Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lumbaalpunctie

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Suzan

Bericht door Suzan »

[QUOTE=Malawi fan;n469889]Dag Dannifan,

Dat is raar want op de meeste filmpjes op YouTube word er eerst verdoofd met een klein prikje.[/QUOTE]

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar kan het niet zijn omdat de meeste van die filmpjes uit Amerika komen? Want we weten ook dat vrouwen in de USA eigenlijk alleen maar een kind baren m.b.v. een ruggenprik. En een ruggenprik is iets anders als een lp.

Een ruggenprik wordt als pijnbestrijding of verdoving (hoe je het ook wilt noemen) gebruikt. Er wordt een vloeistof[I] in[/I]gebracht. Bij een lp wordt er juist iets [I]uit[/I] gehaald.

En nee, ik ga niet naar die filmpjes kijken want dan ga ik van m'n stokkie, want ik ben ook geen held met naalden. :ziek: :ster:
Misschien moet jij ook maar niet naar die filmpjes kijken, want je [I]voedt [/I]je angst hier alleen maar mee en je schiet er niets mee op. Maak jezelf niet ongelukkig.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Zolang je toch niet weet of je een LP krijgt of niet, wilde ik eigenlijk nog niet reageren. Maar als je zelf toch blijft zoeken naar info... ;) Je huid kan wel verdoofd worden voor de prik, maar alles daaronder niet. Dus eigenlijk heeft een verdoving weinig zin, dat is dan alleen zéér plaatselijk op de huid.
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

Suzan,

Nee dit gebeurde in een Nederlandstalig filmpje,maar je hebt gelijk ik kan er beter niet naar kijken.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Het prikje door de huid doet niet meer pijn dan een griepspuit b.v. Je ligt opgerold dus de huid staat strak en de prik voel je dan amper.
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

Dannifan,dat wel maar daar lopen toch ook zenuwbanen en daar heb ik veel meer bang voor dat ze daar zouden in prikken
Elenitsa

Bericht door Elenitsa »

Ja, daar lopen zenuwbanen, maar die hebben de ruimte in het hersenvocht om te bewegen. Dus die schuiven echt wel aan de kant als die naald eraan komt.
Heb m ook gehad, prik deed nauwelijks pijn.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[QUOTE=Malawi fan;n469947]Dannifan,dat wel maar daar lopen toch ook zenuwbanen en daar heb ik veel meer bang voor dat ze daar zouden in prikken[/QUOTE]

Daar kunnen ze niet in prikken, die liggen in het vocht en gaan netjes aan de kant. Er is nog nooit, zover ik weet, in een zenuw geprikt bij een LP.
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

Dannifan,zo zie je maar hoe misverstanden ontstaan ik meen dat ik dat zelfs hier op het forum eens had gelezen.
een heel geruststelling dat dit niet kan.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ja, bij mij raakten ze wel een zenuw. Of ze er echt "in geprikt" hebben weet ik niet, maar ik voelde er een scheut doorheen gaan.
Nee, het deed dus geen pijn, ik voelde het alleen.
Saara35

Bericht door Saara35 »

Bij mij raakte ze ook een zenuw, mijn voet schoot omhoog. Ze hebben 3x moeten prikken, uiteindelijk in een zithouding is het gelukt. Ze lieten me eerst liggen:(
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp