Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lumbaalpunctie

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Knillis

Bericht door Knillis »

Van de drie keer dat ik een lumbaalpunctie heb gehad zijn er nooit problemen geweest met het prikkel zelf.

Maar wel de eerste twee keren vreselijke hoofdpijn gehad waardoor ik minstens een week of drie heel veel in bed moest doorbrengen.

Toen het een paar jaar later nogmaals moest wilde ik dat pertinent niet meer maar het was toen echt nodig om een de diagnose te kunnen stellen.

Daarom werd ik opgenomen in het ziekenhuis en moest toen 24 uur helemaal plat moeten blijven liggen om vervolgens weer langzaam rechtop te komen.

Waar het aan gelegen heeft weet niemand maar die laatste keer heb ik helemaal geen hoofdpijn gehad gelukkig.
Sara

Bericht door Sara »

Bij mij liep de lumbaalpunctie probleemloos. Ik ben meteen daarna met de fiets naar huis gegaan. Niks liggen, geen cola, geen water. Geen probleem :).

Ik weet niet of er mensen zijn die het aandurven om met de prikker over de soort naald te beginnen, maar 't maakt wel degelijk heel veel uit voor de kans op lekkage en dus die ernstige hoofdpijn:

[url]https://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=35670[/url]
kryptik

Bericht door kryptik »

Het klinkt alsof bij de meeste mensen de effecten na de prik vervelender zijn dan de prik zelf...
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=kryptik;1113219]Het klinkt alsof bij de meeste mensen de effecten na de prik vervelender zijn dan de prik zelf...[/QUOTE]

De prik zelf voel je eigenlijk niet (in de meeste gevallen dan). Er zijn er een paar die hoofdpijn krijgen na de LP maar ik denk dat +90% gewoon goed gaat hoor.
Vaak hoor je de mensen bij wie het niet goed gaat het eerst en bij wie het niets voorstelde hoor je vaak niet.
Riwidi

Bericht door Riwidi »

Het ligt volkomen aan de instelling van je neuroloog heb ik ervaren...
De eerste neuroloog had sowieso geen enkele behoefte om mijn angst voor zo'n prik te ondersteunen of toe te lichten waarom dat niet nodig was,
Ze deed het wel even in haar pauze....

Helaas was ik toen nog niet zo mondig als nu...

Het werd wel een halve dagopname , dat was me van te voren verteld en daar zijn de afspraken ook op gemaakt.
Moest eerst nog een andere test doen , en ik kwam dus keurig op tijd,
Achteraf had de neuroloog het plan opgevat dat dit een hele dagopname was en vierde haar frustratie heerlijk op mij uit.
Goed begin is het halve werk....

Na de test , wilde ze gaan eten , hallo , tijdens de pauze toch ? , ik was al zo nerveus...
Uiteindelijk mocht ik mee naar de spreekkamer en zit en buig en niet aanstellen en prik....
Toen dus platliggen , maar daarvoor moest ik in een houten rammelrolstoel eerst door het hele ziekenhuis...

Ik leek achteraf nergens last van te hebben , totdat ik de ochtend daarop op stond.....
Gebeld , en wist ik veel van blood patches enz.
Dus mij werd verteld dat gaat niet gebeuren , het onderwerp de oplossing werd dus wel verteld , want dat was een dikkere naald en ik was al zo zenuwachtig geweest ....:huh:

Bijna 3 weken later moest ik terug voor de uitslag ???
De eerste vraag was hoe is het met de hoofdpijn , want anders bel ik even voor een bloodpatch....
Ik heb er toen niet bij de keel gegrepen , maar dat had ik nu absoluut gedaan....

Ik had geen MS ...Nee , logisch , want ik slikte toen nog prednison , i.v.m. verdenking neurosarcoidose.... De grapjas.....

Tweede bezoek aan andere neuroloog , ander ziekenhuis , ook halve dagopname.
Voor de ruggenprik uitgebreid onderzocht , waar eigenlijk opnieuw duidelijk werd gemaakt , dat ik een aansteller was, maar goed , we gaan even prikken en wel NU.
Dat was niet afgesproken...
Grondig mijn rug gevoeld en ik heb even een time out gevraagd , want die prik doet niet zeer , maar ik had inmiddels een beurse rug , waardoor ik niet kon buigen en compleet door mijn longsarcoidose het spaans benauwd kreeg.

Daar ook verplichte rust , en achteraf alleen dus dagenlang een beurse rug aan overgehouden.
Conclusie , wel MS.
Maar toen kwam de discussie op gang, dat dit niet samen kom met Sarcoïdose.

Bij de derde poging , nieuwe neuroloog , was na 4 minuten duidelijk dat ik zowel sarcoïdose als MS had , zeldzaam , maar die moeten er ook zijn...

Ik vond het hele traject van onbegrip , gezeul enz, erger als de prik zelf , maar ik hoop dat de begeleiding dat als je wel het pechgeval bent met een lekkende ruggenprik flink is aangescherpt.
kryptik

Bericht door kryptik »

Pfff... Dat lijkt me ook vermoeiend om zo te moeten "shoppen" bij verschillende neurologen die vervolgens allemaal het zelfde onderzoek doen. Je zou denken dat ze in de computer wel na kunnen kijken wat de uitslag was van een eerdere LP.

Wat is eigenlijk een bloodpatch?
Dannifan

Bericht door Dannifan »

"Wat is eigenlijk een bloodpatch?"

Lees even deze link dan weet je alles:

[url]https://www.geldersevallei.nl/patient/b ... ehandeling#[/url]
kryptik

Bericht door kryptik »

Ah, dank je. Ik wist wel dat zoiets bestond, maar wist niet dat het een bloodpatch heette. Eigenlijk zou het ideaal zijn als ze na elke LP het wondje "dichtplakken" met een bloodpatch. Dat zou heel wat vervelende na-effecten schelen.
Suzan

Bericht door Suzan »

Aangezien toch echt de meeste mensen nauwelijks tot geen klachten hebben na een lp (al zou je dat niet denken na een aantal horror- reacties hier) zou dat volslagen onzin zijn.

Want zo waarom nog een keer prikken als het niet nodig is? :weetniet:
Ik zou daar echt niet blij mee geweest zijn.
Knillis

Bericht door Knillis »

Artsen gaan ook pas over op de bloodpatch als ze er echt van overtuigd zijn dat lekkage de oorzaak van de klachten is.

Bovendien wordt vaak de ruggenprik gewoon op de afdeling gedaan door de neuroloog en de bloodpatch moet voor zover mij bekend op een ok gedaan worden door een anesthesist.

Bovendien heeft iedere behandeling weer risico dus als het niet nodig is zal het ook niet gedaan worden. Het is niet zomaar een pleistertje plakken.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp