Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Definitie uitval

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
poeky

Definitie uitval

Bericht door poeky »

Ik lees hier best veel over uitval.
Maar wat is nu precies uitval?

Zoals sommigen misschien wel weten ben ik al heel lang op zoek naar een diagnose.
Ik ben nog steeds onder behandeling bij de neuroloog omdat de zgn “bandjes” in mijn hersenvocht zijn aangetroffen.

Momenteel heb ik al een week last van beide benen, links meer dan rechts.
Voornamelijk gevoelsstoornissen, maar ook een slap gevoel en het gevoel op wolken te lopen.
Ook heb ik deze week een moment gehad dat ik heel wazig zag met 1 oog. Dit hield gelukkig maar een paar uur aan.
Soms heb ik het idee, dat de pijn in de benen komt doordat ik alles op alles moet zetten om mij staande te houden.

Ik twijfel heel erg of ik mijn msvp moet mailen.
Vandaar mijn vraag hierover op het forum.
Klick

Bericht door Klick »

hi poeky

het wordt een relapse/ uitval/ schub /aanval genoemd als nieuwe klachten minimaal 24 uur aanhouden.

[QUOTE]Een relapse/ schub is uitval en wordt als volgt omschreven: een periode, variërend van minstens 24 uur met snel opkomende nieuwe klachten of het optreden van oude klachten die eerder waren verdwenen. Het optreden van deze klachten kan niet in verband worden gebracht met koorts, een infectie of het stoppen of starten met een behandeling.[/QUOTE]

een moment van wazig zicht is dus volgens deze definitie geen uitval.. geen schub..

dat je benen al een week “raar” doen kan wel duiden op een schub. dit kan idd komen door je evenwicht.
ik zou in zo’n geval zeker even bellen of mailen met je pleeg. Bij twijfel trouwens altijd gewoon doen, dat is hun werk.

wat ook kan in zo een geval is dat je ergens een ontsteking hebt (blaas?) of koorts.. of slaap tekort..
het kan gekke dingen doen met je lijf
succes!
Sara

Bericht door Sara »

Of iets al of niet een 'schub' is of 'uitval', dat zijn volgens mij twee verschillende dingen. Tintelingen kunnen wél een schub zijn, maar vallen volgens mij niet onder de definitie van uitval.

Ik schreef al twee keer 'volgens mij' :???:... Na bijna 20 jaar MS, en net zo lang MSweb forum snap ik nog steeds niet wat nou eigenlijk 'uitval' is, en wanneer klachten géén uitval zijn. Natuurlijk... als je niks meer ziet, of niet meer kan lopen is dat uitval. Maar wazig zien of een raar gevoel in je benen? Ik zou het niet weten.

Het spijt me, Poeky :o
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk eigenlijk dat er verschil is tussen “uitval” en “aanval”. Een schub (klachten die langer dan 24 uur duren) vallen denk ik onder een aanval en tijdens zo’n aanval kun je uitval van ledematen krijgen.

Zo heb ik 24 jaar geleden een MS aanval gehad waarbij uiteindelijk de hele rechter lichaamshelft verdoofd aanvoelde en arm/hand/been en voet uitvielen. De ledematen waren vrijwel niet meer te gebruiken.

En zoals Klick al schrijft klachten kunnen ook ontstaan of erger worden als er ergens in het lichaam iets mis is, bv een blaasontsteking. Dat wordt dan vaak een speudo schub genoemd want de klachten verdwijnen weer als de ontsteking weer hersteld is.

Als je het niet vertrouwd Poeky dan gewoon de MS verpleegkundige mailen. Sterkte.

Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik zou bij uitval denken aan "het functioneert niet meer". Ik had het niet 1-op-1 gekoppeld aan een schub, maar dat is puur gevoelsmatig.

Als ik je vraag zo lees, dan is het niet de vraag wat er verstaan wordt onder 'uitval', maar meer: wat moet ik toch van mijn klachten denken en moet ik contact opnemen met de ms-verpleegkundige?

Zoals hierboven al geschreven: Als jij je daar beter bij voelt, kun je dat altijd doen. Zij zit er voor om je vragen te beantwoorden en die heb je! Al is het maar om je gerust te stellen. Of om dingen te verhelderen. Ik zou gewoon bellen!
poeky

Bericht door poeky »

Ik heb inmiddels contact gehad met de msvp en ze wil wel dat ik langskom.
Vanmiddag staat de afspraak.

Nu is het wel zo dat ik zeg maar een soort van ongesteld ben (overgang) geworden.
Maar kan dat zo’n last geven, ruim een week van te voren?

Ben wel benieuwd wat ze erover kan zeggen, want ik heb me echt heel naar ervan gevoeld.
De klachten lijken wel iets af te nemen.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hoi Poeky, in mijn ogen kan dat zeker een oorzaak zijn. Ik heb periodes gehad dat ik echt NIETS meer kon zo rond mijn menstruatie. Geen energie, amper op mijn benen kunnen staan, problemen met mijn zicht, etc.

Ik ben toen een tijd aan de pil gegaan, waardoor deze klachten tijdens de menstruatie min of meer verdwenen. Inmiddels ook weer gestopt met de pil, en ik ben wel meer vermoeid rond die dagen, maar verder is het te behappen. Jij hebt het nu over de overgang, maar ik kan me goed indenken dat die fysiek ook effect heeft op je MS-achtige klachten.

Ik hoop dat je een goed gesprek hebt vanmiddag!
Knillis

Bericht door Knillis »

De klachten rond de menstruatie waren bij mij dusdanig langdurig en beperkend dat ik vanaf ongeveer mijn 38e de prikpil ben gaan gebruiken. Geen menstruaties meer gehad en bovendien was ik verlost van alle verergerde MS klachten vanaf een week voor en een week na de menstruatie. In totaal dus drie weken narigheid, gelukkig allemaal opgelost door de prikpil.

Op mijn 50e vond de huisarts dat ik moest stoppen om te bekijken of ik nog zou gaan menstrueren. Dat was niet het geval. Het zal denk ik puur geluk zijn dat ik ook nooit iets van een overgang heb gemerkt.

Het zou dus bij jou ook best kunnen dat de verergering van een aantal MS klachten min of meer samenhangt met je maandelijkse ciclus. Hopelijk kan de MS pleeg iets voor je kan betekenen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik had gelukkig helemaal geen bijwerkingen van de prikpil, dus ja, ik vond het de ideale oplossing.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik had geen last van de pil, ik merkte vooral dat al mijn ongemakken verdwenen! :D Maar op advies van diverse alternatieve therapeuten ben ik toch weer gestopt. En de klachten zijn in elk geval niet meer zo heftig als voorheen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp