Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Cis aanval? Paniek

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Marcel1984

Cis aanval? Paniek

Bericht door Marcel1984 »

Beste mensen,

Graag zou ik jullie deskundigheid willen horen. vorigweek was het mooi weer dus dacht pak de motor ga een stukje rijden wat ik al 3 jaar niet gedaan heb al na 10 min kreeg last van tintelende vingers dus elke keer beetje schudden etc heb ik 2 uur met tussenpauzes gereden was een leuke dag.

Nu na paar dagen heb ik nog steeds tintelende vingers en ook de tenen vreemd genoeg heb beetje gegoocheld kwam op de meest vreemde dingen uit ms cis gisteren na de dokter geweest begon me een beetje zorgen te maken omdat het bijna 2 weken geleden is het verhaal uitgelegt aan de dokter die vertelde me dat ik me niet ongerust moet maken om ms anders had je ook andere klachten en dat ik me er niet ongerust moet maken en dat het ook van me rug af kan komen omdat je in een andere hoek op de motor zit en daar iets in de knel is geraakt

verder heb ik geen klachten is het normaal dat de klachten zo lang aanhouden of? Graag jullie bevindingen en zijn er meer mensen die dit langer hebben?Begin me een beetje zorgen te maken om cis loop verder normaal enz geen klachten etc klachten zakken nu wel een beetje af bijna geen tintelingen meer alleen beetje vermoeid heb nu ook een beetje stress Omdat ik na antwoorden zoek.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hallo Marcel, ik heb je topic even verplaatst naar een ander deel van het forum, en voorzien van wat witregels.

Tintelende vingers kunnen wel bij CIS of MS horen, maar zijn zéker niet de enige klacht. Bij MS heb je schade aan je zenuwstelsel, en dat geeft wel meer klachten. Voor mij klinkt het als een zenuwbeknelling, en ik zou gewoon even bij een fysio binnenlopen. Maar ik ben geen arts. ;-)

Of het normaal is dat je klachten zo lang aanhouden, daar kunnen wij niets over zeggen. Je weet immers niet wat de oorzaak is. Raak vooral niet in paniek, en ga eens naar de fysio. Ik zie hier in elk geval geen MS/CIS is.
Marcel1984

Bericht door Marcel1984 »

Oke dank voor je reactie Leeuwtje

Ik ken mijn lichaam vond het vreemd opeens die tintelingen in me armen en benen vandaar dat ik een beetje heb lopen zoeken op internet cis kwam het meest in de buurt.

Op een geven moment door de stress krijg je al die symptomen een beetje oogtrekkingen in het rechteroog omdat ik daar aan denk. Als ik gewoon in beweging ben is er niks aan de hand nergens last van pas als ik even ga zitten en tot rust kom voel ik de tintelingen

Ik ben blij dat jullie geen verband zien met cis was hier namelijk wel heel erg bang voor dit zij de huisarts ook al dat ik meerdere klachten zou moeten hebben mvg

Ga gelijk een afspraak maken bij de fysio heel veel sterkte allemaal
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Marcel,

Paniek is geen goede raadgever, dus dat zou ik sowieso even nuchter wegredeneren. ;)
Dokter Google is ook niet de meest geruststellende bron. Want het maakt bijna niet uit welke kwaal je intoetst, ms komt zo ongeveer in 90% van de antwoorden voor als optie.... :eek:
Als dokter Google gelijk zou hebben, zou zo bijna ieder mens ms hebben. :hmmm:

Maar als ik jouw klachten zo lees, denk ik écht niet aan ms. Luister naar je arts (die heeft er tenslotte verstand van) en geef het de tijd om af te zakken of ga bij een fysio of chiropractor langs.
Niet meer stressen, maar actie ondernemen of met wat geduld af laten zakken.




Marcel1984

Bericht door Marcel1984 »

Dank Suzan

Het is meer Cis waar ik me zorgen om maak omdat dat een beetje sluimert was wel heel erg vermoeid vandaar dat ik me zorgen maak s avonds wakker liggen van tintelingen heel lichtelijk zeg maar dat ik dood gevoel heb in me handen en dat ik ze wakker moet schudden. Cis maak je dat heftig mee? zon aanval bijv? Denk dat het een beetje tussen me oren zit
Dannifan

Bericht door Dannifan »

[h=3]Clinically isolated syndrome[/h] Clinically isolated syndrome (CIS) is een aanval die één keer voorkomt. Klachten lijken op MS-symptomen. De diagnose kan nog niet gesteld worden, de arts moet eerst meer onderzoek doen.
Met een MRI-scan beoordeelt hij of MS zich ontwikkeld heeft, ook al zijn er geen merkbare klachten. Van alle mensen die een CIS hebben gehad, krijgt 30 tot 70 procent uiteindelijk MS. Vaak gaat het om de relapsing remitting vorm.
tracy

Bericht door tracy »

Marcel1984 hierboven zijn al de nodige adviezen gegeven dus ga dat niet herhalen. Ik rij zelf ook motor (zijspan) en de tintelingen kunnen ook door vibraties in het stuur komen. Dus laat je niet gek maken.
Suzan

Bericht door Suzan »

Nog even voor de duidelijkheid Marcel. Een schub (of uitval zo je wil) moet minimaal 24 uur constant aanhouden, dus niet alleen optreden als je gaat slapen.
Vandaar dat je klachten hier ook niet als zijnde ms herkend worden. En ook niet door je huisarts en de neuroloog nadat die geen neurologische symptomen constateerde.

En zoals ik eerder al zei: neem het gewoon van je arts aan, een richt je niet op je angst. Hoe meer je er op let, hoe erger het wordt.
Want als je elk tinteltje of kriebeltje wat je voelt als zijnde iets ernstigs gaat interpreteren, heb je geen tijd meer om te leven en kwel je jezelf alleen maar.
Niet doen. Je maakt jezelf ongelukkig.
Marcel1984

Jaar geleden

Bericht door Marcel1984 »

Hallo iedereen,

Een jaar geleden had ik een topic gestart dat ik bang was dat ik een schub of een cis aanval zou hebben gehad of wat het nu geweest is weet ik tot heden niet.

Het begon met een trillend ooglid wat zich aanhield enorm vermoeidheid en spiertrillingen verspreid over het hele lichaam en raar gevoel in mijn linkerbeen doof gevoel leek het.

Nu is het inmiddels een jaar geleden dat ik dit gehad heb ben 2x bij verschillende neurologen geweest en allebei zeggen ze dat dit geen MS ALS of parkinson is. Was hier namelijk heel erg bang voor.

Het volgende: in die jaar tijd heb ik ook spiertrillingen gehad verspreid over mijn lichaam heb er videos van gemaakt en aan de neurologen laten zien mycokiemen noemden ze het ze vertelden dat dit een BFS syndroom zou kunnen zijn . Alleen was Ik hier niet gerust mee gesteld dus ben ik verder in het ms verhaal blijven hangen. Mijn linker been heb ik het gevoel dat die slaapt net of die minder aan kan heb dit aangegeven en de neuroloog zegt dat dit ook bij het bfs syndroom hoort. Verder lopen googlen op internet overmatig speeksel aanmaak heb ik ook gehad last van mijn kaakspieren gehad nu is de angst bij mij een beetje ingekropen dat ik mischien MS heb maar Ik lees nergens dat je bij MS spiertrillingen hebt hebben jullie hier ook last van gehad? Met mijn ongerustheid kreeg ik ook last van mijn erectie waar ik voorheen geen last van had nu heb minder gevoel erin bij zelf bevrediging of als ik iemand zie bijv waar ik normaal opgewonden van zou worden waar ik normaal wel lichtelijk erectie krijg ,dus aangegeven bij de huisarts testosteron nagekeken bloeduitslagen waren perfect.

Zou pysichies moeten zijn omdat ik wel een erectie krijg . Nu lees ik ook als je MS hebt dat je ook erectie disfunctie kan krijgen omdat mijn testosteron gehalte wel goed is kom ik steeds meer op MS uit. Ik heb het idee dat de stroom geleiding van mijn geslacht niet na mijn hersens word gestuurd. Heb ook dat ik beetje dubbelzie niet altijd maar vaak als ik savonds net gedoucht heb en ik kruip in bed en de tv aan zet heb ik dat voor namelijk dan moet ik met mijn vingers in mijn ogen wrijven. En gevoel in mij linkerbeen is ene keer wel goed andere keer weer niet ligt eraan als ik veel loop of niet als ik veel loop heb ik er last van terwijl ik dit met de rechter niet heb

Neurologen hebben van alles en nog wat getest bij me maar zit soms te twijfelen zouden ze iets over het hoofd gezien hebben weet nu ook niet meer wat ik ervan moet denken. Heb ook tintelende handen en voeten soms. Mijn vraag is aan jullie zien jullie hier een verband in met MS of is het meer dat ik teveel informatie op internet heb gelezen en dit allemaal hier aan link. Want voor die aanval had ik dit niet of had ik nergens last van. Het is gewoon plotseling begonnen mijn klachten

hoop graag van jullie te horen weet ook niet meer hoe ik hiermee moet omgaan proberen een plekje te geven

mvg
Jrs77

Re: Jaar geleden

Bericht door Jrs77 »

Nee, nog steeds niet.
De helft van je klachten lijkt niet neurologisch, de andere helft zou een neurologische oorzaak kunnen hebben. Het lijkt echt niet op MS. Praat (nog eens) met je huisarts.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp