Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw op het forum en al direct een vraagje

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Ellke

Nieuw op het forum en al direct een vraagje

Bericht door Ellke »

Hallo, na veel meelezen op dit forum ben ik tot het besluit gekomen om zelf even een vraag te stellen. Ik ben een vrouw van 35 jaar, zonder voorgaande medische geschiedenis. Maar ook een redelijk panische angst voor dokters en ziekenhuizen.

Begin deze maand had ik pijn in linkerborst, een stekende pijn die kwam en ging en soms ook zorgde voor een brandend, pijnlijk gevoel onder linkeroksel. Ben toen op een zaterdag bij een HA geweest (de mijne was op verlof), die iets voelde in mijn borst maar eerder dacht aan een cyste.

Grote paniek want ik was er al van overtuigd dat ik borstkanker had. Dinsdag daarna op controle geweest (echo) en er was niets te zien of te voelen, ondertussen was mijn menstruatie begonnen dus 'borstklierweefsel'. Maar pijn ging wel niet weg.
Woensdagavond de dag na de echo begon ik dan tintelingen te krijgen in linkerarm en linkerkant lip. Op donderdag dan bij mijn huisarts geweest, hij kon ook niets voelen en dacht eerder aan een ontsteking van een spier.

Heeft mij ontstekingsremmers voorgeschreven (Cataflam). De dag nadien vertrok ik op citytrip. Na enkele dagen was pijn in borst weg, dus ontstekingsremmers doen hun werk... Sinds we terug zijn heb ik echter regelmatig last van tintelingen, voornamelijk aan de linkerkant van mijn lichaam. Soms wel, soms niet.

Dan eens de arm, dan in mijn voeten, dan in mijn gezicht, lip, ooglid,... soms gevoel van strakke band rond voorhoofd. Soms een meer brandend gevoel. Maar nu heb ik meer en meer schrik dat het ms is.

Bij huisarts geweest en hij zegt dat ik vooral de knop moet omdraaien en rustig moet worden, denkt eerder aan stress/hyperventilatie. Hij heeft mij 'Clotiazepam' voorgeschreven, om een beetje te kalmeren. Maar de tintelingen blijven.
Ik weet dat jullie geen dokters zijn, maar denken jullie dat deze symptomen bij MS horen?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Klick

Bericht door Klick »

hoi ellke
welkom hier!
wat een onzekere tijd ga je door..

gevoelstoornissen kunnen veel oorzaken hebben, een daarvan is ms..
een ander is ook een disbalans in vitamines/mineralen in je lijf (vitamines kunnen ook teveel zijn..)
en weer een ander is stress..

schrijf al je klachten op en bespreek die met je HA, vraag ook gelijk om een bloedtest op vitamines/mineralen (normen van de ha zijn vaak te laag.. en ze weten er weinig van)
bespreek dat je zelf aan ms denkt en waarom.

je zit in een achtbaan met je gevoel, van de ene stress naar de andere.. logisch ook, maar probeer ook te genieten en te ontspannen.
sterkte
Ellke

Bericht door Ellke »

Hoi, dank je wel voor de snelle reactie.

Als ik echt eerlijk met mezelf ben denk ik dat het ook eerder stress gerelateerd is, heb niet zo een makkelijk jaar achter de rug en ben nogal perfectionistisch aangelegd. Ook altijd het gevoel dat ik nooit gedaan heb en denk dat de trigger van eventuele borstkanker een paniek/stress reactie in gang heeft gezet.
Bij ieder symptoom dat ik zie verschijnen denk ik wel aan een of andere erge ziekte.
Ik heb aan huisarts al gezegd dat ik aan MS denk maar hij ziet er geen reden toe...

Nog een vraagje, als je bij de neuroloog gaat, is het eerst een neurologisch onderzoek en daarna indien hij het nodig vindt een MRI of is het onmiddellijk alles?

Komen bij MS de tintelingen meestal op 1 plaats voor of verspreid over het ganse lichaam?
Klick

Bericht door Klick »

bij de neuroloog worden meestal bij een eerste onderzoekje je reflexen getest. En wat oefening gedaan (vinger naar neus, op een been staan, lijn lopen..dat idee)
als de neuro het nodig vind een mri, maar niet standaard.

tintelingen kunnen overal voorkomen, maar vaak wel aan 1 kant en de tegenovergestelde kant op het hoofd..

probeer jezelf niet zo onder druk te zetten. Gun jezelf ook rust, doe eens een dag (of paar dagen) niks en kijk hoe je lijf daarop reageerd.
Ellke

Bericht door Ellke »

Ok, de tintelingen zijn wel voornamelijk aan 1 kant maar in het hoofd is het ook dezelfde kant.
Verder heb ik denk ik niet echt andere symptomen die met ms gerelateerd zijn, ben ook niet echt moe of zo.

Ik ga het weekend laten voorbij gaan, proberen te ontspannen en zien wat mijn lichaam dan zegt.
Als het nog hetzelfde is terug naar de huisarts voor bloedafname en eventueel doorverwijzing naar neuroloog...

Ik ben zo bang dat ik ms heb, ik zie dan ook al onmiddellijk de zwaarste graad voor mij :-(
Klick

Bericht door Klick »

laat die gedachten los..
als het zo is gaan de artsen het wel vinden en als het niet zo is heb je je druk gemaakt om niks. duk maken om niks is zonde van je leven.. gun jezelf rust en geniet van kleine dingen
Ellke

Bericht door Ellke »

Ik weet het, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Knopje gaat niet uit.

Denk jij persoonlijk dat het ms is? Indien het ms is kan het zijn dat de symptomen na een tijdje verdwijnen zonder remedie? Of ben ik nu mis?
Hierna laat ik je gerust hoor
j@nnetje

Bericht door j@nnetje »

herkenbare klachten voor mij, maar in mijn geval komen ze niet van de MS maar inderdaad van stress/hyperventilatie :(
ook ik heb een paar moeilijke jaren achter de rug.
tijdens mijn revalidatie heb ik heel veel gehad aan ontspanningsoefeningen,maatschappelijk werker en psycholoog.
het is nu erg verbeterd, maar in een drukke periode komen de klachten toch weer terug. ik kan het gelukkig nu naast me neer leggen en vaak gaan de klachten dan weer weg.
probeer hulp te zoeken die jou hierin kan adviseren het is een heel vervelend gevoel om precies daar deze klachten te hebben:bang:
veel sterkte hoor!!
Ellke

Bericht door Ellke »

Dag J@nneke, dank je voor je reactie. Dit stelt mij een beetje gerust. Had je ook enkel tintelingen aan 1 kant van je lichaam?
Ik moet zeggen dat ik nogal in stress geweest ben, dacht borstkanker maar omdat pijn bleef dacht ik iets aan mijn hart, dan tintelingen ms... je zit in een cirkel waar je moeilijk uit geraakt.
Hoe is de diagnose hyperventilatie bij jou dan gesteld?
Ik heb van HA al iets kalmerend gekregen, tintelingen zijn iets minder (niet meer constant maar ik voel het wel nog, dan eens hier, dan eens daar)
Heb mij voorgenomen om toch eens bloed te laten testen en dan ook verwijsbriefje te vragen voor fysiotherapeut (ademhalingsoefeningen).
Bedankt!
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Gelukkig past de jas van MS om heel veel klachten en problemen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp