Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Symptomen MS

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
AnneCarlijn

Symptomen MS

Bericht door AnneCarlijn »

Hoi,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Anne Carlijn en 24 jaar oud.

Ik ben nieuw op dit forum en ik wil graag een vraag stellen over de symptomen van MS om te kijken of iemand deze herkent.
Sinds 9 weken zie ik met mijn linkeroog dubbel of wazig, ik ben toen na een week naar de huisarts gegaan, ze wilde eerst bloedprikken om te kijken of er iets niet goed zou zijn. Het bleek dat mijn vitamine D gehalte extreem laag was (21) en heb toen 4 weken lang 1x per week vitamine D moeten slikken. Helaas verdween het dubbelzien niet maar heb ik ook niet meer gebeld. Dit weekend zag ik ook witte ‘flitsjes’ dus heb ik toch maar weer gebeld.
De huisarts had wat neurologische testjes gedaan en het lukte bijv. niet om mijn linkerwijsvinger naar mijn neus te brengen, mijn benen reageerde niet op het reflex van het slaan met een hamer en mijn spierkracht en gevoel links was minder dan rechts (terwijl ik links ben).

Ik merk dat de spierkracht in mijn linkerarm minder wordt en word vaak wakker met hele vermoeide, branderige benen.
Ook doet het oog waarmee ik dubbelzie, pijn als ik hier mee omhoog of rechts op zij beweeg. Ik ben soms ook incontinent van urine waardoor ik altijd wat in moet (sorry voor de details). Ook ben ik al jaren erg vermoeid bij grotere inspanning of bij hitte en trillen mijn handen altijd (ook al jaren).

Ik ben met spoed naar de neuroloog gestuurd en heb vrijdag een afspraak. Mijn huisarts vroeg of ik al iets had opgezocht op internet en ik kwam uit bij MS. Hij vertelde mij dat de klachten hem ook aan deze ziekte doen denken.

Nu is mijn vraag: herkent iemand deze klachten? En horen deze bij MS of zou het ook iets anders kunnen zijn?

Ik ben heel bang, maar toch wil ik duidelijkheid.

Groetjes,

Anne Carlijn
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=AnneCarlijn;1123656]
Nu is mijn vraag: herkent iemand deze klachten? En horen deze bij MS of zou het ook iets anders kunnen zijn?[/QUOTE]
De klachten zouden een neurologische oorzaak kunnen hebben; een van de vele mogelijke opties is dan MS (al zie je dan vaker verhoogde reflexen dan het ontbreken van een reflex). Een beter antwoord kan ik je helaas niet geven, en dat zal niemand hier kunnen.

Goed dat je naar de huisarts bent gegaan, en goed van je huisarts dat hij je naar de neuroloog heeft doorverwezen. Succes morgen!
Klick

Bericht door Klick »

Ik herken wel een aantal klachten.. maar zoals jrs77 al aangeeft dat zegt niet zoveel.

Je vit. D was wel gestegen daarna?
een tipje lees hier op het forum over vitamine D en B12.. de normwaarde van de huisarts is erg laag..

een spannende tijd. Dat je bang bent is heel normaal.
laat je ons weten wat de neuroloog zegt? succes vrijdag!
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Als ik zeg dat ik alles herken maak jij je eigen nog meer zorgen. Als ik zeg dat ik niets herken geloof je me misschien niet.

Ga morgen gewoon voor onderzoek en kijk wat de uitslag wordt en je weet veel meer dan ik/wij kunnen raden en herkennen.
AnneCarlijn

Bericht door AnneCarlijn »

Dank jullie voor de reacties. Ik ben benieuwd wat de neuroloog gaat zeggen. Ik weet al een aantal jaar dat er iets niet klopt namelijk. Toen ik 16 was en bij mijn moeder in de auto zat kon ik mijn linker arm en been niet meer bewegen en zag ik ook dubbel. Ik voelde me daarna 3 dagen echt ziek, en dat was de eerste keer dat er zoiets gebeurde. Daarna begonnen altijd de vage klachten....

Mijn vitamine D gehalte is daarna weer gestegen, vitamine B12 gehalte is goed.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Welkom hier, AnneCarlijn. Inderdaad lijkt wat je schrijft neurologisch, dus goed dat je naar een neuroloog kunt. Ik vind het wel bijzonder dat je D-gehalte in 4 weken tijd al gestegen is. Ik startte met een waarde van 24, en heb er wel een jaar over gedaan om het boven de 100 te krijgen. Ik weet niet wat je waarde nu is, maar verdere info kun je inderdaad vinden in de topics over vitamine D.

Heel veel succes vrijdag!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hoi Anne Carlijn,

Je hebt nare neurologische klachten, dat is wel duidelijk. Of die van MS komen of van wat anders kan ik niet zeggen door een schermpje heen.

Ik snap dat je de afspraak spannend vindt, maar de neuroloog gaat waarschijnlijk niet zoveel zeggen.

Je krijgt waarschijnlijk veel vragen en veel neurologische testjes (deels zelfde als de huisarts). Je krijgt hoe dan ook morgen geen diagnose, maar waarschijnlijk wel naar aanleiding van deze afspraak aanvullende onderzoeken. Misschien wil hij/zij dat je een MRI laat doen of andere onderzoeken.

Dus je zal nog een tijdje geduld moeten hebben, want als er wel een vermoeden van een neurologische ziekte is, duurt het nog een tijdje voor je weet welke.

Sterkte komende tijd. Zoek veel afleiding. Piekeren over je klachten heeft toch geen zin: ze gaan er niet van weg.
AnneCarlijn

Bij neuroloog geweest

Bericht door AnneCarlijn »

Bij neuroloog geweest

Hoi allemaal, ik ben bij de neuroloog geweest. Daar uit bleek een duidelijke uitval links en een afwijkende reactie van mijn linkeroog. Ik krijg nu een spoed-MRI en een oogzenuw onderzoek (wat houdt dit in?) Hij heeft het niet gezegd dat het MS is maar wel gezegd dat hij hier aan denkt, maar de onderzoeken wil afwachten. Ik ben kapot maar ook opgelucht want nu weet ik wel dat mijn klachten serieus genomen worden en verder onderzocht worden. Groetjes
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Goed om te horen dat ze je problemen op een goede manier oppakken en de juiste stappen zetten.

Het oogzenuwonderzoek zal waarschijnlijk een VEP zijn: [url]https://www.bernhoven.nl/home-patienten ... potential/[/url]


Je krijgt dan plakkers op je hoofd, en kijkt naar een scherm met een soort schaakbord waarvan de vakjes van kleur (wit/zwart) veranderen. Zo kunnen ze meten of er een vertraging in de zenuw zit. (zo ging het in elk geval bij mij)

Een spannende tijd; de meesten hier hebben het meegemaakt. Voor mij was het besef dat de onderzoeken en uitslagen niks veranderen, maar je kunnen laten weten wat je al hebt, wel een geruststelling.
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Jrs77;1123726]
Een spannende tijd; de meesten hier hebben het meegemaakt. Voor mij was het besef dat de onderzoeken en uitslagen niks veranderen, maar je kunnen laten weten wat je al hebt, wel een geruststelling.[/QUOTE]

Dat was het voor mij ook, samen met het feit dat als je ms hebt je er al jaren mee rond loopt..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp