Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lumbaalpunctie

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
kryptik

Lumbaalpunctie

Bericht door kryptik »

Hallo allemaal, ik ben een man, 43 en heb al jarenlang diverse klachten waaraan ik steeds geholpen wordt d.m.v. symptoombestrijding. Er is nooit een sluitende diagnose gesteld.

Naast visusstoornissen en een doof gevoel en tintelingen in armen en benen, gaat lopen me steeds moeilijker af (ik struikel over mijn eigen voeten) en verslik ik me steeds vaker in eten en drinken. Ook 's nachts word ik vaak wakker en hap ik naar adem omdat ik me verslikt heb in mijn eigen speeksel.

Bij de KNO-arts moet ik binnenkort een slikonderzoek ondergaan, maar hij houdt er rekening mee dat hij me moet doorsturen naar de neuroloog. Een van de diagnoses waar hij aan denkt is MS. Voor zover ik begrepen heb wordt een diagnose veelal gesteld op basis van een MRI en een LP.

Tegen de MRI zie ik niet erg op, maar tegen de LP des te meer. Ik heb van een aantal mensen gehoord dat het extreem pijnlijk is, terwijl de brochures van het zkh zeggen dat je alleen een prikje voelt voor de verdoving van de huid.

Wat is jullie ervaring met een LP? Was het pijnlijk of viel het jullie mee?
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Een LP stelt op zich niets voor, ontspannen is HET woord en als je een goede prikker hebt hoef je er niet veel last van te hebben.

Als je pech hebt en lekkage krijgt heb je een probleem door een knallende hoofdpijn, alleen liggen helpt dan. Maar ook dat gaat over of wordt opgelost door het ziekenhuis.

Pijnlijk is het absoluut niet dus maak je daar niet ongerust over!

Lees even deze link: [url]https://www.ziekenhuis.nl/onderzoek-dia ... /item26951[/url]
Suzan

Bericht door Suzan »

Zoals je zelf al aangeeft, voor de één is het een debacle en een ander heeft nergens last van en stapt nadien op de fiets om weer te gaan werken....

Probeer in ieder geval rustig en kalm te blijven, dat scheelt al het meeste.
Want angst is bij deze ingreep niet handig, dan verkrampt je rug en wordt het geheel er niet prettiger op.

Maar echt proberen het zo gelaten mogelijk over je heen te laten komen, dat is het beste advies wat ik kan geven.
Merce

Bericht door Merce »

Ik ben altijd erg angstig voor prikken maar het aanprikken van de lumbaalpunctie viel mij heel erg mee!

Alleen konden ze bij mij niet tussen de wervels komen dus gingen ze wroeten en dat vond ik niet fijn.

Uiteindelijk hebben ze geen hersenvocht bij mij afgenomen omdat ze er niet tussen kwamen. Dus ook geen hoofdpijn gekregen. (Cola drinken schijnt te helpen tegen de hoofdpijn.)

Maar goed...het aanprikken is niet zo pijnlijk is mijn ervaring. (En ik ben een bangerik).
kryptik

Bericht door kryptik »

Ik heb weinig moeite met prikken (ik prik mezelf meerdere keren per dag voor mijn diabetes), maar ik heb reuma in mijn rug, waardoor met name de wervels in mijn onderrug niet meer zo soepel t.o.v. elkaar bewegen en het voor mij dus erg lastig is om een goede bolle rug te maken. Maar ik neem aan dat de neuroloog (of wie de LP ook uitvoert) wel kan zien of het wel of niet haalbaar is met mijn stijve rug om een naald tussen de wervels te krijgen. Dat hoop ik in ieder geval.:hmmm:
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik moest op mijn zij gaan liggen, kin op de borst en je benen tegen je borst aan trekken. Dan is je rug helemaal bol en de prikker verteld bij alles wat hij gaat doen wat hij doet.

Ontspannen is het toverwoord bij een LP.
Suzan

Bericht door Suzan »

Láng niet iedereen krijgt trouwens hoofdpijn. Dat is eerder uitzondering dan regel.

Het is alleen dat de mensen die nauwelijks last van naweeën hebben gehad, dat niet melden. Mensen schrijven eerder over iets als het heel vervelend is geweest.

Want tja, waarom zou je het melden als je niets te klagen hebt? Dan ga je gewoon verder met je ding en hebt hooguit een dag of wat een ietwat gevoelige rug en dat was het dan wel. ;)
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik had absoluut geen hoofdpijn. De punctie zelf was een drama, maar ik werd door een co geprikt. Als je een ervaren prikker hebt, is het vast goed te doen. Na de punctie moest ik 2 uur plat blijven liggen, en daarna was alles ook gewoon in orde.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ik werd (toevallig) door mijn eigen neuroloog geprikt, binnen no-time gebeurt. Ik kreeg 6 glazen water naast me en als ze op waren mocht ik weg.

Even naar het toilet en ik ben zelf achter het stuur gekropen en naar huis gereden. Nergens last van gehad meer, gewoon weer aan het werk gegaan en totaal niets gevoelt van pijn o.i.d.
poeky

Bericht door poeky »

Ook ik ben destijds door mijn eigen neuroloog geprikt.
Wat Daniffan al zegt, ontspannen is het toverwoord.
Naderhand kreeg ik koffie en cola.
Moest een uurtje of twee blijven liggen en na een boterham mocht ik naar huis.
Nergens geen last meer van gehad
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp