Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe voelt een schub

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Bekiaam

Hoe voelt een schub

Bericht door Bekiaam »

Beste mensen,

zoekend naar wat er met mij is, voel ik raakvlakken met MS dus ben ik MS aan het onderzoeken.
Dit forum helpt daar erg bij, wat een fijne plek is dit!

Ik heb gezocht naar een duidelijke omschrijving van een schub maar kan het niet vinden.
Mag ik jullie vragen, hoe wordt een schub ervaren, hoe voelt het? Is het bij iedereen hetzelfde?

Is een schub iets dat in eens BAM aanwezig is? Herken je het meteen?
Of is het pas achteraf als een schub aan te wijzen? Of.....?

Ik zou er graag wat meer over lezen!

Alvast hartelijk dank en groeten,

Maaike
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik weet niet of het handig is om je er al zo in te verdiepen als je nog niet weet of er überhaupt sprake is van MS.
Maar goed, er zijn wel duidelijke omschrijvingen van wat een schub is, maar dat is nogal theoretisch.
Ik geloof dat het zoiets is als dat je minimaal 48 uur aaneengesloten een bepaalde klacht hebt, die veroorzaakt wordt door een ontsteking aan de myeline in het centrale zenuwstelsel. Die 48 uur is overigens wel erg kort voor een schub.

Of je die ontsteking hebt is natuurlijk pas te zien op een MRI scan. Soms kan iets ook een schub lijken, maar kan het een psuedo-schub zijn. Dan wordt de klacht veroorzaakt door bijvoorbeeld stress, koorts, etc.
Om te weten of je een schub hebt, moet je dus eerst weten of je MS hebt.

Een "schub" zegt alleen iets over de aanwezige ontsteking. Hoe de schub zich uit is bij iedereen anders. De één heeft een vlek voor zijn oog, de ander heeft geen gevoel meer in zijn romp, en weer een ander heeft geen kracht meer in zijn been. Er zijn zoveel manieren waarop een schub zich kan uiten. Dat heeft vooral te maken met de plek waar de ontsteking zit.

Bij sommige mensen is een schub heel duidelijk. Bij sommigen is het ook wat vaag. Was dit nou een schub of niet?
Een schub kan redelijk snel opzetten, bijvoorbeeld in de loop van een dag. Soms duurt het ook enkele dagen of weken waarin een klacht langzamerhand erger wordt voor je door hebt dat er iets gaande is.

Maar het is niet zo dat je gewoon loopt en ineens -BAM- niet meer kan lopen. Of ineens -BAM- niks meer ziet. Zo snel gaat het niet. Op het moment dat een ontsteking ontstaat heb je het niet meteen door, maar gedurende de ontwikkeling van de ontsteking ga je ergens iets merken.

Ik geloof dat ik je er niet heel veel mee heb kunnen helpen, met mijn antwoord.
Bekiaam

Bericht door Bekiaam »

Toch wel Hanna, je helpt mij hier erg mee!
Ik begrijp je volkomen dat je zegt eerst een diagnose af te wachten. Het is ook niet zo dat ik denk dat ik MS heb, het stellen van een diagnose laat ik graag over aan mijn neuroloog.
Wat ik wel duidelijk merk is dat ik raakvlakken heb met MS. Het is voor het eerst dat ik lees over mijzelf, wat anderen schrijven.
Ik woon op Curacao, hier is de gezondheidszorg anders ingericht en ik kan de wegen niet zo goed vinden naar informatie. Omdat mijn 'begrijpen' erg is aangedaan, maakt het ook niet makkelijk om de weg te vinden.
Omdat er steeds over schubs gesproken wordt, de theorie te vinden is maar niet hoe het ervaren wordt, is het moeilijk in te schatten of dat bij mij past. Vandaar dat ik er wat meer over wilde weten.
Dus dankjewel voor jouw uitleg!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ik snap goed hoor, dat je aan het zoeken bent. Je wilt gewoon duidelijkheid in een onzekere tijd.
Pas alleen een beetje op jezelf dat je je niet gek laat maken.

Wat betreft die schubs:
Mijn eerste bekende schub begon met een klein plekje (ter grootte van een 2 euro munt) onder mijn oksel die gevoelloos was. Dit breidde zich in de (ongeveer 2 à 3) weken uit naar een vlek ter grootte van een grote meloen. Na nog 2 à 3 weken was de helft van mijn romp gevoelloos (vanaf oksel tot middel, vanaf de plek tussen mijn borsten tot mijn ruggegraat). In de weken daarna kwam het gevoel langzamerhand weer terug.

Met deze schub kwam ik bij de neuroloog terecht. Dit was een duidelijke schub. Als ik dit nu weer zou hebben, zou ik dit duidelijk kunnen duiden.

In de jaren daar voorafgaand, toen ik nog niet wist dat ik MS had, maar al wel af en toe klachten, heb ik blijkbaar/misschien ook schubs gehad, maar die zou ik nu niet zo makkelijk kunnen duiden. Ik heb periodes gehad dat ik moeilijk kon slikken. Mijn voet ging een periode naar opzij ipv rechtdoor. Dat soort dingen. Ik weet niet of dat schubs geweest zijn, ook achteraf niet. Ik had op de eerste MRI scan wel 8 plekjes. Overigens geeft niet iedere vlek klachten.

Nu heb ik ook periodes dat ik moeilijk kan slikken. Maar bij de MRI scan zijn er dan geen nieuwe vlekjes te zien. Of dit dan een pseudoschub is, of gewoon het opkomen van oude klachten bij verminderde fitheid, ik heb geen idee.

Inmiddels maakt het me ook niet zoveel uit of het een schub is of niet. Ik heb een (in mijn geval gelukkig milde) klacht en daar moet ik mee dealen. Pas als het heel erg beperkend is wil ik een prednisolonkuur, maar dat is nog nooit voorgekomen. Anders is het gewoon er mee dealen en wachten tot het over gaat. Ondertussen mezelf in acht nemen natuurlijk, qua energie.
Klick

Bericht door Klick »

een schub is een ontsteking en is niet iets wat je voelt op de plek van die ontsteking. je merkt niks van de oorzaak, je merkt het gevolg en omdat de oorzaak in je centrale zenuwstelsel (je hersenen en ruggenmerg) zit kan er van alles uitvallen of bijna uitvallen. alles wat aangestuurd wordt vanuit je centrale zenuwstelsel.


Bekiaam

Bericht door Bekiaam »

Dat begrijp ik Klick, dat is de omschrijving zoals ik die meer ben tegen gekomen.
Wat jij schrijft Hanna, is echt het gene dat ik wilde weten. Wat een openhartig antwoord, super fijn
!
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Een schub is voor IEDEREEN anders.
1207

Bericht door 1207 »

En dan heb je nog pseudoschubs
bepaalde gebeurtenissen (ziekte, oververmoeidheid,...) die bestaande klachten (tijdelijk) kunnen verergeren maar, normaal gezien, niet blijvend zijn.

Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp