Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bang voor MS maar al bij de huisarts geweest

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
JR-

Bang voor MS maar al bij de huisarts geweest

Bericht door JR- »

Beste Neuroloog,

Ik heb de volgende klachten:
1) Rechteroog lijkt hoger te kijken dan linkeroog als ik mijn rechter wijsvinger volg, filmpje: [url]https://youtu.be/REPpYBycUgM[/url] maar ik zie mijn wijsvinger niet dubbel ofzo.

2) Soms prikkende ogen (links en/of rechts) alsof ik te lang in het licht heb gekeken. Ook heb ik het gevoel dat bijvoorbeeld de kleur fel geel "harder" binnenkomt dan 1 jaar geleden. De kleur doet dan echt pijn aan mijn ogen. Ik heb wel eens vaker prikkende ogen gehad. Maar de laatste tijd heb ik het idee dat ik er vaker last van heb. Een paar keer per maand.

3) Gevoel dat mijn linkervoet koud is - maar dit is niet zo - mijn linkervoet voelt even warm als mijn rechtervoet. Ik heb deze klacht nu ongeveer 3 jaar. Ik had dan zo-nu-en-dan last van een koud gevoel maar het verdween vaak weer na een dag. Sinds 4 weken blijft de klacht echter "hangen". Ik heb deze klacht nu bijna dagelijks. Waar ik deze kou voel wisselt wel eens maar het zit in 99,999% van de gevallen in mijn linkervoet. Soms koud gevoel bovenop mijn linkervoet. Soms onder mijn linkervoet. Soms in mijn linkertenen of linkerteen. Dit koude gevoel is er niet altijd. Als ik mij ontspan is het koude gevoel veel minder en soms zelfs helemaal niet aanwezig. Soms is het ook 15 minuten niet aanwezig maar daarna weer wel. Of alleen 's ochtends en is het 's middags weer weggetrokken. Ik omschrijf het ook wel eens als een klam gevoel aan mijn linkervoet. Een enkele keer lijk ik ook een koud gevoel te hebben in mijn linkerknie en soms rechtervoet. Daarnaast schiet er soms één enkele tinteling door mijn linkervoet en soms elders in mijn lichaam bijvoorbeeld in mijn rechterknie. Dit heb ik echter niet de gehele dag - echt maar één enkele seconde - en verdwijnt daarna weer voor dagen of weken.

4) Soms (een paar keer per maand) het gevoel dat mijn ogen sneller langs de tekst gaan dan ik kan lezen. Ik heb dan moeite om een nieuwsartikel in de krant of op internet te lezen. Maar als ik hardop lees (in gedachte de woorden uit te spreken) is het geen probleem. De klacht had ik ook al een jaar of 4 geleden.

5) Sinds een halfjaar geregeld lage rugpijn na het slapen. Daarop sinds 1 week een nieuw matras gekocht. Rugklachten zijn sterk verminderd maar nog niet over.

6) Als ik loop/stap dan heb ik een enkele keer het idee dat ik mijn linkervoet net anders neerzet dan ik verwachte. Het is dus niet constant bij het lopen maar een enkele keer dat ik tijdens het lopen mijn linkervoet net anders neerzet dan ik verwacht. Verder kan ik niets bijzonders ontdekken in mijn lopen. 1 minuut later ren ik gerust de trap weer op zonder problemen.

Voor klacht 2, 3 en 6 bij huisarts geweest. Gevoel van mijn voeten getest met een wattenstaafje en mijn pupilreflex getest. Niets bijzonders volgens hem. Klacht 6 alleen mondeling besproken - maar vond het niets bijzonders.Tevens heeft de huisarts gekeken naar mijn doorbloeding van mijn voet maar ook niets bijzonders. De huisarts vroeg nog wel of ik mijn voeten met zalf had ingesmeerd. Kennelijk vond hij mijn voeten ook klam ofzo... ik had mijn voeten echter niet ingesmeerd met zalf.

Klachten heb ik altijd zelf afgedaan als niet ernstig. Maar ik ben nu opeens bang voor MS. Kunnen dit MS gerelateerde klachten zijn? Wat moet ik nu doen? Kunt u mij de juiste richting op helpen? Teruggaan naar de huisarts en vragen om een doorverwijzing? Of vragen aan de huisarts om nog het e.e.a. aan neurologische testjes te doen? Maar welke dan? De huisarts ziet mij al aankomen... ik ben recent geweest en nu weer.... al is mijn huisarts altijd serieus.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hallo JR, ik heb je topic verplaatst naar een ander onderdeel van het forum. Ik weet dat je vraag voor de neuroloog was, maar dit is een vraag om wel/geen (mogelijke) diagnose. De neuroloog op dit spreekuur kan daar niets over zeggen zonder jou gezien te hebben.

Om toch antwoorden op je vragen te krijgen, heb ik je topic verplaatst naar een plek waar andere deelnemers ook kunnen reageren. Zelf herken ik niets van MS in je verhaal.

Ik zou me dan ook echt geen zorgen maken of je MS hebt of niet, als dat je enigszins geruststelt. Een doorverwijzing lijkt me niet nodig. Vermoedelijk zul je nog wel meer reacties krijgen op het forum, dan kun je daarna nog bedenken wat je wel of niet zou kunnen doen. Succes in elk geval!
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi JR-,

Ik moet eerlijk zeggen dat er bij mij bij het lezen van je klachten geen "ms-alarm" af gaat... Ik vind ze niet duidelijk bij ms passen.
Ja natuurlijk, als je ver zoekt en leest wat je wilt lezen en het zo interpreteert, kun je eigenlijk in elke klacht die er mogelijk is ms zien.
Maar ik zou me geen zorgen maken over ms. Google is lang niet altijd je vriend. :cool:

Misschien toch nog een keertje naar je huisarts om alles te bespreken?
Wellicht kan hij/zij je dan meer geruststellen, want dat ben je nu duidelijk (nog) niet.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Er zou best wat kunnen zijn maar MS lijkt me ver weg. Toch de huisarts maar bezoeken en met hem duidelijk bespreken wat de problemen zijn en ook een duidelijk antwoord verwachten en wat hij er van denkt.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik zie er geen ms in.

Alleen de nystagmus (zelf bewegende ogen) zouden bij ms kunnen horen, maar een paar keer per maand is te weinig. MS klachten komen door zenuwschade en die zenuwschade is er altijd. Niet af en toe.

Als klacht 1 echt zo goed zichtbaar is, moet je die aan de huisarts laten zien.

Niet omdat ik denk dat het ms is. Nystagmus kan vele oorzaken hebben en in zekere mate heeft iedereen dat wel een beetje. Maar dat is de enige klacht waarvan ik denk 'beetje raar'

Rugpijn en prikkende ogen enzo allemaal erg vervelend maar geen ms.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

"Maar ja in deze medische zorgstelsel zorgen ze ervoor dat je schuldig moet voelen omdat je ze veel geld kost. Mij lieten ze wel dit blijken en nog steeds."

Typisch het antwoord van een frustie, het zal een arts een zorg zijn of je geld kost, jij bent de reden van zijn inkomen namelijk.
JR-

Dankjulliewel!

Bericht door JR- »

Dankjulliewel!

Hoi,

Dankjulliewel voor de reacties!
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=JR-;1116149]
Klachten heb ik altijd zelf afgedaan als niet ernstig. Maar ik ben nu opeens bang voor MS. Kunnen dit MS gerelateerde klachten zijn? Wat moet ik nu doen? Kunt u mij de juiste richting op helpen? Teruggaan naar de huisarts en vragen om een doorverwijzing? Of vragen aan de huisarts om nog het e.e.a. aan neurologische testjes te doen? Maar welke dan? De huisarts ziet mij al aankomen... ik ben recent geweest en nu weer.... al is mijn huisarts altijd serieus.[/QUOTE]

elke klacht kan ms zijn maar hoeft, da's het leuke aan de ziekte :)

als je twijfelt vraag een mri van je kop en rug en een punctie.
dan is er quasi 100% zekerheid of het ms is of iets anders. Weigert de neuroloog dan zoek je een andere, of neem gewoon contact op met een ms centrum en legt je vermoedens op tafel

ALs Belg ken ik de bureaucratie in Nederland niet, geen idee waar je moet aankloppen.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

"als je twijfelt vraag een mri van je kop en rug en een punctie.
dan is er quasi 100% zekerheid of het ms is of iets anders. Weigert de neuroloog dan zoek je een andere, of neem gewoon contact op met een ms centrum en legt je vermoedens op tafel"

Als de neuroloog geen reden ziet tot dit onderzoek komt het er niet!
Het is iets meer dan een röntgenfoto natuurlijk.

Je kan wel vermoedens hebben maar de artsen onderzoeken je en als die GEEN VERMOEDENS hebben komt de mri en punctie er dus niet.

Het is geen radioprogramma natuurlijk waar je een plaatje aan kan vragen, ik denk ..... en doe maar een mri en punctie vandaag.

Misschien in België wel maar hier (gelukkig) niet.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp