duurt namelijk meestal langer (al gauw 1-3 weken)...zodoende kan de neuroloog gelijk rekening houden met de gedane bloed test;)
Anneke7

Bericht door Anneke7 »

Mijn vitamines zijn allemaal geprikt, mijn schildklier ook en eigenlijk alle standaard dingen. Het enige dat eruit kwam was licht verhoogde waarde witte bloedcellen. Ik heb de lijst met waardes uit laten printen en mijn vriendin laten zien. Ze is werkzaam in het lab.
De huisarts zei dat hij eraan dacht idd en de psychosomatische fysiotherapeut ook.
Ik heb ook zeker wel in mijn hoofd dat het met gemak wat anders kan zijn. Toch schrik je alleen al van het woord MS
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Hopelijk kan je vlot terecht Anneke.
We horen het graag wat er uit kwam bij de neuroloog.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp