Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vraag

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Marjolein123

Vraag

Bericht door Marjolein123 »

Goedemorgen,

Ik ben Marjolein, 41 en moeder van 3. Kids
Hier mijn verhaal
In mei 2017 kreeg ik klachten.
Het begon met een gek gevoel in mijn linkerbovenbeen been, wat zich uitrolde naar mijn hele linkerbeen en voet.
Binnen 2 weken was mijn hele linkerdeel van mijn lijf gevoelloos
Bij het neerleggen van mijn linkerarm op de stoelleuning voelde het prikkerig en wat lichte pijn. Het was mooi weer die periode en bij het in het water staan op het zwembad voelde mijn voet de temperatuur van het water niet. Was ook een heel raar gevoel in mijn voet hoe het water voelde. Ik ben door de huisarts doorgestuurd naar de neuroloog. Daar allerlei onderzoeken gehad en wisten ze eigelijk niet zo goed wat er aan de hand was. Dus MRI scan.
Bloed was overigens goed. Uit de scan van mijn hersenen en rug kwam naar voren dat er bij de hersenen niets te zien was maar dat er op het ruggenmerg hoger in de rug een witte vlek zichtbaar was. De neuroloog gaf toen al aan. Als ik deze vlekken ook in de hersenen had gezien had je ni de diagnose MS gekregen.
Ik in shock want daar had ik geen rekening mee gehouden.
Uiteindelijk trokken de klachten langzaamaan weg en ik heb dan ook geen medicatie gehad.
Wel nog een uitgebreid bloedonderzoek maar daar kwam niets uit. Conclusie van de neuroloog.
Vermoeden van een eerste uiting van MS

Gewoon verder leven gaf hij aan, niet teveel over nadenken want voor hetzelfde geldt heb je jaren nergens lat van. Op zich gaat me dit redelijk af maar het zit in je achterhoofd.

Het gaat eigelijk goed, wel moe vaak vooral in de benen.
Maar dat kan ook komen omdat ik herstellende ben van een burn out.
Ik heb wel geregeld een beetje gek gevoel in vingers en benen, tintelingen zijn denk ik de beste manier van omschrijven.

Is dit herkenbaar?
Ik twijfel soms aan mezelf , denk dan noh kom op maar dan is
toch de gedachte dat er toch iets op dat ruggenmerg zit.

Ik hoor graag jullie ervaringen

Groetjes Marjolein
.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Marjolein, welkom op dit forum, al is het met nare onzekerheid. Het af en toe hebben van tintelingen of kleine klachten, doet mij niet zozeer aan MS denken. De rest van je verhaal herken ik wel. Mijn MS zit namelijk niet in mijn hersenen, maar wel in mijn ruggenmerg.

De MRI van mijn ruggenmerg liet veel letsels zien, en er zijn er ook aardig wat bijgekomen in de loop der jaren. De MRI van de hersenen is al jaren nagenoeg schoon. Er zijn 2 kleine vlekjes te zien die uiteindelijk de doorslag voor diagnose hebben gegeven, maar daar is wel een dik jaar overheen gegaan.

Nu wil ik absoluut niet zeggen dat ik denk dat je MS hebt!! Ik zou echter wel opmerkzaam blijven voor nieuwe uitval, oogproblemen of grote gevoelsstoornissen. En dan wel meteen even aan de bel trekken bij huisarts of neuroloog. Maar zolang je alleen wat vage klachten hebt, zou ik alle medische toestanden lekker op afstand houden en gewoon doorgaan met je leven. Je hebt niets aan spanning of je misschien wel ooit MS zal gaan ontwikkelen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Heb je ook de diagnose CIS gekregen? Weet je toevallig je vitamine D waardes uit het bloedonderzoek?

Ik heb qua verwerking helaas geen tips voor je. Het lijkt me erg veel om mee te dealen als je ook nog een burnout hebt. En het lijkt me ook lastig om ms-klachten te onderscheiden van stressklachten. Af en toe tintelingen klinkt meer als stress. Als het ms was, waren ze er 24 uur per dag, weken of maanden lang.

Krijg je therapie voor je burnout?

Je hebt helaas geen invloed op wat er nu gaat gebeuren. Het hoeft nooit meer terug te komen en dan is al het piekeren zonde, maarja dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

[url]https://youtu.be/9YRjX3A_8cM[/url]

Sterkte!
Marjolein123

Bericht door Marjolein123 »

Dank voor jullie reactie.
Ik weet helaas niet wat de waardes uit het bloed onderzoek zijn. De term CIS is niet gebruikt. Hij gaf alleen aan een vermoeden van een eerste uiting van.
De tijd zal het leren.
Nogmaals dank voor jullie reactie
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ga vooral door met leven en geniet gewoon "bewust", je merkt pas wat je hebt als je het kwijt ben.

Laat je leven niet beheersen met "als als" de tijd zal het leren en doe je ding zoals altijd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp