Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kan dit MS zijn

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Dean

Kan dit MS zijn

Bericht door Dean »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/klachten-en-diagnose


Goedeavond mensen op dit forum.

Ik zal me even voorstellen.
Ik heet Dean ik ben 30 jaar.

Het verhaal zit zo: dat het 2 jaar geleden begonnen is met maag/darm problemen en extreme vermoeidheid...dokters afgeweest...internist...
Nou in die 2 jaar is de Helicobacter Pylori gevonden en behandeld...vervolgens is er een onverklaarbare lage testosteron gevonden waar ik nu injecties voor krijg... de internist gooit alles op de lage testosteron...maar ik en de internist (second opinion waar ik nu bij loop sinds kort) denken hier anders over.

Mijn klachten zijn best een hele lijst:

-Maagpijn (waarschijnlijk Chronische Pancreatitis en eventuele Achalasia)

-Slikproblemen
-Extreme vermoeidheid (moeilijk wakker worden zelfs na 12 uur slapen)
-Zure smaak in mond (geen brandend maagzuur)
-Licht wazig zien (ook soms zwarte stipjes zien)
-Niet helder kunnen nadenken (ookal ben ik gewoon rustig)
-Moeite met lopen... slechte balans (ook tijdens normaal staan)...zware benen gevoel.
-Draai duizeligheid
-Lichte tremor in handen en tintelingen (ook in voeten) + koude handen en voeten
-Chronische constipatie
-Veel plassen
-Korte termijn geheugen verlies
-Af en toe spiertrekjes bij rondom mijn ogen

Ik vind het best moeilijk om mijn verhaal hier te doen omdat MS een ernstige aandoening kan zijn... maar ik ben al op zoveel aandoeningen getest dat ik eigenlijk hierop uit kom.

Alvast bedankt voor het lezen.
MVG. Dean.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Vraag simpelweg of de internist je door stuurt naar een neuroloog, deze kan o.a. op MS gaan zoeken.

Ik zie een paar dingen die bij MS ook voorkomen maar de meeste dingen zie ik geen MS in.
MS heeft 1000 gezichten dus bij elke kwaal komen dingen voor die ook op MS kunnen slaan.

Vraag of je naar de neuroloog mag en die zal je verder kunnen helpen.
Klick

Bericht door Klick »

ik ben het helemaal met Dannifan eens.

Noem al je klachten nog een keer bij die arts, vraag daarna een doorverwijzing voor een neuroloog.
Dean

Bericht door Dean »

Bedankt voor de reactie ... welke klachten ziet u NIET bij MS passen?
Klick

Bericht door Klick »

ik heb je lijstje even gekopieerd en apart gezet wat volgens mij/ mij niet bekend voorkomt vwb ms

(volgens mij) niet
-Maagpijn (waarschijnlijk Chronische Pancreatitis en eventuele Achalasia)
-Zure smaak in mond (geen brandend maagzuur)
-Veel plassen
-Af en toe spiertrekjes bij rondom mijn ogen

kan wel..
-Slikproblemen
-Extreme vermoeidheid (moeilijk wakker worden zelfs na 12 uur slapen)
-Licht wazig zien (ook soms zwarte stipjes zien)
-Niet helder kunnen nadenken (ookal ben ik gewoon rustig)
-Moeite met lopen... slechte balans (ook tijdens normaal staan)...zware benen gevoel.
-Draai duizeligheid
-Lichte tremor in handen en tintelingen (ook in voeten) + koude handen en voeten
-Chronische constipatie
-Korte termijn geheugen verlies
Dean

Bericht door Dean »

[QUOTE=Klick;1110772]ik heb je lijstje even gekopieerd en apart gezet wat volgens mij/ mij niet bekend voorkomt vwb ms

(volgens mij) niet
-Maagpijn (waarschijnlijk Chronische Pancreatitis en eventuele Achalasia)
-Zure smaak in mond (geen brandend maagzuur)
-Veel plassen
-Af en toe spiertrekjes bij rondom mijn ogen

kan wel..
-Slikproblemen
-Extreme vermoeidheid (moeilijk wakker worden zelfs na 12 uur slapen)
-Licht wazig zien (ook soms zwarte stipjes zien)
-Niet helder kunnen nadenken (ookal ben ik gewoon rustig)
-Moeite met lopen... slechte balans (ook tijdens normaal staan)...zware benen gevoel.
-Draai duizeligheid
-Lichte tremor in handen en tintelingen (ook in voeten) + koude handen en voeten
-Chronische constipatie
-Korte termijn geheugen verlies[/QUOTE]

Ok dankjewel , naja maandag moet ik weer naar de internist ... kan ik het gewoon aankaarten? ik hou er niet zo van om zelf dokter te spelen tegenover de internist...
Suzan

Bericht door Suzan »

Op de stoel van de arts gaan zitten wordt door een hoop artsen niet zo gewaardeerd. Maar je kunt altijd vragen of het niet "iets neurologisch" kan zijn... :heilig:
Dan laat je het open zonder te laten blijken dat je flink aan het googlen bent geweest.

Ik moet trouwens heel eerlijk zeggen dat ik bij je klachten niet richting ms denk. Maar ik ben dan ook geen arts.
Een aantal klachten passen echt niet bij ms, of er zijn heel algemene klachten in de zin dat eigenlijk ieder mens die wel in meer of mindere mate heeft.

Of een aantal klachten [I]zouden [/I]bij ms kunnen passen maar dan pas in een vergevorderd stadium (invalide met flinke beperkingen), en daar zit je gelukkig niet in.

En er zijn ook wat dingetjes die [U]eventueel[/U] bij ms zouden kunnen passen. Maar dan zou je ze meer/vaker/permanent moeten hebben.
Maar zoals gezegd, ik ben geen arts, ik kan alleen uit mijn ervaring spreken.

Maar bespreek wel je zorg met de arts. Dan kan hij/zij je eventueel geruststellen na onderzoek.
Want als je met je vermoedens rond blijft lopen, gaat je vrees niet weg en gaat ook nog eens z'n eigen leven leiden. En daar schiet je helemaal niets mee op.
Dean

Bericht door Dean »

Dankjewel ... ja dat is nou het probleem... mijn klachten kan je plakken aan een stuk of 20 aandoeningen...en ik denk dat ik niet de enigste ben die al jarenlang met onverklaarbare klachten loop.

Welke klachten ziet u niet bij MS passen? (ik weet dat chronische pancreatitis hier niks mee te maken heeft en er los van staat)
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Ga nu niet vragen of wij voor dokter willen spelen en zaken aangeven die wel of niet zijn. Wij zijn patiënt en het past ons niet dingen in te vullen denk ik.

Je hebt er niets aan als wij iets wel of niet vinden passen, ieder van ons heeft andere klachten en problemen. Er zijn dingen die ik wel heb en een ander niet en andersom ook.

Laat het aan de artsen over om iets te vinden over klachten, vragen of je door een neuroloog gezien kan worden is geen rare vraag trouwens.
Suzan

Bericht door Suzan »

Ik loop ze maar even bot (sorry, maar weet niet hoe ik het anders moet doen) langs:

-Slikproblemen [pas in later stadium of tijdens/na schub]
-Extreme vermoeidheid (moeilijk wakker worden zelfs na 12 uur slapen) [dat kan tientallen oorzaken hebben, en ook bij ms, maar vaak tijdens schub]

-Zure smaak in mond (geen brandend maagzuur) [zie geen enkele overeenkomst met ms]
-Licht wazig zien (ook soms zwarte stipjes zien) [kan vermoeiheid of slechte ogen zijn en die stipjes zijn zéér waarschijnlijk [URL="https://www.thuisarts.nl/mouches-volantes"]mouches volantes[/URL] die een groot deel van de mensheid waarneemt]

-Niet helder kunnen nadenken (ookal ben ik gewoon rustig) [tja, dat is niet echt een ms symptoom. komt wel regelmatig voor in later stadium of tijdens/na schub]
-Moeite met lopen... slechte balans (ook tijdens normaal staan)...zware benen gevoel. [dat kán bij ms passen. maar ook bij 100 andere aandoeningen]

-Draai duizeligheid [[URL="https://nl.wikipedia.org/wiki/Vertigo"]vertigo[/URL] kan tientallen oorzaken hebben, en láng niet iedereen met ms heeft deze klacht, meer niet als wel]
-Lichte tremor in handen en tintelingen (ook in voeten) + koude handen en voeten [ook dat kan zo veel oorzaken hebben. Bovendien hebben heel veel mensen dit zonder er ooit bij na te denken]

-Chronische constipatie [dan kán voorkomen bij ms, maar wordt meestal veroorzaakt door gebrek aan beweging (rolstoel). En ook dit is geen standaard ms-symtoom)]
-Veel plassen [ook geen standaard ms-symptoom, het kán bij ms horen maar lang niet altijd]

-Korte termijn geheugen verlies [en wederom, geen standaard ms-symptoom. het kán voorkomen]
-Af en toe spiertrekjes bij rondom mijn ogen [dat heeft ieder mens weleens in meer of mindere mate]

Dus je begrijpt nu misschien dat ik niet gelijk aan ms denk... ;)
Wat wel, dat weet ik niet en ben ik ook niet gekwalificeerd voor. Dat zul je toch echt aan een arts over moeten laten.

Gelukkig heb je al snel een afspraak. Wellicht is het voor je gemoedsrust beter om ondertussen je op andere dingen te richten en het aan de arts te laten om oorzaken te zoeken.
Tenslotte heeft die daar vele jaren voor gestudeerd en is niet afhankelijk van google. Want google kan je vriend zijn, maar zeker ook je vijand. ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp