Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Een vraag aan jullie

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Hanna71

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Hanna71 »

Hallo Kim, Welkom op dit forum.

Eerlijk gezegd herken ik veel uit je verhaal en je klachten. Dat zegt uiteraard niets over het al dan niet MS hebben, want veel (neurologische) klachten komen ook voor bij andere aandoeningen of situaties (stress, vitaminetekort, etc).

Bij mij begonnen de klachten in een periode dat ik midden in een burn-out zat. Dan koppel je het al gauw daar aan. Toen een vriend met MS aangaf dat het bij hem begon met een been dat de andere kant op liep dan zijn hersenen dachten/aangaven, adviseerde hij me naar een neuroloog te gaan (omdat ik die klacht ook had). Er werd bij mij geen MS geconstateerd en in de 11 jaar daarna traden er met enige regelmatig lichte klachten op, precies zoals jij ze omschrijft (behalve die arm).

Ik ben dat hele MS vergeten, want het was tenslotte al aangetoond dat het dat niet was. Maar na een periode waarin ik geen gevoel meer had in de rechterhelft van mijn romp ben ik uiteindelijk toch bij de neuroloog terecht gekomen. En ja, toch MS!

Nu, 5 jaar na de officiële diagnose heb ik veel dingen in mijn leven aangepast. Ik luister veel beter naar mijn lijf en houd rekening met mijn beperkte energie. En dat zorgt er voor dat ik juist veel meer energie heb (zo ervaar ik het) en veel van de klachten zijn verdwenen. Ze komen af en toe weer even tevoorschijn in een drukke of stressvolle periode, maar dat is dan gelijk een signaal dat ik weer even pas op de plaats moet doen.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan zou het kunnen zijn dat er een neurologische aandoening sluimert en dat de klachten verergeren bij stress, vermoeidheid, etc. Een opleiding doen (naast je werk?) vraagt best veel van je hersenen en bij overbelasting geeft je lichaam commentaar.

Ik zou sowieso een doorverwijzing naar de neuroloog aanvragen en eens goed kijken naar de balans in je leven. Ben je erg druk, ben je gestresst, zorg dan dat je dat vermindert. En een gezond leefpatroon (ahum, ik hoor het mezelf zeggen :heilig: ) kan ook veel klachten wegnemen of verminderen.

Succes er mee!
D-Cheryl

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door D-Cheryl »

Als de neuroloog een aanvraag indient voor een MRI-onderzoek, stelt zhij daarmee een vraag aan de radioloog. De radioloog bestudeert de beelden aan de hand van de vraag die voorligt.

Soms vallen hem/haar daarbij ook andere dingen op, maar over het algemeen zullen ze op basis van de initiële vraag de beelden analyseren en dus daarmee antwoord geven op de vraag die de neuroloog stelt.

Pas als de neuroloog de vraag "MS?" stelt, zal zhij op zoek gaan naar patronen die overeen kunnen komen met typische MS-beelden.
MRI-beelden analyseren is even een graadje lastiger dan een röntgenfoto, er is enorm veel te zien, naast dat de technologie nog vrij jong is.

Dus zolang de vraag nog niet gesteld is, krijg er je over het algemeen ook geen antwoord op.
Succes!
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

[mention]Marina[/mention] , dank je wel voor de reactie. Ik merk inderdaad dat de klachten verergeren als ik in een stressvolle situatie zit of als ik het warm heb. Het lijkt dan alsof mijn lichaam de warmte niet kwijt komt. Koort heb ik gelukkig zelden, al voelt het wel vaak zo. Maar ik ga uit van wat ik op de thermometer af lees.
Voor komende woensdag staat een afspraak bij de huisarts. Ondertussen ook netjes met de viamientjes begonnen, dus ik hoop dat dat ook wel iets helpt 😊. Bedankt voor de laatse zin, heb veel vragen, maar totdat ik meer duidelijkheid heb probeer ik mij niet al te gek te maken.
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

[mention]josfromglos[/mention]
Heel erg bedankt voor de reactie en openheid. Wat een verhaal zeg, al herken ik veel uit het stukje van 'vroeger'. Wel heel fijn om te horen dat u nog op bezoek kunt bij uw dochter! Maar het is ergens wel een geruststelling dat mijn theorie niet helemaal belachelijk klinkt. Ik heb een grove tijdlijn gemaakt vanaf mijn 8ste tot nu en het valt mij op dat de klachten eens in de zoveel tijd terugkomen. Niet perse dezelfde klachten, maar allemaal van die wazige klachten die er echt zijn, maar waar een arts niet veel mee kan omdat ze zo algemeen zijn. Ik ga hier zeker mee aan de slag! Ik heb met veel interessante uw verhaal gelezen en ik hoop dan ook dat het u goed gaat! Nogmaals bedankt!
Marina

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Marina »

Gelijk heb je, Kim, dat je probeert je niet gek te laten maken! Dacht enkel enige terughoudendheid te bespeuren bij het vertellen van je verhaal en het stellen van vragen ;) en wilde toch even, mocht dat zo zijn, laten weten van: schroom niet om.. ) Ik hoop dat de vitamines wellicht wat van je klachten verminderen en wens je veel succes bij je huisarts woensdag!
josfromglos

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door josfromglos »

Lilly86 schreef: 24 mei 2020, 10:20 @josfromglos
Wel heel fijn om te horen dat u nog op bezoek kunt bij uw dochter!
Bedankt voor je reaktie Lilly. Heb ik dat gezegd? (en ik ben een 'jij' :ja: )
Op dit moment is het mij namelijk niet toegestaan om mijn dochter te bezoeken, dit vanwege de verspreiding van het virus, of beter gezegd, het voorkomen ervan! (ook al is er hier een enorme politieke rel aan de gang, omdat bepaalde conservatieven 'aan de top' hebben aangetoond dat ze hun eigen regels hanteren terwijl ze de rest van het land 'adviseren' onder de bedreiging van het uitdelen van hoge geldboetes!!!!! om thuis te blijven!!!!!, de huichelaars!!!!).

Lilly, wellicht heb ik het eerder gezegd, maar kun je misschien aandringen op een MRI test/ doorverwijzing naar een neuroloog, dit om zekerheid te hebben? En ('remember' ik ben geen dokter!), een simple test, die bij mij destijds werd uitgevoerd door mijn huisarts, is met een rubber hamertje op de bovenkant van mijn knieschijf te 'slaan'...…… In mijn geval 'schoot' mijn been dan omhoog, hetgeen voor mijn huisarts aanleiding was om mij door te verwijzen naar een neuroloog, dit omdat hij konkludeerde dat mijn 'impulsen' waren onderbroken (and the rest is history...).

UITERAARD praat ik je niets aan!, en hoogstwaarschijnlijk was zijn doorverwijzing gebaseerd op meerdere feiten ('mijn B12' was bijvoorbeeld ook te laag/hoog - ik kan mij niet meer herinneren of het TE hoog of TE laag was....) maar onzekerheid is een kwaal op zich! Zo, 'opa' :haha: :bang: :haha: gaat nu een beetje rusten….., good luck!
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

[mention]josfromglos[/mention]
Ja je hebt inderdaad geschreven dat het nu even niet mogelijk is, maar ik hoop dat er heel vlug weer bezoekjes mogen volgen.
Ik geloof dat we die relschoppers allemaal wel kennen, hier gaat het niet veel anders. Zijn altijd mensen die zich verheven voelen boven wet-en regelgeving 🤦🏻‍♀️.

Hebt inderdaad gelijk, ik ga ook echt aandringen op een verwijzing richting neuroloog. Het 'hamertje tik' op mijn knieën werkt bij mij helaas niet omdat de spieren daar minder ontwikkeld zijn door mijn aangeboren... Uuhmm... Ja... Vraagteken 😂. Maar zal ook vragen of daar een verband tussen te vinden is.
Geniet van de avond en wederom bedankt voor het antwoord 😊.
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

[mention]Marina[/mention]

Bedabkt voor het bemoedigende antwoord 😊. Ik heb ook echt getwijfeld om een bericht op dit forum te plaatsen. Ben namelijk normaal niet zo open over mijn lichamelijke en cognitieve klachten. Maar ik ben hier zo warm ontvangen ❤️. Blij dat ik het bericht geplaats heb. Ben heel benieuwd wat de huisarts woensdag zegt, aangezien hij het bij mijn vorige bezoek had over de revalidatiearts... denk dat een neuroloog toch beter is, hoe denkt u hierover?
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

[mention]D-Cheryl[/mention]

Bedankt voor de reactie. Weet inderdaad dat er meestal niet verder gekeken wordt dan de vraag in de aanvraag. Dus het is inderdaad heel verstandig om hier specifiek naar te vragen.
Dit zal ik dan ook zeker doen als ik de doorverwijzing eenmaal heb.
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!
Nogmaals dank!
Lilly86

Re: Een vraag aan jullie

Bericht door Lilly86 »

[mention]Hanna71[/mention]

Och jeetje, en al een burn-out en dan ook nog de klachten van MS, alsof 1 ding niet genoeg is😮.

Hoe apart dat het zoveel jaar later wel duidelijk te diagnosticeren is.
Maar dat is ook de reden voor mij inderdaad om een verwijzing te vragen, dit duurt al een behoorlijke tijd. En hoe langer ik erover nadenk, hoe jonger de klachten zijn begonnen. Maar heb het ook meestal weggeveegd onder het mom van 'zal wel stress zijn, of een aankomend griepje'.
Maar nu voelt het anders, meer aanwezig en letterlijk verlammend af en toe.

Al voel ik mij nu alweer een dag of 4 prima, behalve de vermoeidheid dan. Die schijnt te blijven.
Dus ik ben voor nu gewoon even heel blij dat ik weer een stuk met de hond kan wandelen 😊.

Wel heel fijn om te horen dat je zo goed naar je lichaam kunt luisteren en het ook accepteert. Heel knap hoor, is niet vanzelfsprekend!
Ik houd jullie op de hoogte 😊.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp