Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS of wat anders?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
joske

MS of wat anders?

Bericht door joske »

Dag iedereen,

Mijn naam is joske en ben een 23 jarige gast. Sportief van aard en altijd met de meest positieve blik op het leven, maar ik ben nu een beetje radeloos aangezien ik sinds maart enkele gekke symptomen heb waar ik geen raad mee weet. Ik ben geen dokter dus ik kan geen diagnose stellen, maar ik ondervind wel dat de symptomen zenuw/ spier gerelateerd zijn dus ik hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen.

[U]Dit zijn mijn symptomen sedert maart[/U]

-sporadische aanval van brain fog/hersenmist => dronken gevoel... alles verwerkt heel traag; hield eenmalig 5dagen aan; geregeld gevolgd door intense hoofdpijn
-cognitieve vaardigheden sterk verminderd, kan me totaal niet concentreren... (gebeurt tevens sporadisch)
-Spierspasmen
-Slaapverlammingen van armen & vaak handen. (tijdens het slapen)
-Matige tinitus
-aanval van spierstijfheid
-Lichte tremoren
-Matige Vermoeidheid (soms heel zware)
-Krop in de keel
-[I]Moeilijkheden om op de rug te slapen, lijkt alsof de ademhaling moet overgenomen worden [/I]
-krampachtig gevoel van de spieren.
-Sporadische stuiptrekking hand / voet
-Zwakker gevoel, alsof armen zwaarder zijn. Merkt ook verminderde grip op van handen.
[I]-lichte hartpalpilaties / steken in het hart, zelden gebeurd[/I]
-stijve nek & rug
-Pijnscheuten spieren
-pijn in elleboog/arm & schouders & onderbeen
-tintelend/ doof gevoel hoofd (schedel en aangezicht)
-Enkele zwarte vlekjes te zien bij het lezen van bladzijden tekst
-April Toename in “stuiptrekkingen” nu ook in armen/ benen
-Keelkramp, het gevoel na een hele zware weenbui. Echter niet geweend & Ook geen ontsteking te zien. (duur 30minuten)
-Ietswat stunteliger met wandelen (en hand oog coordinatie)
-Bij het fitnessen in de avond gemerkt dat sommige bewegingen me een heel tintelend gevoel in men armen gaf. Ook gaf een beweging het gevoel alsof ik mijn elleboog tegen de kast stootte.

[U]Doktersbezoeken& nota:[/U]
*Ik ben de 21ste maart naar de dokter geweest i.v.m. onverklaarbaar dronken gevoel. (terwijl ik niks drink) => bloedafname => geen afwijking zichtbaar, behalve lage ijzerwaarde
*De 23ste Maart naar spoed geweest => CT scan afgenomen van de hersenen geen afwijking zichtbaar
*De 26ste Maart opvolging neuroloog enkele dagen later, doet reflex testen(met hamer), testen met naald, testen ivm coordinatie( handen naar neus, een been over het ander laten vrijwen)
=> zegt dat ik volledig in orde ben en schrijft magnesium tabletten voor
*18 april bloedtest bij huisarts => 24 April Doxycline behandeling begonnen om lyme uit te sluiten IgG positief, igM echter negatief => behandeling tot zo ver geen positieve impact (Mei 2017 tekenbeet)


*Sporten van 3x naar 2 keer per week moeten brengen; voelt nadien alsof ik marathon heb gelopen.
*Na 9 uur slaap nog moe, vaak ’s namiddags nog even rust nodig.
*Zelf vermoed ik dat sinds begin [U]april - eind april[/U] er ook enkele stress symptomen tussen zitten sinds ik me nu ongerust begon te maken. symtomen ivm ademhaling& hart lijken me eerder over stress te gaan.



Ik weet het dus allemaal niet meer...

[B]Klinkt dit uberhäupt als MS?[/B]

Ik ga binnen 2 weken binnen voor een MRI van mijn hersenen, maar mijn CT scan toonde echter al niks aan, zelf niks kleins.. Dus vermoed ik eerder dat het probleem zich eerder bij mijn rug gevestigd is. Of [B]zou een MRI van de hersenen toch waarheid aan het licht kunnen brengen[/B] ZONDER een ruggenmerg MRI als de CT scan al niks aantoonde???
Terzijde de neuroloog heeft echter na een telefoontje van mijn huisarts zelf de mri voorgesteld, ik heb naderhand de afspraakbevestiging ontvangen via een brief.. de enige symptomen dat ze aanhaalde waren spierspasmen, duizeligheid, concentratieproblemen. Ik weet dus niet of mijn neuroloog dus alle informatie heeft gekregen? Zou ik haar proberen te contacteren en vragen om een logboek te bekijken met daarin de symptomen + datering?




Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Veel liefs, Joske
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik zie herkenbare dingen maar ook veel waar ik niets mee kan. MS is toevallig wel een ziekte die heel veel verschijnselen kent die bij heel veel andere ziekten ook voorkomen.

Gewoon 2 weken wachten nog en je weet veel meer. Je schiet en namelijk niets mee op of we nu wel of niet zaken herkennen. Pas na onderzoek weet je meer.

Wat wij doen is herkennen of niet herkennen maar dat zegt totaal niets voor jouw situatie.
Klick

Bericht door Klick »

ik zou je alleen willen adviseren rust te pakken, misschien terug naar 1x sporten en minder intensief, dronken gevoel kan een signaal zijn van teveel willen doen (fysiek) Cognitieve klachten herken ik ook, die hangen bij mij ook samen met vermoeidheid (vooral mentaal)

verder is het inderdaad zo dat bepaalde zaken herkenbaar zijn en andere weer niet..

is je b12 en vit D getest? normen van artsen kunnen voor je lijf te laag zijn, er staat hier veel over op het forum ;)
b12 tekort geeft soortgelijke klachten..
lyme ook..

succes met je zoektocht!
joske

Bericht door joske »

Dannifan, Klick,

Hartelijk dank voor jullie reacties!! :)

*Vitamine B12 was ruim in orde (aan de hoge kant) => 680 nl/L met richtlijn 155-780
*Vitamine D was wat aan de lage kant 28 ng/ml => richtlijn 20-100

ik zal voortaan het zeker even wat rustiger aandoen met mijn sport tot ik wat meer duidelijk heb.


Voor de rest heb ik [B]nog een essentiële vraag[/B]: zou ik de neuroloog vragen voor ook een scan van de ruggengraat?
Of is er bv. 99% kans dat er niks in de ruggengraat te zien is indien er niks in mijn hersenen te zien is?
Natuurlijk weet ik niet of de neuroloog hiermee instemt aangezien dit niet zo maar iets is als een ontbijtbuffet. Een MRI blijft een duur onderzoek, waar grote wachttijden voor bestaan.
[B]Heeft iemand een tip[/B] wat als nuttig argument kan dienen voor de vraag om een mri van de rug?

Ik hoop gewoon dat er niks over het hoofd gezien wordt wat mogelijke nodige behandelingen kan uitstellen :S
Klick

Bericht door Klick »

je vitamine D is veel te laag! hier is de ondergrens 50 en die vind ik te
laag ik streef naar een waarde tussen 100 en 150.
50 is heel lang geleden de norm geworden tegen botontkalking..

b12 zit idd goed

als je die scan van je rug wil zou ik er om vragen, de neuroloog kan je uitleggen waarom wel/niet. Er zijn typiche klachten die uit de rug zel
f komen waarbij men de rug wel doet volgensmij
Miek232

Bericht door Miek232 »

Ik weet niet of het als nuttig argument kan dienen voor de mri van je rug maar ik herken behoorlijk wat van je klachten. Al mijn testen bij de neuroloog waren op zich ook goed net als bij jou. Wat ik alleen wel extra heb is een doof gevoel vanaf mn navel naar beneden en geen problemen met mn armen. Op mijn MRI hersenen was ook niks te zien waarna de neuroloog besloot toch een MRI te maken van de rug en daar was wel de vlek te zien waar we 'naar op zoek' waren.

Ik heb nog geen diagnose gelukkig/helaas maar kan dus wel met zekerheid zeggen dat er wat te zien kan zijn in de rug als er ergens anders niks te zien is. Je kan het altijd vragen als dat je rust geeft en als je zekerheid wil. Nee heb je, ja kan je krijgen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik sluit me aan bij Klick: streef naar een D-waarde tussen de 100-150. Je huidige waarde is echt veel te laag.
Klick

Bericht door Klick »

neem hoge dosis in olie opgeloste..
2500 /3000 zoiets..

ik gebruik zelf D-cura
joske

Bericht door joske »

Klick, leeuwtje-nl en Miek232,

Dank jullie wel voor de response.

Ik heb jullie raad op gevolgd en het gewoon gevraagd aan de neuroloog. Ze zei dat een rug-mri niets meer zal aantonen, dus hopelijk kan de verklaring van mijn symptomen dan gegeven worden a.d.h.v. de hersen MRI.

Verder ivm met de vitamine D,
Kan het zijn dat we over verschillende eenheden bezig zijn?

mijn bloedwaarde was uitgedrukt in ng/ml. Ik zie dit op veel andere sites terugkomen, maar ook nmol/l (het cijfer van de nmol ligt 2,5 keer zo hoog). Kan het zijn dat jullie hierover spraken?
[QUOTE]Een hoeveelheid van 15 nanogram per milliliter (ng /ml) – equivalent van 37,5 nanomoles per liter (nmol /l) 25-hydroxyvitamine D in het bloed wordt als voldoende beschouwd om een normaal calciummetabolisme bij een gezond persoon in stand te houden. Sommige experten vinden die hoeveelheid echter aan de lage kant. Volgens de Dietary Guidelines for Americans (2005) is 80 nmol/l ideaal, een stuk hoger dus.[/QUOTE]

Echter lijkt het me wel sowieso verstandig om wat vitamine D bij te pakken.
Weten jullie toevallig een goedkope, betrouwbare supplementenpagina in belgië of nederland?
Klick

Bericht door Klick »

eehhh ik heb het over nmol/l ;)
dan zit je dus omgerekend op 70

je kan hier eens kijken [url]https://www.bodyenfitshop.nl[/url]
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp