Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Acht jaar later

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Dolliedollie

Acht jaar later

Bericht door Dolliedollie »

Hoi allen,

Zo'n acht geleden ben ik hier lid geweest. Ik zat toen in de malle molen.
Klachten: wazig zien, tintelingen, vermoeidheid, warme plekken alsof er heet water over je been valt, spierpijnen, rusteloze benen.
Destijds mri gehad, bloedonderzoek naar b12, lyme.
Allen negatief. Ms uitgesloten.
Voor een second opinion geweest in Nijmegen. Daar hebben ze mijn mri bekeken. Kwam niks uit.
Ooit een tekenbeet gehad dus uiteindelijk drie mnd antibiotica gehad, op basis van klachten. Heeft weinig geholpen.
Ze wilden toen nog een lumbaal punctie doen, maar omdat ik toen zwanger bleek na heel wat jaren, ben ik me daarop gaan focussen en heb ik de punctie laten zitten.

Ondertussen ben ik verder gegaan met mijn leven. Heb twee kinderen mogen krijgen en heb leren leven met mijn klachten.
In 2015 geloof ik nog eens bij de internist geweest, kwam niks uit.

Ik heb me neer gelegd bij het vage verhaal van de internist. Fibromyalgie/cvs achtig klachten.

Echter ervaar ik nu sinds een paar weken weer oogklachten. Deze klachten waren beter geworden, maar nu weer terug.
Wazig zicht. En met lezen niet lukken focussen. Echt een ramp op het werk met de pc.
Opticien geweest, sterkte niks mee aan de hand
Ik heb nu toch maar weer de ha gebeld. Maandag mag ik er naartoe.

Ik ben toch wel wat bang. Ik leef al lang met allerlei klachten. Die overigens in mijn zwangerschappen weg waren. Vreemd genoeg. Er valt prima nee te leven, behalve die irritante oogklachten.
Er zijn verder geen klachten bij gekomen, behalve een vervelende zenuwtrek in m'n ooglid en mondhoek. Andere klachten zijn stabiel.
Ik had ms uit mijn hoofd gezet. En dat wil ik zo laten ook eigenlijk.
Marina

Re: Acht jaar later

Bericht door Marina »

Naar dat je die oogklachten weer terug hebt.
Wat was de laatste keer dat je daar last van had de verklaring voor die klachten?
Dolliedollie

Re: Acht jaar later

Bericht door Dolliedollie »

Fibromyalgie, CVS verhaal.
Icm stress.
Knillis

Re: Acht jaar later

Bericht door Knillis »

Lijkt me heel erg moeilijk om al acht jaar in meer of mindere mate klachten te hebben waar eigenlijk geen “harde” oorzaak voor te vinden is.

Het zou heel veel stress schelen denk ik als er nu dan toch een diagnose gesteld kan worden aan de hand van hernieuwde onderzoeken.

Sterkte maandag bij de huisarts.
Marina

Re: Acht jaar later

Bericht door Marina »

Ik ben natuurlijk geen arts, maar als ik zie welke soort oogklachten kunnen voor komen bij fibromyalgie/CVS en welke bij MS dan lijkt (enkel) wazig zicht toch eerder bij fibromyalgie/CVS te passen.
Zie bijv.: https://www.msweb.nl/wat-is-ms/klachten ... en-bij-ms/

Ik hoop voor je dat de oorzaak van je oogklachten wellicht toch dezelfde is als de vorige keer dat je er last van had (of liever nog een onschuldiger oorzaak heeft).
Omdat je andere klachten stabiel zijn gebleven en deze klachten niet enkel bij MS voor komen zou ik niet zo snel verwachten dat je oogklachten met MS te maken hebben. Maar nogmaals, ik ben geen arts. Ik hoop dat je via de huisarts maandag duidelijkheid krijgt over je klachten. Sterkte ermee!
Dolliedollie

Re: Acht jaar later

Bericht door Dolliedollie »

Ik ben vandaag nog even bij de opticien geweest. Deze heeft wat andere testen gedaan.
We gaan proberen of een prisma bril uitkomst biedt. Wel laat ik de afspraak bij de huisarts staan.

Volgens de opticien zie ik niet wazig, maar waarschijnlijk dubbel.
Ik heb dit nooit als zodanig herkent want ik zie niet echt dubbele dingen, maar meer een soort van schaduw ernaast of twee dezelfde letters in elkaar over gaan.

Het zou te maken kunnen hebben met dat ik vroeger twee luie ogen gehad heb. Hopelijk is dit de oplossing.
Wel vind ik het vreemd dat dit nu pas opspeelt.

Er schreef iemand dat het erg naar is om klachten te hebben zonder echt diagnose.

Ik sta er nooit meer bij stil, maar het is inderdaad naar.
Soms ben ik er verdrietig van, maar meestal probeer ik dat weg te duwen.
Een diagnose ms lijkt me ook afschuwelijk namelijk, dus dan prijs ik mezelf maar gelukkig dat ik die niet heb.

Anderzijds hebben sommige klachten echt wel invloed op mijn dagelijkse dingen en ik kan er niks mee zonder diagnose. Op werk vlak ook niet. Dan is CVS - achtig maar vaag he..
Dolliedollie

Re: Acht jaar later

Bericht door Dolliedollie »

Wat ik wel met regelmaat heb en waarvan ik niet meer weet of ik het eerder gehad heb, is slap op de benen voelen.
Alsof je heel zenuwachtig bent voor een examen zeg maar.
Of dat je erg geschrokken bent.
D-Cheryl

Re: Acht jaar later

Bericht door D-Cheryl »

Die herken ik uit een slechte periode, maar schrijf ik toe aan de angstproblematiek die ik toen had...

Zenuwen, adrenaline, vecht/vlucht reactie. Soms had ik het in de gewoonste situaties, als ik gewoon thuis de trap afliep bv. Als het niet samengaat met ook verminderde kracht in de benen, is het eigenlijk in theorie niet te linken aan de MS.

(Het kan wel een indirect gevolg zijn, maar het is moeilijk aan te wijzen als een direct gevolg van hersenschade.)
Dolliedollie

Re: Acht jaar later

Bericht door Dolliedollie »

Hoe weet je of er krachtverlies is?

Ik bedoel als ik loop zwabberen mijn benen. Soort van spanningsgevoel wat ik ook weleens in mijn buik ervaar bij stress

Alsof je benen moe zijn na sporten
D-Cheryl

Re: Acht jaar later

Bericht door D-Cheryl »

Krachtverlies merk je in de beweging.
Iemand die zijn of haar hand op jouw been of onder jouw voet houdt, terwijl jij hem weg moet drukken. Zo zal de huisarts of fysio het meestal testen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp