Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hallo

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Nieuwegebruiker

Re: Hallo

Bericht door Nieuwegebruiker »

'' Neuritis optica is in ongeveer 30% van de gevallen het eerste symptoom waarmee mensen met MS (naar later blijkt) worden geconfronteerd. Meestal herstelt het zien tot vrijwel normaal, maar blijft de betrokken persoon wel klagen dat hij of zij met het aangedane oog minder scherp ziet – ook al kan de letterkaart goed worden gelezen – of kleuren zoals groen en rood fletser ziet. Dit laatste kan een restverschijnsel zijn van de oogzenuwontsteking. In ongeveer 50 tot 70% van de gevallen wordt de oogzenuwontsteking binnen enkele maanden, maar meestal na jaren, gevolgd door andere verschijnselen die te maken hebben met de aantasting van de rest van het zenuwstelsel. Bijvoorbeeld krachtsvermindering in de benen, of tintelingen of prikkelingen in de ledematen''
Job

Re: Hallo

Bericht door Job »

Ik kan me voorstellen dat dit vreemd en vervelend aanvoelt en misschien angstig maakt.
Ik kan het niet plaatsen als een uiting van MS.
Koorts kan er wel voor zorgen dat MS klachten opvlammen, maar 37,6 is geen koorts. Daarbij voel je je bij koorts vaak rillerig en ziek.
Marina

Re: Hallo

Bericht door Marina »

Nieuwegebruiker schreef: 19 jul 2020, 14:32 Ik heb afleiding gezocht dat helpt.
Heel goed!! Fijn dat het je wat helpt :thumbup: !

Het enige wat ik in de recente klachten die je opnoemt herken als MS-klacht zijn eigenlijk de tintelingen en het wazige zicht. Echter niet (in combinatie met) het slap voelen, temperatuursverhoging, klamme handen en zweten en steken in je hoofd.

Het is wel vervelend als je dan weer zo'n nieuwe klacht of een opleving van oude klachten ervaart en dat zou je ook weer angstig(er) kunnen maken (ik spreek uit ervaring). Probeer toch rustig te blijven (voorzover dat gaat natuurlijk) en blijf in ieder geval afleiding zoeken. En als je het (echt) niet vertrouwt en/of de klachten worden erger kan je natuurlijk altijd je huisarts bellen of als dat mogelijk is je neuroloog.
Laatst gewijzigd door Marina op 19 jul 2020, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Nieuwegebruiker

Re: Hallo

Bericht door Nieuwegebruiker »

Bedankt weer voor luisterende oren..

Jullie denken dus dat mijn klachten / witte plekjes hersenen vermoedelijk komen door vochtophoping / cyste, rip, anders?? Ik wacht het rustig af en mocht dat het zijn dan laat ik me jaarlijks zeker checken doormiddel van een MRI omdat in 30% van de gevallen na Neuro optica ms optreed zoals jullie hebben gelezen.

Maar gezien jullie ervaring op dit forum en met jezelf, even eerlijk. Ik heb verder alleen maar 1 keer wazig zicht gehad 2 jaar geleden en 1 keer voor mijn gevoel een MS knuffel maar daar kunnen ook geen witte plekjes door komen in hersenen, blijft een vreemd complex verhaal.
Nieuwegebruiker

Re: Hallo

Bericht door Nieuwegebruiker »

Herkennen jullie dit wel bij MS trouwens? Bij opstaan of te snel opstaan heel duizelig en/of licht in hoofd? Soms ook als ik helemaal niet snel opsta.
Jrs77

Re: Hallo

Bericht door Jrs77 »

Nieuwegebruiker schreef: 19 jul 2020, 18:19 Herkennen jullie dit wel bij MS trouwens? Bij opstaan of te snel opstaan heel duizelig en/of licht in hoofd? Soms ook als ik helemaal niet snel opsta.
Nee, dat heeft niks met MS te maken
Job

Re: Hallo

Bericht door Job »

Duizelig worden bij snel opstaan kan voorkomen bij een lage bloeddruk.
Marina

Re: Hallo

Bericht door Marina »

Ik herken het niet als MS-klacht. Waar ik net als Job wel aan denk is wellicht lage bloeddruk als je dat vooral ervaart als je snel bent op gestaan.
1207

Re: Hallo

Bericht door 1207 »

hart is ook een spier en net als alle andere aangetaste spieren kan die verkeerd aangestuurd worden, of raar reageren op allerlei triggers, kracht verliezen,...
met bv lage/hoge bloeddruk of ritmestoornissen tot gevolg.
Jrs77

Re: Hallo

Bericht door Jrs77 »

1207 schreef: 20 jul 2020, 11:48 hart is ook een spier en net als alle andere aangetaste spieren kan die verkeerd aangestuurd worden
Het hart wordt, net als bijvoorbeeld de longen, aangestuurd vanuit het autonoom zenuwstelsel. Daarop heeft MS geen invloed.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp