Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Eeeh.......MRI en dan??

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
carolienb

Eeeh.......MRI en dan??

Bericht door carolienb »

Ik heb de uitslag van mijn MRI binnen (nog niet officieel). Er staat dat ik oude puntsgewijze witte stofafwijkingen heb.

Ik heb begrepen dat bij MS deze afwijkingen ook voorkomen maar hoe worden die dan beschreven in de uitslag??

Overigens ik heb wel klachten die op MS lijken maar de MRI heb ik voor iets anders gekregen (wat niet uit de uitslag komt trouwens, wel de witte stofafwijkingen dus).
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

Ik zou wachten op de officiele uitslag die je krijgt van de aanvrager. Zelf heb ik alleen de uitslag mondeling gehoord, dus geen idee hoe het letterlijk in mijn MRI stond.

De arts kan de klachten die je hebt en waarvoor je de MRI hebt gehad koppelen aan de uitslag. Wij kunnen dat niet. Er worden bij scans vaker van allerlei dingen gevonden die verder niet relevant zijn op dat moment, maar ook niet naar de toekomst toe.
carolienb

maar.....

Bericht door carolienb »

maar.....

Hoi Elenista, Ik vraag niet om een uitslag. Ik vraag hoe de witte stofafwijkingen (die ook bij MS voorkomen) worden beschreven en er zullen vast mensen zijn die hun MRI uitslag wel hebben. Ik vraag ook niet om dingen te duiden.

De MRI kreeg ik voor iets anders en nu vinden ze dus die witte stofafwijkingen. Lijkt mij toch wel dat het een belangrijke toevals bevinding is.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik denk dat de meesten hier een mondelinge uitslag hebben gekregen, maar wellicht is er iemand die je een antwoord kan geven. Als er echt iets afwijkends is gevonden op je MRI, wat kan duiden op MS, dan zul je daar vast spoedig bericht over krijgen.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Carokien, welkom op het forum!

ik ga het nu even niet terugzoeken in m'n eigen dossier, maar volgens mij worden MS-laesies vaak als periventriculair beschreven. Dat wil niet zeggen dat alle MS-lesies periventriculair (aan de rand van een holte) zijn, maar wel dat dit één van de eigenschappen is waarbij je extra aan MS gaat denken.

De diagnosecriteria zijn de McDonald-criteria. Hier vind je er iets meer over [url]https://www.msweb.nl/diagnose/criteria/ ... zien-2017/[/url]

Is dit een antwoord op je vraag?
carolienb

hmmm....

Bericht door carolienb »

hmmm....

Dank je wel. Het is bij mij vasculair dus MS kan ik doorstrepen.
Job

Bericht door Job »

In mijn brief: uitgebreide ovaalvormige witte stof laesies verspreid in het hersenparenchym met een periventriculaire distributie en met betrokkenheid van het corpus callosum.

Deze brief is gemaakt toen er al sprake was van MS, Ooit waren de laesies bij mij ook een toevals bevinding. Wanneer ik uitgeslapen ben zal ik eens in mijn dossier duiken om te onderzoeken hoe de beschrijving destijds was.
Job

Bericht door Job »

Toch even de allereerste brief op gezocht die werd gemaakt toen ik voor een heel andere klacht een MRI moest laten maken:

Meerdere witte stof afwijkingen, waarvan enkele loodrecht zijn gerangschikt op de lengterichting van de zijventrikels, enkele witte stof afwijkingen zijn zichtbaar in het corpus callosum. Demyeliniserende ziekte.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

"Meerdere witte stof afwijkingen, waarvan enkele loodrecht zijn gerangschikt op de lengterichting van de zijventrikels, enkele witte stof afwijkingen zijn zichtbaar in het corpus callosum. Demyeliniserende ziekte."

Gooi maar in mijn pet deze taal.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Een MRI die wordt gemaakt voor een controle op MS, wordt gemaakt en beoordeeld volgens het 'MS protocol'. De beoordeling van een MRI die met een ander doel is gemaakt, kan dus anders worden beoordeeld. Het lijkt me dat een radioloog MS op een andere MRI van hersenen en/of ruggenmerg wel zal herkennen.

In het verslag van mijn eerste MRI wordt specifiek gesproken over 'witte stof laesies', niet (wat algemener) over afwijkingen. Verder bleken de plaatsen van de laesies 'in combinatie met de infratoriele laesies in het beeld suggestief voor demyelinisatie'.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp