Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS? Lhermittes

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Peter12

MS? Lhermittes

Bericht door Peter12 »

Hi,

Ik wil toch even een berichtje plaatsen. Ik ben in 2017 onderzocht op MS. Verschillende testjes gehad, en een mri van mijn hersenen. Allemaal goed. Echter geen mri gemaakt van het ruggenmerg. De neuro vond dat niet nodig.

De laatste tijden heb ik toch steeds weer last van gevoelsstoornissen, en dan vooral van tintelingen, trillingen in ledematen ect.

Ook heb ik als ik mijn hoofd buig een tinteling. Ik vraag me af of dit het bekende lhermittes is. Op het web zijn hier veel definities van.

In mijn geval geeft mijn teen of vinger een hele snelle tinteling, een soort speldenprik , als ik mn hoofd buig. Niet altijd, maar wel vaak. Ik las online dat lhermittes zich vooral kenmerkt door een soort schok of trilling vanuit de nek door de rug naar de ledematen, maar bij mij is dat het dus niet. Enkel een prikje in voeten of handen. Kan dit ook lhermittes zijn?

Daarnaast de laatste tijd ook wanneer ik het warm heb verergerde symptomen. Ik vraag me af of dit MS heb, omdat ik tijden geen last heb in warme omstandigheden, en dan weer wel. Is het niet zo dat als het eenmaal beschadigd is, het niet meer herstelt? Dus dat als ik eenmaal last heb in hitte dat altijd zou moeten gebeuren ipv in periodes?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik twijfel namelijk erg om terug te gaan naar de neuroloog. Hij is overtuigd dat het geen ms is door schone hersen mri. Maar toch bekruipt me het gevoel dat ruggenmerg geen mri is gemaakt, en dat een schone mri niet altijd alles zegt.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Hoi Peter,

Vervelend dat je twijfelt aan de conclusie van je arts.

Hij of zij heeft de diagnose echter niet zomaar gesteld: afhankelijk van je klachten zal zhij inschatten of een scan van je rug nodig is. Naast je klachten kijkt de neuroloog naar witte vlekken op de MRI op specifieke plaatsen. Daarnaast kan voor een diagnose een spreiding van je klachten in plaats en tijd handig zijn.

Als je het echt zeker wilt weten kun je naar de huisarts gaan en daar je klacht voorleggen. De klacht die je noemt zou misschien ook ergens anders van kunnen komen?
Sara

Bericht door Sara »

Peter,

het lijkt me een goed idee om met je nieuwe klachten weer es naar een dokter te gaan.
Misschien is het niks, en ben je net iets té alert of is er iets heel onschuldigs aan de hand. Aan de andere kant... het gebeurt wel vaker dat de diagnose MS pas een paar jaar ná de eerste verschijnselen te stellen is. Dat weet de neuroloog heus ook.

En maak een lijstje met je klachten en je vragen.

Sterkte!
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Vervelend Peter dat je (weer) klachten ervaart.
Als je twijfelt, ga dan zeker weer naar de huisarts.
Schrijf op wat je voelt / ervaart. Ook klachten die niet heel bijzonder lijken. Let vooral op dat je geen klachten gaat zoeken of door te focussen bepaalde klachten meer ervaart.
MS is bijna nooit hetzelfde, maar het kan natuurlijk van alles zijn.
Veel sterkte.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp