Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

(nog steeds) Vreemde sensaties

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Peter12

(nog steeds) Vreemde sensaties

Bericht door Peter12 »

Beste Allemaal,

Het is alweer even geleden sinds ik hier voor het laatst iets heb geplaatst. In 2017 begonnen er allemaal vreemde gevoelsstoornissen bij mij, ik ben toentertijd helemaal onderzocht, en er is een MRI van het hoofd gemaakt. Niks te zien, case closed.

De afgelopen jaren zijn allerlei rare klachten toch weer steeds in periodes voorbij gekomen, waardoor ik nogal twijfel of alles wel echt goed is. Ik ben teruggegaan naar de neuroloog, maar deze wil me geen nieuwe MRI geven, omdat die van 2 jaar geleden goed was. Het is toch zo dat niet in alle gevallen op de eerste MRI afwijkingen worden gevonden?

Afijn, ik heb in ieder geval last van een aantal klachten, wellicht dat jullie deze herkennen?

De afgelopen tijden heb ik steeds last van een soort 'buzzing' in verschillende ledematen. Het is geen verdoofd gevoel of iets, maar meer een soort interne vibratie. Om de paar seconden voel je het heel fijn trillen, terwijl aan de buitenkant niks te zien is.

Dit gebeurd over mijn hele lichaam, maar vooral in de rechtervoet, knieën, armen en vingers en gezicht. Vaak ook tegelijk of random dan hier, dan daar. Vaak ook vooral na beweging.

Verder veel last van onverklaarbare pijnscheuten, vooral in voeten (grote teen) en stekende pijngolven in het topje van mijn wijsvingers, handpalm en benen.

De meeste dingen via internet komen direct op iets neurologisch uit (MS).

Stijve spieren en daarbij ledematen welke snel in slaap vallen (bijna direct als ik met mijn benen over elkaar zit).

In hitte vaak snel vermoeid en slechter zicht voor een bepaalde duur.

Waar ik benieuwd naar ben, in MS heb je een verergering van klachten tijdens blootstelling aan hitte, is dit dan alleen als je last hebt van een aanval, of blijft dit gewoon altijd een probleem (de hitte). Soms heb ik namelijk wel last van klachten in hitte, maar vaak ook niet.

En is het zo dat deze gevoelsklachten vooral in 1 gebied voor komen, aan een kant zitten, of in een keer over het gehele lichaam kunnen verspringen ?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik zit een beetje in vragen land. Ik vraag me af of het zin gaat hebben een second opinion bij een andere arts aan te vragen, om te kijken of ik die MRI wel kan krijgen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

[QUOTE=Peter12;1125512]Soms heb ik namelijk wel last van klachten in hitte, maar vaak ook niet.

En is het zo dat deze gevoelsklachten vooral in 1 gebied voor komen, aan een kant zitten, of in een keer over het gehele lichaam kunnen verspringen ?

[/QUOTE]

Ik lees echt geen MS in je klachten. Ze zijn ongetwijfeld ontzettend vervelend, maar niet herkenbaar.

De problemen met hitte hebben ms'ers altijd. Niet alle ms'ers hebben last van hitte, maar degene die het hebben, hebben dat altijd. Zo stelden ze vroeger de diagnose: ms'er werd in een heet bad gelegd om verergering van klachten uit te lokken. Ik heb het ook altijd onder een hete douche.

Klachten verspringen bij MS niet. Je hebt zenuwschade of hersenschade op een bepaalde plek en daar heb je klachten van die vaak maanden aanhouden, 24/7 of zelfs de rest van je leven.

Ik denk niet dat nog een MRI je duidelijkheid gaat geven. Wat zei de neuroloog verder over je klachten?
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Hallo Peter,

Ik lees twee vragen. Heb je bij het fenomeen van Uthoff soms wel en soms geen klachten? Uthoff komt vaak voor bij MS maar kan ook bij andere neurologische aandoeningen voorkomen of mensen met hersenletsel. Het gaat meestal om verergering van bestaande klachten of vermoeidheid. En als je er gevoelig voor bent merk je dat meestal wel, als je bv heel druk bent geweest misschien wel iets eerder.

En vraag twee, veranderen de klachten van ms van plek in het lichaam? Nee, eigenlijk niet. Zenuwpijn of tintelingen kruipen soms wel een beetje over een lichaamsdeel maar verspringen niet ineens van bv het linkerbeen naar je rechterarm.

Sterkte met de klachten.
Linda86

Bericht door Linda86 »

Ik lees wel MS in deze klachten hoor, vooral die buzzing en ledematen die snel in slaap vallen. Je hebt ook alleen maar scan van het hoofd gehad, maar MS en zeker die gevoelsstoornissen zitten ook in het ruggenmerg.
moon2

Bericht door moon2 »

[QUOTE=Linda86;1125592]Ik lees wel MS in deze klachten hoor, vooral die buzzing en ledematen die snel in slaap vallen. Je hebt ook alleen maar scan van het hoofd gehad, maar MS en zeker die gevoelsstoornissen zitten ook in het ruggenmerg.[/QUOTE]

Ha! Die klachten zijn erg herkenbaar, ik heb ze ook( ik heb alleen geen ms)....irritant soms maar er is mee te leven.
Het is wel neurologisch dan, maar komt bij meer aandoeningen voor.
Als ik trouw mijn b12 injecteer dan is het minder aanwezig, maar het is nooit helemaal weg.

Groetjes Moon.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp