Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Minimale wittestof afwijkingen, niet specifiek voor MS wat dan wel?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Angel

Minimale wittestof afwijkingen, niet specifiek voor MS wat dan wel?

Bericht door Angel »

Hallo,

Ik loop al jaren met heel veel klachten. De allereerste klacht was wazig zien en pijn in linkeroog. En een paar oogontstekingen.
Overige klachten kwamen altijd in een soort aanval. Dan ging het weer weken of maanden goed.
Maar sinds vorig jaar november wordt het alleen maar erger en erger. Toen kreeg ik ook ineens hevig oorsuizen tot op heden nog steeds niet weg. En ik voel weleens een rare schok alsof je stroom krijgt in mijn ruggenwervels.

Hiervoor heb ik al allerlei onderzoeken gehad, o.a. een MRI scan van de hersenen.
Omdat de neuroloog onderzoek wilde doen naar MS Ze heeft een CWK MRI scan laten doen.
Tot aan de 3e borstwervel. Ik dacht dat de hele ruggengraat mee genomen werd als ze MS willen onderzoeken?

Ik kreeg te horen dat er niets bijzonders was. Op een hele kleine nek hernia na.
De uitslag was het volgende;

MRI hersenen met contrast. Vergeleken met onderzoek van 20 mei 2010. Normaal slanke centrale en perifere liquorruimten. 2 kleine wittestofafwijkingen pariëtaal links en rechts, ook al zichtbaar op de MRI van 2010. Minimale wittestof laesie capsula externa rechts (IMA 14). Geen andere witte stoflaesies. Geen aankleurende laesies. Geen diffusierestrictie Conclusie: Minimale wittestof afwijkingen, niet specifiek voor MS. MRI-CWK volgens MS protocol plus axiale T2.Gecorreleerd met conventioneel onderzoek van dezelfde dag. Normale signaalintensiteit van het gehele afgebeelde myelum. Mediane discusprotrusie C5-C6, duwend tegen het spinale kanaal. De AP-diameter van het spinale kanaal op dit niveau is 7 mm. Geen aanwijzingen voor myelopathie. Geen evidente wortelcompressie. Normaal aspect van de discus C6-C7 en C7-Th1. Geen nevenbevindingen. Conclusie: discusprotrusie C5-C6, waarbij beperkte kanaalstenose zonder aanwijzingen voor myelopathie. Geen aanwijzingen voor cervicale MS.

Nu is mijn vraag, wat kan de oorzaak zijn dat er toch minimale witte stof gevonden is. Heeft ieder mens dit? Of kan het een voorbode van MS zijn?

Ik blijf namelijk erg last houden van door de benen zakken, wankel lopen, lopen alsof ik alcohol op heb en ik val vaak naar links, knal dan tegen een deurpost aan terwijl ik er toch echt doorheen wil lopen. Alsof mijn evenwicht verstoord is.
Tintelingen met name in de benen/voeten maar vaak ook armen.
Ook verslik ik mij enorm vaak.
Wandel graag en veel, dat gaat goed. Maar moet na elke wandeling van 8 km bijna een week bijkomen.

Ik heb elke dag wel pijn en kan ook na geringe inspanning intens moe zijn.

De neuroloog vertelde mij dat het hoogstwaarschijnlijk door de fibromyalgie komt wat ik ook sinds 1 jaar nu weet.

Krijg je daar ook witte stoffen van in je hersenen??

Ben ook migraine patiënt geweest vanaf mijn 13 e jaar. Maar dat is sinds ik in de 'vervroegde overgang' ben over.

Zijn minimale witte stoffen een voorbode? Of komt het bij meer aandoeningen voor, weet iemand dat?
Jrs77

Re: Minimale wittestof afwijkingen, niet specifiek voor MS wat dan wel?

Bericht door Jrs77 »

Angel schreef: 03 jul 2020, 08:56 Ik dacht dat de hele ruggengraat mee genomen werd als ze MS willen onderzoeken?
Voor MS kijken ze naar de hersenen en naar het ruggenmerg; dat zit in ongeveer de bovenste helft van de wervelkolom.
Angel schreef: 03 jul 2020, 08:56 Nu is mijn vraag, wat kan de oorzaak zijn dat er toch minimale witte stof gevonden is. Heeft ieder mens dit? Of kan het een voorbode van MS zijn?
Iedereen heeft gelukkig zowel witte als grijze stof in de hersenen ;)
De radioloog ziet afwijkingen/beschadiging op niet-MS specifieke delen; dus geen MS of een voorbode daarvan. Het kan veel oorzaken hebben, bijvoorbeeld migraine, maar dat hangt o.a. af van de plek waar ze zitten. Een radioloog of neuroloog kan daar vast een antwoord op geven, maar ik vrees dat niemand op dit forum daar iets zinnigs over kan zeggen.
Marina

Re: Minimale wittestof afwijkingen, niet specifiek voor MS wat dan wel?

Bericht door Marina »

Hallo Angel,

Witte stofafwijkingen (het gaat dus om afwijkingen in de witte stof, maar gezien je topic titel had je dat al begrepen ;)) kunnen, zoals Jrs al schrijft, worden gezien bij verschillende ziektebeelden. Dat kan gaan van migraine tot zelfs aan heroinemisbruik..

Nou zou ik hier wel een lijstje kunnen neerzetten van die verschillende ziekten (kan je vinden via Google), maar "MR-beeldvorming alleen zal bijna nooit tot een diagnose leiden bij een patiënt met witte stofafwijkingen. Aanvullende klinische gegevens en/of aanvullend onderzoek blijven noodzakelijk" (zie: https://www.ariez.nl/wp-content/uploads ... 148-67.pdf op pagina 17).

Als je je ongerust maakt over bijv. nieuwe klachten zou ik die aankaarten bij je huisarts of neuroloog (als je nog onder behandeling bent bij een neuroloog).

Sterkte!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp