Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Symptonen MS

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Emma86

Symptonen MS

Bericht door Emma86 »

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en wil graag mijn verhaal kwijt. Ik ben 31 jaar en sinds december 2015 al rug pijn. 2 mri scans gehad en daar bleek uit dat ik een hernia heb. Hier heb ik een zenuwblokkade voor gehad omdat ik steeds een zeer been heb. Dit heeft niks geholpen. Ik heb een second opinion aangevraagd en ben bij een ander ziekenhuis gekomen. Die gaf aan dat de hernia heel klein is en ze twijfelt of die de zenuwpijn in mn been veroorzaakt aangezien dat haast niet op de mri te zien is. Ze stelde een lumbaal punctie voor. Ik snap niet zo goed waarom, naar mijn idee is dit om ms uit te sluiten en bv de ziekte van Lyme.

Ze stelde dit voor nadat ze heel lang de MRI had bekeken. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn moeder ook MS had.

Nu heb ik zelf een paar symtonen en vroeg mij af of dit bij ms hoort. Ik krijg over 2 weken de uitslag dus duurt helaas nog even.

Ik ben heel vaak moe , bijna dagelijks hoofdpijn , koude handen, koude voeten, vaak moeten plassen en als ik dan heen ben geweest moet ik snel weer maar dan komt er maar een beetje urine. Vaak last van dunne ontlasting (snel buikkrampen na het eten). Hier krijg ik binnenkort een darmonderzoek voor. Als ik sport heb ik snel en hevige spierpijn. Kunnen dit symptonen zijn ?

Daarnaast vraag ik me af kun je ms zien op een mri ? Ze hebben alleen een mri gemaakt van mijn rug en niet van de hersenen ofzo. Ik dacht nl dat je dat alleen kon zien op een mri van de hersenen.

Alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden

Groetjes !!!
Emma86

Bericht door Emma86 »

Oh ja en vergeten te vermelden. Laatst steeds heel duizelig en dus naar de dokter geweest en die gaf aan bppd.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik ben geen arts, net zomin als elk ander hier trouwens, maar ik zie GEEN ms in je klachten, ik kan het mis hebben natuurlijk het lijkt mij in ieder geval geen MS.

Er zullen er zeker zijn die sommige klachten wel toeschrijven aan ms omdat ze ze zelf hebben maar ms heeft net zoveel gezichten als er vingerafdrukken zijn dus dat zegt niets.

MS kunnen ze zeker zien op een MRI, bijna met zekerheid zelfs. Met een lumbaal punctie sluit je geen MS uit maar is een vervolg normaal op de MRI, juist om WEL ms te diagnosticeren.
Spierkrampen na sporten zijn niet per se een ms verschijnsel, kunnen heel veel oorzaken hebben tenslotte.

Ik zou gewoon de onderzoeken afwachten, niet zitten googlen of je klachten op ms wijzen en rustig doorgaan met je leven.

Over een paar weken weet je meer en tot zolang is het afwachten.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hallo Emma,

Welkom op dit forum.

Aan je klachten kunnen heel veel oorzaken ten grondslag liggen. Sommige klachten komen ook bij MS voor (maar ook bij heel veel andere aandoeningen) en sommige zie ik niet zozeer voorkomen bij MS.

Een MRI wordt gebruikt om MS te diagnosticeren of uit te sluiten. Dat kan van de rug, maar bij verdenking op MS wordt er meestal wel een MRI van de hersenen gemaakt. Wellicht denkt je neuroloog dus niet aan MS, maar dat is maar een gok. Soms komt er niks uit de MRI, en soms komt dat jaren later pas. Vooral in het begin is er soms nog niets te zien op de MRI.

Uiteraard kun je alleen maar afwachten tot je de uitslag krijgt, en kunnen wij hier niet zo heel veel voor je betekenen, wat dat betreft.

Probeer je in ieder geval nog niet al te druk te maken, hoewel ik best snap dat dat lastig is.

Succes met je klachten en met het wachten op de uitslag.
Klick

Bericht door Klick »

Welkom,
ik ben ook geen arts.. en in je eerste verhaal zag ik niet echt ms
je toevoeging over duizeligheid en verdenking bppd, ja dat zou ms kunnen zijn, daar is het bij mij mee begonnen.

Er hebben 3 huisartsen gezegd het is eigenlijk altijd bppd en nooit iets anders.
doorverwijzing naar neuro mijn mri liet heel duidelijk iets anders zien, een vlekken deken..toch ms

kramp kan komen door magnesium tekort..
vermoeidheid kan komen door b12 tekort, D tekort
b6 kan afwijkingen in zenuwstelsel geven..
let op je vitamines en mineralen (D, B12, magnesium) niet te weinig en niet teveel! (gebruik geen multi of complexen teveel kan ook problemen geven).
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Emma,

Als ik je klachten zo lees, denk ik bepaald niet gelijk aan ms.
Maar zoals inmiddels duidelijk moge zijn, wij zijn geen artsen en kunnen al helemaal geen uitspraken doen vanachter een monitor zonder ook maar 1 onderzoek gedaan te hebben... ;)

Misschien als je gewoon vraagt waarom die LP aangevraagd is, i. p. v. dat je het zelf invult? Want het kan natuurlijk iets heel anders zijn dan dat jij denkt.

Op de stoel van de arts gaan zitten is niet altijd even handig. Tenslotte heeft ieder zijn vak en is het meestal beter om dat aan de persoon te laten die gekwalificeerd is. :cool:

Ik hoop dat je snel weet waar het aan schort, want onzekerheid is voor niemand prettig.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik zou bij jouw klachten niet zozeer denken aan ms, zeker niet met laesies in het ruggenmerg.

Maar we weten niet wat de neuroloog gezien heeft.

Het vele plassen kan ook gewenning zijn. Dat je vaak plast voordat je moet en je lichaam steeds eerder een signaal geeft. Een overactieve blaas komt bij 8% van alle mensen voor. En inderdaad komt het ook bij ms voor, maar die kans is in verhouding erg klein.

Sterkte met afwachten op de uitslag.
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Over 2 weken uitslag van de LP, dat is al redelijk vlot gelukkig.

Zoals Klick reeds verteld; moe/hoofdpijn/zenuwpijn/spier kramp/diarree is eveneens mogelijk door bijv. vitamine of mineralen tekort, schildklier verstoring...is jou bloed daar al eens op getest?

Hoe dan ook, een arts moet eerst concrete aanwijzingen vinden alvorens er aan een bepaalde richting wordt gedacht, laat staan dat er direct een diagnose gesteld wordt.

Sterkte en succes met jou verdere traject.
Onzekerheid is nooit fijn.
Merce

Bericht door Merce »

Ik herken mij juist weer wel in het plasverhaal. :huh:
Suzan

Bericht door Suzan »

Het gaat om het gehele plaatje, niet om [B]1[/B] verschijnsel lijkt me. ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp