Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bloed prikken foliumzuur en B12

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Anne-Marije

Bloed prikken foliumzuur en B12

Bericht door Anne-Marije »

Vraagje..

Afgelopen vrijdag te horen gekregen dat de scan (vergeleken met 1,5 jaar geleden) nu toch wel richting MS gaat (Helaas meerdere afwijkingen en nu ook in m'n ruggenmerg). Aanstaande woensdag wordt ik/de scan besproken in het MS team van het Noorden.

Enig idee waarom ik dit nogmaals zou moeten prikken? 1,5 jaar geleden waren de waardes goed. Kan zoiets snel veranderen? en wat zeggen de waardes mbt MS?

Over 2 weken de uitslag. Het is d'r op of d'r onder voor mijn gevoel :)
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik ben er niet zo goed in thuis, maar een tekort aan B12 kan klachten geven die erg op MS lijken. Dus vermoedelijk is het onderzoek naar B12 bedoeld om andere oorzaken dan MS uit te sluiten. De foliumzuur weet ik niet, maar wellicht iemand anders hier wel?
Klick

Bericht door Klick »

dat de waarden 1.5jr geleden goed waren zegt niks over nu..
je arts wil checken 👍 goeie arts
b12 tekort kan op ms lijkende verschijnselen geven.

een tekort aan foliumzuur kan vrij snel ontstaan
[url]https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Foliumzuur[/url]

ik zou zelf vragen of ze je viamine D willen meten ;)

de waarden zeggen in principe niks over MS, alleen als je een b12 tekort hebt kan dat vergelijkbare problemen geven.

b12 tekort kan ook vrij snel ontstaan (vooral bij vegetariers)
o, ja en de norm b12 van de artsen is vrij laag, ze vinden het dus al snel ok, b12 kan geen kwaad (wateroplosbaar, teveel plas je uit) supplementeren kan ik aanraden. (wel de losse b12, geen multi of complexen gebruiken)
ter info mijn eigen b12 zit onmeetbaar hoog (gebruik iedere dag een hoge dosering supplement)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[B]b12 tekort kan op ms lijkende verschijnselen geven.[/B]

Dat was ook de reactie van mijn arts ton ik met een klapvoet binnen kwam. Heel lage B12 door een eerder burn-out waardoor mijn maag geen vit. B12 meer opnam.

Half jaar B12 gespoten maar de problemen bleven en toen naar de neuroloog en MRI en diagnose MS.
Anne-Marije

Bericht door Anne-Marije »

Het kan ook best zijn dat ze Vitamine D er ook bij doen hoor, ik moest prikken voor 3 dingen. Foliumzuur en B12 weet ik zeker, die andere heb ik natuurlijk weer niet op gelet ;-) :haha:

Maar het zou dus zo kunnen zijn dat als B12 te laag is dat de oorzaak zou zijn van mijn klachten en 't geen MS is? Maar dan zou de scans niet afwijkend kunnen zijn toch?

Grappig he, dat je zulke vragen altijd krijgt als je thuis bent.. als ik bij mijn neuroloog zit kan ik ze niet bedenken :p
Klick

Bericht door Klick »

mri kan afwijkend zijn ja..

tipje leg een kladblok op tafel als je dan wat te binnen schiet schrijf het op.
ik neem het briefje altijd mee, dan vergeet ik ook niks ;)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Maar het is niet waarschijnlijk. Als de neuroloog aan ms denkt, hoort daarbij dat hij alles uitsluit. Ook b12 tekort, lyme etc

Zoals het hier gezegd wordt, lijkt het of er een grote kans is, dat ze met b12 geholpen kan zijn, maar die kans is heel klein.

Ik snap niet zo goed waarom je zo'n probleem maakt van een bloedonderzoek, anderhalf jaar na de laatste?

Je vitamines kunnen snel veranderen. Het is een weerspiegeling van wat je eet, doet (zon zitten bijv) en hoe het gesteld is met je lichaam. Een ziek lichaam verbruikt meer vitamines.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Toeter;1107124]
Ik snap niet zo goed waarom je zo'n probleem maakt van een bloedonderzoek, anderhalf jaar na de laatste?

[/QUOTE]

Volgens mij gaat het niet om het bloedonderzoek zelf. Haar vraag is waarom dit nodig zou zijn als er gedacht wordt aan MS. ;)
Nessa

Bericht door Nessa »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1107136]Volgens mij gaat het niet om het bloedonderzoek zelf. Haar vraag is waarom dit nodig zou zijn als er gedacht wordt aan MS. ;)[/QUOTE]

Die vraag is gelukkig ook al door Toeter beantwoord:D.
Ander oorzaken dan MS voor de klachten moeten worden uitgesloten, waaronder een B12-tekort.
Anne-Marije

Bericht door Anne-Marije »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1107136]Volgens mij gaat het niet om het bloedonderzoek zelf. Haar vraag is waarom dit nodig zou zijn als er gedacht wordt aan MS. ;)[/QUOTE]

Dat inderdaad.. :)

Maar goed, we zullen het zien. Woensdag de uitslagen. In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp