Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Plekjes

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Nieuwegebruiker

Plekjes

Bericht door Nieuwegebruiker »

Ik heb volgens de neuroloog toch alleen plekjes in de hersenen, of 1 plekje heeft er nooit gezeten in het ruggenmerg of het is verdwenen volgens de neuroloog.
Hoe kan het dan toch dat ik in rust of na een kleine inspanning /wandeling tintelingen heb in voeten? En als ik mijn nek dan voorover buig versterkt dat gevoel.
Ginqz

Re: Plekjes

Bericht door Ginqz »

Waarom denk je dat tintelingen in voeten alleen vanuit plekje in ruggenmerg kan komen? Dat heb ik nooit gehoord.


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Nieuwegebruiker

Re: Plekjes

Bericht door Nieuwegebruiker »

Wat een aparte reactie zeg, dit forum is toch om vragen te stellen?
Ginqz

Re: Plekjes

Bericht door Ginqz »

Eh... hoezo apart, ik probeer alleen maar mee te denken over je vraag toch? Ik vraag me dus af of dat iets is wat je gelezen hebt of van je neuroloog hebt gehoord? Omdat je een koppeling maakt waar ik nog nooit van gehoord heb en mijn eigen eerste symptomen neuropathie in voet is die wordt toegeschreven aan waarschijnlijke MS terwijl ik alleen een hoop vlekken heb in mijn hersenen en niks in ruggengraat.
Snap echt even niet waar je nu boos om wordt? Het was gewoon een oprechte vraag.
Dokter zijn we geen van allen maar probeer uit eigen ervaring mee te denken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

D-Cheryl

Re: Plekjes

Bericht door D-Cheryl »

Hi,

Jullie hebben allebei gelijk (voor zover ik weet). De hersenen zitten complexer in elkaar dan "A linkt naar B, en C linkt naar D". Vandaar dat onze neurologen er toch wel een jaar of 8 voor studeren moeten meestal. :)

Veel zenuwen worden aangestuurd vanuit je hersenen maar voor het onderlichaam komt ook een gedeelte vanuit het ruggenmerg. Volgens mij zitten er in het ruggenmerg geen executieve functies (denken, emoties, etc) - die zitten echt in de grote hersenen, kleine hersenen en hersenstam niet te vergeten.
Maar gevoel zit wel degelijk in het ruggenmerg, en mij is inderdaad ooit verteld (9 jaar geleden) dat indien een klacht gelijktijdig aan beide kanten van het onderlichaam optreedt, deze klacht mogelijk vanuit het ruggenmerg komt.

En plekjes kunnen inderdaad minder zichtbaar worden, zoals littekens op de huid ook vervagen. Als er geen klinische anamnese is (zoals ik begreep in jouw geval NieuweGebruiker), is deze klacht ook van weinig waarde helaas: daar zal je neuroloog heel erg weinig mee kunnen.
Ginqz

Re: Plekjes

Bericht door Ginqz »

Bij mij zit het in 1 voet dus dat is misschien het verschil.
Ik merk dat ik me wel echt heel rot voel door je reactie op mijn wedervraag dus zou wel graag weten wat je daar nu precies aan stoort. En of anderen het ook als vervelend lezen want voor mij komt dit echt uit de lucht vallen omdat er van mij uit enkel vriendelijke en helpende intentie achter zit.

Ik heb echt wel behoefte aan een virtuele veilige plek waar je van elkaar kunt leren en steun kunt krijgen, maar als mijn inbreng op een of andere manier zo verkeerd word opgevat dan kan ik misschien leren hoe het anders moet of wegblijven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

D-Cheryl

Re: Plekjes

Bericht door D-Cheryl »

Hoi Ginqz,

Wat supergoed dat je dat vraagt!

Ik denk dat je vraag hierboven een erg stellige reactie was, misschien vooral omdat je hem niet omkleedde. Het lijkt dan alsof je iemand ter verantwoording roept, terwijl jij eigenlijk ook gewoon op zoek bent naar informatie en daarom meer weten wilt.

Had je toegelicht "hey joh, ik ben hier ook nieuw en heb dat in alleen mijn linkervoet. Hoe voelt het bij jou, en kun je mij vertellen waar je hebt gelezen of gehoord dat ..." etc was het waarschijnlijk minder direct overgekomen.

Anderen zijn hier ook op zoek naar een veilige plek, en soms heb je iets meer tekst nodig om dat te creëren.

Verwoord ik het zo goed @Nieuwegebruiker? Zeg het vooral als ik het niet goed heb gezien wat hier gebeurde!
Ginqz

Re: Plekjes

Bericht door Ginqz »

Ik had me juist voorgenomen om geen al te lange verhalen te schrijven omdat ik hier meermaals had gelezen dat anderen daar moeite mee hebben. Plus dat ik ook vaak hoor dat het als vervelend ervaren wordt als er meteen over eigen klachten gereageerd wordt terwijl je een vraag stelt over jezelf.

Dat past me op zich wel gezien ik vrij introvert ben, maar ik ben ook didactisch geschoold waarin ik geleerd heb door te vragen waarom iemand een bepaald idee ergens over heeft voordat ik inhoudelijk reageer op de initiële vraag, juist omdat ik die vraag helderder wil krijgen.

Ik voel me nog enorm kwetsbaar in deze MS wereld, ben er ook nog maar twee jaar geleden in terecht gekomen en het is niet iets waar je voor kiest. Ik wil juist tot steun zijn voor wie in zelfde schuitje zit en ik kan er ook teruglezend niets anders in zien dan een vraag om verduidelijking, en absoluut geen oordeel.

Ik zal me verder onthouden van reacties, sorry.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

MamaFayeEmma2020

Re: Plekjes

Bericht door MamaFayeEmma2020 »

Ik heb bij veel stress tintelingen in mijn gezicht en das echt niet leuk :( maar ik heb geen enkele laesie in mijn ruggenmerg (nog niet zal ik zeggen ;) ) Het beste advies wat ik altijd geef; bij twijfel opnieuw vragen en altijd doorvragen <3 ik heb dit in mijn geval ook altijd gedaan, onduidelijkheid of twijfel is nooit fijn.
D-Cheryl

Re: Plekjes

Bericht door D-Cheryl »

@Ginqz het spijt me dat te horen. Inderdaad kan niet iedereen goed tegen lange teksten, maar anderzijds betekent dat niet dat je je in zou moeten houden hoor.

Doe gerust lekker mee, en stel je vragen. Dat kan gewoon.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp