Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS en immuunsysteem?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
yuna

MS en immuunsysteem?

Bericht door yuna »

Hallo iedereen, ik had een vraag en vroeg me af of jullie mij daarmee kunnen helpen.

Ik ben vorige week naar de neuroloog geweest en heb deze week een mri scan, omdat er vermoedde is van MS. Nu weet ik vrij weinig van MS en ben ik wat gaan googlen. Ik las dat je dan een te sterke afweer hebt en de myeline laag word aangevallen.

Nu vroeg ik me af, is je afweer dan over het algemeen ook goed of niet? Want mijn afweer is sinds dit jaar juist niet goed, heb meerdere koortslippen gehad (hiervoor maar 1x eentje gehad, 3 jaar geleden en daarna nooit meer), veel last van verkoudheid, wondjes helen niet etc. Maar als het immuunsysteem heel erg actief zou moeten zijn met MS dan zou ik toch juist niet meer last hier van moeten hebben?

Of heeft dit totaal niks met elkaar te maken? Sorry als het een domme vraag is. Misschien begrijp ik dit nu verkeerd haha! Ik word trouwens ook getest om lyme.
Klick

Bericht door Klick »

het is nog niet bekend, men heeft de oorzaak van ms nog niet gevonden.

De ene onderzoeker denkt dat het je eigen afweersysteem is wat je zenuwen (en de myeline/isolatielaag er omheen) aanvalt een andere denkt dat het iets anders is wat schade brengt (virus of iets dergelijks) en je afweer alleen een reactie is/ de kapotte rommel opruimt.

ik snap dat je nu zoekende bent, het is een lastige periode. maar verdiep je pas als je de diagnose hebt gekregen. tot die tijd kun je je energie beter voor andere dingen gebruiken.

er is nog geen oorzaak ook geen medicijn, er zijn alleen remmers.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Wacht eerst op een diagnose, als het echt MS is zou ik me gaan inlezen op wat het is, de "vermoedelijke" oorzaken en gevolgen vind je dan allemaal.

Wij kunnen van alles proberen uit te leggen nu maar misschien is het helemaal niet nodig want is het geen MS.

Gewoon even de onderzoeken afwachten en intussen door gaan met leven.
yuna

Bericht door yuna »

Ja jullie hebben gelijk, het is alleen soms zo moeilijk omdat er allerlei angsten door je hoofd gaan en ik nu gewoon zo aan het zoeken ben naar wat het wel en niet kan zijn.

Maar ik moet het inderdaad afwachten, er nu al mee bezig zijn heeft geen zin. Bedankt voor jullie reacties!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik snap helemaal waarom je gaat zoeken naar dingen waarom het géén MS kan zijn, maar helaas werkt het immuunsysteem niet zo.

Ook ms'ers worden verkouden en krijgen ontstekingen. Het immuunsysteem is eindeloos veel ingewikkelder.

Want waarom val het immuunsysteem bij ms'ers de zenuwen/hersenen aan? Er zijn honderden andere ziektes waarbij het defecte immuunsysteem weer andere delen aanvalt.

Bijvoorbeeld: de darmen (crohn/colitis), de schildklier (hashimoto), alvleesklier (diabetes type 1)

Sterkte met wachten. Zoek afleiding en Google niet. Het maakt niet uit wat je leest, het enige wat uitsluitsel gaat geven zijn de onderzoeken van de neuroloog.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik heb twee ziektes. MS en Duhring (coeliakie). Ik heb niet het idee dat ze wat met elkaar te maken hebben.
En toevallig al jaren geen koortslip meer.

Veel succes met de MRI deze week. Het is even ongemakkelijk maar ik vind het goed te doen. Trek comfortabele kleding aan.
yuna

Bericht door yuna »

Dankjewel! Ik hoor het vanzelf wel dan, gelukkig krijg ik al snel een MRI en uitslag.

Kregen jullie contrastvloeistof bij de MRI of niet?
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik mag over 2 weken weer in de MRI, ter controle.

De radioloog bepaalt of het nodig is dat je contractvloeistof krijgt. Bij mij in het ziekenhuis kreeg ik het in het verleden tussendoor (dan rollen ze je even uit de MRI), maar nu al vooraf. Gewoon via een infuusnaaldje in je elleboog.

Dus ja, de laatste paar keer was standaard met vloeistof, maar daar merk ik niks van.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Oh, en zoals Liliane al zegt: trek comfortabele kleding aan. Kleding zonder metaal: geen ritsen, gespen, metalen knopen, bh-beugels, metalen sluitingen.

Sommige trainingsbroeken hebben alleen een elastieken band, dan een topje in plaats van een bh (2 euro bij de Action) en een t-shirt. En lekker warme sokken, bij ons staat de airco soms goed aan in het ziekenhuis en je ligt toch 20-40 minuten stil, afhankelijk of ze alleen je hoofd scannen of ook je ruggenmerg.

Ik neem vaak een cd-tje mee met muziek: je krijgt bij ons een koptelefoon op met radio tegen de geluiden van de MRI en dan heb ik net zo lief mijn eigen muziek op.

(Maar meezingen mag niet! :haha:)
Klick

Bericht door Klick »

bij mij alle keren (ieder jr 1) tot nu toe met contrast. aan het einde idd.
je merkt er niet echt wat van als ze het inspuiten.

ik krijg ook altijd de vraag over muziek en kreeg naast de koptelefoon (krijg je ook als je niet voor muziek kiest, dan kun je hun horen als ze je wat zeggen) ook oordopjes dit keer.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp