Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Suzan

Bericht door Suzan »

Beste Rens,

Wij kunnen nu allemaal wel heel hard Ja of Nee gaan roepen, maar daar heb jij helemaal niets aan.

Want wij zitten naar een schermpje te kijken, doen geen enkel medisch onderzoek waar we bovendien ook nog eens niet voor gerechtigd zijn, dus.... Ehmm... :weetniet:

Je kunt helemaal niks met onze antwoorden. Het enige wat je er mee bereikt is dat je je alleen maar meer zorgen kunt gaan maken en steeds meer vreemde verschijnselen opmerkt omdat wij je vrees voeden.

De enige die je zorgen weg kan nemen, is een arts. Niet wij achter ons schermpje.
Bel maandag je huisarts om een afspraak te maken en je zorgen en klachten voor te leggen. Dat is werkelijk de enige manier om helderheid te krijgen, niet via dit forum.

Je huisarts is het eerste aanspreekpunt. Als die nader onderzoek nodig vindt, zal hij/zij dat echt aanvragen en je doorverwijzen.
Vertrouw daar op.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Mooie woorden Suzan, zo moet het.
Job

Bericht door Job »

Amen. Helemaal mee eens en ik juich de voorzichtigheid toe. We zijn ervaringsdeskundigen met ieder een uniek verhaal. Zoekend in diagnoseland is een hoekje waar mensen zoeken naar erkenning en bevestiging van hun klachten. Altijd terug verwijzen naar de huisarts is in mijn beleving de enige juiste weg.

Soms melden zich personen zoals Peter die de leeftijd van mijn kinderen heeft. Dan denk ik: Waar zijn zijn ouders? Wat zeggen zijn vrienden? En als wij, als Echte MS-ers even de moeite nemen om terug te kijken: Is het wel handig om al onze ervaringen te delen met iemand die daardoor mogelijk alleen maar meer vragen heeft?

Wat is wijsheid? Zoekend in diagnoseland opheffen? Ik voel een verantwoordelijkheid die ik eigenlijk niet kan dragen maar ook niet uit de weg wil gaan, dus aan dit hoofdstuk van dit forum voorbijgaan is dan wat mij betreft iets te kort door de bocht. Ik ben benieuwd naar overwegingen van andere forumbezoekers.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Off-topic: als we "zoekend in diagnoseland" opheffen, komen dezelfde vragen zoals voorheen gewoon terug in "regulier"... ;)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Neeltjep,

Ik ben het helemaal met je eens, mensen gaan niet meer naar een arts maar gaan gelijk aan de slag met google en dan lijken de symptomen op o.a. MS.

Slaat nergens op natuurlijk, ga gewoon naar je arts en laat die even kijken en een mening of diagnose geven.

Ik kan zelfs boos worden om dit soort berichten, sorry voor de poster natuurlijk maar ik zal wel dom zijn, en alle mensen die ik ken ook, maar ik ga eerst naar een dokter als ik denk wat te hebben.

Als mijn arts het niet weet of ik ernstige twijfel zou hebben zou ik eens navraag gaan doen en gaan zoeken.

Tegenwoordig is het vaak andersom lijkt het wel, eerst zelf zoeken en dokteren en als laatste pas professionele hulp zoeken.
Jammer dat ik me weer druk zit te maken om niks natuurlijk maar het lucht wel lekker op.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=leeuwtje-nl;1109074]Off-topic: als we "zoekend in diagnoseland" opheffen, komen dezelfde vragen zoals voorheen gewoon terug in "regulier"... ;)[/QUOTE]

Nee doe dat a.u.b. niet, dat vervuilt de groep al helemaal.
Job

Bericht door Job »

off topic: wat maakt het nou uit waar deze vragen terecht komen? Het gaat er om wat we er mee doen. Voor mijn part wordt er een nieuwe ethische rubriek gestart. Over "regulier" gesproken: Van slaapklachten door het liggen op een suprapubische katheter loop ik ook niet warm en aan een scootmobiel ben ik nog niet toe dus ik lees het, of niet, en ik zeg er iets over of ik doe dat niet. Als bij ieder onderwerp de vraag moet worden gesteld of de juiste rubriek wel is gekozen of dat de groep mogelijk vervuild wordt, (niet vervelend bedoeld Dannifan, want jouw inbreng boeit me enorm) dan haken mensen af omdat ze zich niet gehoord voelen of maken dan inderdaad de logische gang naar de huisarts, wat alleen maar valt toe te juichen.
Rens14

Bericht door Rens14 »

Aan alle, ik ben bij huisarts geweest. Echter lees ik overal dat diagnose lastig te stellen is. Daarom wil ik klachten ook graag bij wat echte ervaringsdeskundige stellen.
Ik merk overigens wel dat angst ook veel met je lichaam kan doen, ik voel de vreemdste dingen:(
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Rens, goed dat je nu alsnog meldt dat je bij de huisarts bent geweest, dat is inderdaad de eerste stap zoals Dannifan al aangeeft. Maar als die geen enkele reden ziet voor vervolgonderzoek, kun je de gedachte aan MS echt wel loslaten. Angst is in elk geval een hele slechte raadgever... ;)

Neeltjep, mijn reactie sloeg hierop:

[QUOTE=Neeltjep;1109071]
Wat is wijsheid? Zoekend in diagnoseland opheffen? [/QUOTE]

Dat is dus geen oplossing om genoemde reden.
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Rens,

Wat ben je wijzer geworden bij de huisarts? Heeft hij vervolgonderzoeken voorgesteld, je een verwijzing of andere tips/adviezen gegeven?
En heeft hij ook uitgelegd waarom er geen doorverwijzing of vervolgonderzoek ik gedaan? Je bent duidelijk nog niet gerustgesteld, gezien het feit dat je door bent gaan googlen en hier terecht bent gekomen.

Want de huisarts [I]moet [/I]een reactie gegeven hebben. En dat kan natuurlijk van alles geweest zijn, ook een reactie die je niet verwacht of op hoopt.

Want ik heb het vermoeden dat zolang jouw huisarts niet reageert of de stappen neemt die jij eigenlijk van hem verlangt, je steeds op dat ms terug blijft komen... :cool:

Dus dan zul je toch door moeten vragen bij je huisarts, net zo lang tot je een bevredigend antwoord krijgt.
Tenminste, als je niet jarenlang je op vreemde klachten wilt gaan richten waar je meer achter zoekt dan ze wellicht zijn.

En dat de diagnose lastig te stellen is, is eigenlijk meer iets van "vroeger". Tegenwoordig geeft een MRI heel snel een uitslag over het algemeen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp