Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Geeft lumbaalpunctie altijd duidelijkheid?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Luna78

Geeft lumbaalpunctie altijd duidelijkheid?

Bericht door Luna78 »

Lieve mensen, hopelijk kunnen jullie me wat duidelijkheid geven.

Ik ben met erge evenstoornissen bij de neuroloog gekomen, inclusief nystagmus.
10 jaar geleden had ik dit ook, er is toen een MRI gemaakt.
2 jaar geleden kreeg ik het weer en het heeft me een jaar gekost om weer "normaal" te worden.
Nu heb ik het alweer vanaf juni.

Lichamelijk grondig onderzocht, typische oorzaken van evenwichtsstoornissen werden uitgesloten.

Er is weer een MRI gemaakt van mijn hersenen en die is vergeleken met die van 10 jaar terug.
10 jaar terug zag men een kleine bloeding (15mm) waarvan men dacht dat dat een toevalstreffer was. De witte vlekjes rond mijn hersenkamers zijn mij toen niet verteld.
Ik zit nu bij een andere neuroloog en heb beide scans gezien. (geschrokken)
Op de nieuwe is de bloeding nog te zien, maar onveranderd, dus goed nieuws. Maar die witte vlekjes zijn duidelijk meer geworden en nu ook te zien in de grijze massa (zo noem ik het maar).
Nu schijnt dit ook te zien te zijn bij mensen met hoge bloeddruk, wat ik dus ook heb.

Er werd een MRI gemaakt van de rug en die was schoon.
En daarna heb ik de lumbaalpunctie gehad, waarvan ik nog steeds op de uitslag wacht...ik hoop volgende week.

De neuroloog zei dat ik geen echte symptomen van MS heb, dus het was meer om dat ook uit te sluiten??

Maar als ik de symptomen lees van MS, die zijn zo ontzettend divers, dat ik niet meer weet wat nou echt de meest typische symptomen zijn...zeg maar die iedereen met MS heeft.

Ik heb veel lichamelijke klachten, maar heb er meestal wel een verklaring voor. En de grootste klacht (als ik het nou goed begrepen heb) van krachtverlies, dat heb ik niet.

Geeft de uitslag van de lumbaalpunctie altijd zekerheid over of je het nu wel of niet hebt?

Ik ben toch angstiger dan ik dacht.

Lieve groet Luna
1207

Bericht door 1207 »

Laat ons beginnen bij het begin

je zit met onverklaarbare fysieke klahten
er zijn mi's gemaakt waarop letsels te zien waren
nu heeft men een punctie genomen, daaraan kan men oa zien of je immuunsysteem ontregeld is
mri en punctie geeft normaal gezien wel duidelijkheid, uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.

krachtsverlies hoeft niet persé het de grootste klacht te zijn.
er zijn inderdaad x aantal klachten die wat meer voorkomen maar eigenlijk kan elke klacht door ms veroorzaakt worden. De schade zit in de zenuwbanen en zenuwbanen zitten nu eenmaal overal in het lichaam

wacht de uitslag van de punctie af en, evtl pas bij slecht nieuws, ga voor een 2e opinie in een ms-centrum of bij een ms-neuroloog.
Ghost

Bericht door Ghost »

[USER="28209"]Luna78[/USER] Beste Luna,

Helaas is de diagnose ms niet zo makkelijk met zekerheid te stellen,
vaak wordt het benoemd als 'meest waarschijnlijk'.
Er zijn diverse testen die aanwijzingen kunnen geven,
zoals de MRI en dan is het van belang waar de witte plekken zich bevinden, vaak zitten ze op specifieke 'ms plekken'.
Met een lumbaal punctie zoeken ze naar oligoclonale banden, deze komen vaak voor bij ms,
maar mogelijk ook bij andere aandoeningen.
De klachten verschillen per persoon, het ligt eraan welke zenuwen getroffen worden.
Maar veel voorkomende klachten zijn zichtproblemen, zoals dubbelzien, vlekken, flitsen of andere oogproblemen,
meestal is dit tijdelijk en herstelt het weer (deels). Dit kan eenmalig of vaker gebeuren.
Ook tintelingen in voeten, benen, armen, handen, gezicht komen vaak voor.

Zelf heb ik ook wat evenwichtproblemen, vooral als ik langer stilsta.
17 jaar geleden ben ik een paar weken blind geweest aan 1 oog, werd toen niets achter gezocht.
Begin dit jaar zag ik enorm dubbel en tintelde de hele rechterhelft van mijn lichaam,
mijn onderrug voelde aan alsof er een stuk dood weefsel zat.
Toen werd bij mij snel de vermoedelijke diagnose gesteld en kwamen alle onderzoeken.

De onderzoeken leverden 'bewijs', maar...voor mij blijft er toch wat twijfel omdat er ook andere dingen mogelijk zijn.
Zo heb ik 3,5 jaar een tekenbeet gehad, toen niet gerealiseerd, maar wel de typische erythema migrans gehad.
Ik realiseerde het me toen ik zelf op onderzoek uitging mbt tot ms.
Helaas willen de artsen hier geen verder onderzoek naar doen, maar dat is een lang ander verhaal.
Ook een B12 tekort is goed mogelijk, mijn waarden waren behoorlijk laag en heb flink moeten strijden
om langere tijd 2x per week injecties te krijgen.
Nu injecteer ik al 10 weken 2x en begin me stukken beter te voelen.
Of een B12 tekort oorzaak of bijzaak is van mijn klachten valt moeilijk te zeggen.

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid en nog liever een oplossing!
Succes!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp