Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Klachten van vriendin

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Guidonl

Klachten van vriendin

Bericht door Guidonl »

Er staat een afspraak ingepland voor mijn vriendin bij de neuroloog aankomende vrijdag, en toch duurt me dit te lang.
2 weken geleden zijn wij in het weekend voor de zekerheid naar de huisartsenpost geweest; een oog dat nu al enkele tijd vervelend trilde bij d’r heeft nu ook een rare waas eroverheen en ze kan ‘m niet of nauwelijks scherpstellen. Daarnaast ook enorm energieloos en constant moe.
Uiteindelijk (gelukkig)geen schade aan het oog waargenomen maar wel advies gekregen de huisarts te contacten om door oogarts te laten bekijken.
Afspraak en vervolgafspraak gehad in 1 week, testen gedaan maar door trillende oog niet goed waar te nemen. MRI geadviseerd, echter mag oogarts dit niet in gang zetten maar moet neuroloog dit doen. Dit zal hij dus a.s. vrijdag moeten bekijken en MRI inplannen.

inmiddels waren er ook tintelende vingers onstaan aan 1 hand. En sinds vrijdag ook haar andere hand en een voet gevoelig en tintelen.

Met drie jonge kinderen beginnen we dit, zonder het elkaar te zeggen, toch wat spannend te vinden.

ik zou graag de stap van gezien worden door neuroloog overslaan en right away door de MRI heen. Hoe eerder hoe beter lijkt me?

Zijn dit nu bekende MS klachten of helemaal niet?
Knillis

Bericht door Knillis »

Welkom op het forum Guidoni. Het is begrijpelijk dat jullie je zorgen maken over de gezondheidsklachten van je vriendin. De klachten van je vriendin lijken te worden veroorzaakt door een neurologisch probleem, maar ik ben geen arts natuurlijk. Er zijn echter erg veel neurologische ziektebeelden en MS is er daar een van.

Ik denk dat jullie toch eerst naar de neuroloog moeten omdat dat neuroloog kan bepalen aan de hand van jullie verhaal en wat neurologische testen of de klachten ook daadwerkelijk van neurologische aard zijn. Pas daarna kan er eventueel een MRI gemaakt worden en of er nog verder onderzoek nodig is.

Het zal allemaal nog best tijd in beslag gaan nemen voorat jullie (hopelijk) meer weten. Overigens is de afspraak
bij de neuroloog die jullie hebben best snel gemaakt, dus er wordt al best snel actie ondernomen. Als de neuroloog het nodig vindt zal een eventuele MRI ook vast op korte termijn gemaakt worden.

Sterkte en probeer verder niet zelf op zoek te gaan via google naar wat je vriendin eventueel kan hebben. Dat maakt jullie alleen maar angstig. Alleen een neuroloog kan jullie hopelijk verer helpen.




Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Hoi GuidoNL,

Als het MS is maken die paar weken/maanden niet veel verschil. En het is wel belangrijk dat de juiste onderzoeken ingezet worden, dus toch langs de neuroloog. Als namelijk de verkeerde onderzoeken ingezet worden, verspil je ook tijd.

Op een MRI moet je ook vaak wachten.

Daarvoor wil ik nog als tip meegeven: áls de neuroloog een MRI wil én er is lange wachttijd, kun je vragen of je de MRI bij een diagnostisch centrum mag laten maken. Daar is vaak dezelfde week nog plek en het is nog goedkoper ook (zorgverzekering betaalt maar dat is dus geen argument)

Sterkte met afwachten.

Guidonl

Bericht door Guidonl »

Vriendelijk bedankt beide voor jullie reacties! We gaan het inderdaad rustig afwachten en laten Google met rust ;)

Geniet nog even van jullie zondag avond!
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Guidonl;n474946] laten Google met rust ;)
[/QUOTE]
Dr Google is een eenvoudige arts
Iedereen heeft kanker en binnen een half jaar ben je dood :)

ga naar de neuroloog en als die het aangeraden vind dan zal die wel z'n testjes doen.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Helemaal eens met de voorgaande reacties, met daarbij wel de kanttekening dat mòchten de tintelingen in hand en ledemaat overgaan in uitval (ze kan niet meer lopen, ze kan haar arm niet meer optillen), en hetzelfde geldt voor het oog (in plaats van wazig ziet ze niks meer), ga dan naar de Eerste Hulp en wacht niet tot vrijdag.

Tintelingen kunnen bv ook ontstaan door hyperventilatie, en verkeerd ademhalen (= hyperen) is niet vreemd als je ineens zo in spanning zit, maar bij uitval is er meer aan de hand.

Het is dan wel zo serieus dat de artsen even door moeten (en willen) pakken, zodat je er op lange termijn geen extra schade van ondervindt.
Job

Bericht door Job »

Ik las de tip van Toeter, namelijk het laten maken van een MRI in een diagnostisch centrum. Misschien is dat handig, maar toen mijn man een CT scan van zijn hart moest laten maken werd hij door de huisarts doorverwezen naar een diagnostisch centrum.

De cardioloog van het ziekenhuis waar hij vervolgens terecht kwam nam de beelden niet serieus, puur omdat ze niet in "zijn" ziekenhuis gemaakt waren. In eerste instantie wilde hij ze niet eens opvragen.
Hij was van mening dat de beelden waardeloos zijn omdat men in zo'n diagnostisch centrum niet precies weet waar naar gezocht moet worden. Hij vergeleek het met een pretecho bij een zwangerschap.

Enerzijds vond ik het behoorlijk arrogant, maar anderzijds vond ik het ook weer niet helemaal onlogisch.

In iedergeval is mijn ervaring dat het echt wel snel gaat als de neuroloog dat nodig vindt.
Veel sterkte toe gewenst.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Welkom op dit forum Guidonl.
Ik snap dat jullie in spanning zitten en dat je zo snel mogelijk wilt weten wat er aan de hand is. Helaas werkt het meestal niet zo.
Beter wat grondiger onderzoeken dan je met een kluitje in het riet sturen. En onderzoeken kosten nou eenmaal tijd.

De klachten die je noemt kunnen van heel veel dingen komen. Probeer niet meteen het ergste te vermoeden. Ik snap dat dat lastig is.

En wat betreft deze zin:
[QUOTE=Guidonl;n474940]

... beginnen we dit, zonder het elkaar te zeggen, toch wat spannend te vinden.

[/QUOTE]

Misschien is het goed om het wel tegen elkaar te zeggen. Als je je zorgen uit, kun je het delen. En gedeelde smart is halve smart. Lucht je hart en steun elkaar. En probeer daarnaast je gedachten te verzetten. Want er zit niet veel anders op dan te wachten.

Sterkte er mee.
Guidonl

Bericht door Guidonl »

Allen bedankt voor jullie reacties. Inmiddels een gesprek bij de neuroloog rijker en uiteraard nog geen uitslagen. A.s. Dinsdag VEP en dinsdag erop MRI, vrijdag erna uitslagen.
Neuroloog speelde wel open kaart; met de genoemde klachten moeten we serieus rekening houden met MS...
van het ergste uitgaan dan kan het alleen maar meevallen?
mijn vriendin wordt inmiddels gek van tintelingen in handen. Stel, het is MS, is dit dan blijvend?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Misschien. Meestal gaan bij MS dit soort klachten na enkele weken/maanden weer voorbij, dus wacht dat eerst rustig af.

Ik weet hoe vervelend het is, maar gek genoeg: ook als het niet meer weg gaat wennen de tintelingen uiteindelijk na heel lang toch. Als een trouwring die je niet meer voelt zitten, tenzij je er aan denkt.

Sterkte de komende weken. Ik weet niet of MS het ergste is wat je kan hebben. Ik denk dat het sowieso niet helpt om dat te denken.

Ik ken MS'ers die nauwelijks hebben moeten inleveren en met medicatie stabiel zijn en hun carrièredromen waar maken.

In mijn geval is MS (na 8 jaar) in ieder geval niet het ergste wat ik me kan voorstellen. Mijn leven is veranderd, zeker en ik heb afscheid moeten nemen van dingen. En zal ongetwijfeld nog meer afscheid moeten nemen, maar er is ook zeker nog geluk.

Op dit moment heel concreet: in mijn buik, mijn tweede kind dat bijna geboren wordt. Allebei de kinderen met mijn volle verstand gepland terwijl ik al MS had.

Dus MS is zeker geen streep door je toekomst. Alleen wel een andere toekomst.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp