Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lumbaalpunctie

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Malawi fan

Lumbaalpunctie

Bericht door Malawi fan »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/klachten-en-diagnose


Hallo,

ik heb volgende maand een afspraak met een internist omdat ik al jaren klachten heb zoals,trillend ooglid(linkerkant) soms wel een week aan een stuk.
tintellende onderbenen,krachtverlies in beide armen,bijna nooit honger,wazig zicht,evenwicht stoornissen snel moe zeker bij warmte enz....
nu vertelde de dokter mij dat als het eventueel ms zou kunnen zijn dat ik dan een MRI scan moet en een lumbaalpunctie .
nu ben ik echt als de dood voor naalden en zeker aan mijn rug ik heb al jaren rugpijn en die is momenteel met cbd olie terug goed te doen en zou ik het absoluut niet zien zitten als die daar iets verkeerd zou raken .
dus mijn vraag is eigenlijk dat ze ms niet kunnen vaststellen met die MRI alléén,want ik las hier een paar weken geleden nog zo,n verhaal dat ze het bij die persoon ook niet hadden gedaan,omdat de persoon bang was voor verlamming .
voor sommige mensen zal dit banaal lijken,maar ik ben er doodsbang voor.
Majet

Bericht door Majet »

Bedoel je Neuroloog?


Ik heb eerst MRI gehad in twee gedeeltes en toen daar niet iets duidelijks op te zien was een lumbaalpunctie.

Mij viel het mee, minder pijnlijk als de naald voor plasmaferese. Ik zou we goed rust pakken. Heb flink hoofdpijn gehad. De dag erna werken was voor mij geen goed idee.

Er zijn meerdere aandoeningen die afwijkende MRI kunnen veroorzaken en niet altijd is er wat te zien.

sterkte

Dannifan

Bericht door Dannifan »

Als je je goed ontspant stelt het niets voor, de LP doet op zich totaal geen pijn. Als jij gaat liggen verkrampen wordt het een stuk lastiger. Vraag desnoods om een middeltje wat je ontspant en je spieren ontspant.
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

[QUOTE=Majet;n469424]Bedoel je Neuroloog?


Ik heb eerst MRI gehad in twee gedeeltes en toen daar niet iets duidelijks op te zien was een lumbaalpunctie.

Mij viel het mee, minder pijnlijk als de naald voor plasmaferese. Ik zou we goed rust pakken. Heb flink hoofdpijn gehad. De dag erna werken was voor mij geen goed idee.

Er zijn meerdere aandoeningen die afwijkende MRI kunnen veroorzaken en niet altijd is er wat te zien.

sterkte

[/QUOTE]

Maar als ze het wel kunnen zien op de MRI is het dan noodzakelijk dat ze ook nog eens prikken?
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

[QUOTE=Dannifan;n469428]Als je je goed ontspant stelt het niets voor, de LP doet op zich totaal geen pijn. Als jij gaat liggen verkrampen wordt het een stuk lastiger. Vraag desnoods om een middeltje wat je ontspant en je spieren ontspant.[/QUOTE]

Voor iemand die geen bang voor naalden heeft of pijnlijke rug,zal dat idd niet veel voorstellen....
mals ik er nog maar aan denk verkramp ik helemaal,en kan ik mij onmogelijk ontspannen.
zouden ze dit niet kunnen doen als je volledig verdooft bent?
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Lumbaalpunctie is volgens mij vooral bedoeld om andere zaken uit te sluiten, niet zozeer om diagnose MS te kunnen stellen. Hoewel het wel helpt bij het stellen van de diagnose. Als je er zo tegenop ziet, zou ik het zeker bespreken. Op dit forum zijn al veel puncties besproken. De één voelt er niets van, de ander vond het vreselijk, weer een ander had wekenlang hoofdpijn. Mijn punctie was niet fijn, eerlijk gezegd. Zou er niet zomaar nog 1 ondergaan als het niet echt nodig is. Maar dat was de prik zelf door een co-assistente, en heeft niets te maken met verlammingen, of gevolgen van het prikken.
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »

Dat ga ik ook zeer zeker doen,want ik zie hier echt zwaar tegen op....
zo erg zelfs dat ik er al dagen niet van kan slapen
mischa

Bericht door mischa »

Ik heb voor mijn diagnose nooit een lumbaalpunctie gehad. Schijnbaar was de MRI duidelijk genoeg. Ik hou ook niet zo van naalden. Dat was voor mij de reden om na jaren zelf medicatie spuiten het mijn partner te laten doen en nog later om er mee te stoppen. Nu slik ik tecfidera.

Bij mijn bevalling heb ik trouwens wel een ruggenprik gehad, knap omdat dat dat tussen de weeën door gedaan moest worden, en het was niet pijnlijker dan bloedprikken.

Voor volledig verdoven moet je ook geprikt worden, en dat is echt een veel minder fijne prik. ;)
Malawi fan

Bericht door Malawi fan »



Je maakt mijn dag goed,maar het is dus niet noodzakelijk dat ze het wel doen?
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Noodzakelijk is een groot woord: het ondersteunt de diagnose als er bij de lumbaalpunctie ook bandjes aan worden getroffen.

Voor het stellen van de diagnose gebruiken neurologen de "McDonald criteria". [URL]https://en.wikipedia.org/wiki/McDonald_criteria[/URL]
Maar als jij echt doodsbang bent voor naalden, ben je wel een harde neuroloog nmm als je zegt dat het 'moet'.
Ze kijken bij een diagnose ook naar spreiding in plaats (klachten op verschillende plekken in je lichaam, die overeenkomen met littekens in de hersenen/rug) en naar spreiding in tijd (RRMS komt in aanvallen en trekt meestal ook weer weg).
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp