Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Geen uitleg over mri

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Jrs77

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door Jrs77 »

Dag Tom,

Ik heb inderdaad ook PPMS. Omdat er bij mij op de MRI geen enkele activiteit te zien was (MRI-beelden waren al jaren exact gelijk, terwijl ik lichamelijk behoorlijk achteruit ging) kwam ik in principe niet in aanmerking voor Ocrevus. Ocrevus is het enige remmende medicijn dat is goedgekeurd bij PPMS, maar (in elk geval in Nederland) alleen als er wel activiteit op de MRI te zien is.

Ik ben daarom mee gaan doen met de Consonance studie, waarmee ze aan willen tonen dat het ook werkt als mer geen activiteit zichtbaar is.
Tom84

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door Tom84 »

Hoi @Jrs77

Wordt nog even uitzoeken. Dus dat medicijn vertraagd eigenlijk de progressie van de ziekte?
Jrs77

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door Jrs77 »

Tom84 schreef: 05 dec 2020, 19:01 Wordt nog even uitzoeken. Dus dat medicijn vertraagd eigenlijk de progressie van de ziekte?
Dat klopt, al is de werking alleen bewezen bij PPMS met op de MRI zichtbare activiteit. Met het onderzoek proberen ze aan te tonen dat het ook iets doet als er geen activiteit (dus geen nieuwe plekjes op de MRI) is.

Hebben ze bij jou al verandering op de MRI gezien?
Ik heb ervoor gekozen om mee te doen, omdat het zo machteloos voelde om niks te proberen. Andere mogelijkheden zijn er helaas nog niet.
Tom84

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door Tom84 »

Jrs77 schreef: 05 dec 2020, 23:38

Hebben ze bij jou al verandering op de MRI gezien?
Ik heb ervoor gekozen om mee te doen, omdat het zo machteloos voelde om niks te proberen. Andere mogelijkheden zijn er helaas nog niet.
Vorig jaar een nieuwe, toen actief, letsel in ruggenmerg.
Begon eigenlijk in 2014 met wittestofletsels in mijn hersenen, 2015 slaapapneu, 2017 atrofie van de hersenen, en dan ontsteking van de ruggenmerg.
Jrs77

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door Jrs77 »

Ik verwacht dat je dan 'gewoon' in aanmerking komt voor ocrelizumab (merknaam Ocrevus).
Bespreek dat eens met je neuroloog of MS-verpleegkundige.
Tom84

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door Tom84 »

Jrs77 schreef: 06 dec 2020, 19:42 Ik verwacht dat je dan 'gewoon' in aanmerking komt voor ocrelizumab (merknaam Ocrevus).
Bespreek dat eens met je neuroloog of MS-verpleegkundige.
"Personen met Relapsing remitting MS die het voorbije jaar onder behandeling 1 opflakkering hebben doorgemaakt, nog geen 10 jaar MS hebben en 500 m kunnen stappen zonder steun, kunnen in aanmerking komen voor de toediening van ocrelizumab in het kader van deze fase 3b studie. De studie duurt anderhalf jaar. Wereldwijd zullen er 600 personen met MS hieraan deelnemen."
Nog bezig met studie precies
D-Cheryl

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door D-Cheryl »

Maar je hebt geen RRMS, je hebt PPMS?
Tom84

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door Tom84 »

Volgens vorige neuroloog ppms, want had geen verbetering, alleen maar verergering. Eerst dachten ze aan de hand van de mri scan dat het Parkinson was maar mij DATscan was negatief. En ik reageerde goed op de endoxan.
D-Cheryl

Re: Geen uitleg over mri

Bericht door D-Cheryl »

"Personen met Relapsing remitting MS.." = RRMS, geen PPMS.

Dus er kan misschien nog een andere studie zijn, of andere eisen voor deelname bijvoorbeeld. Of het wordt in België verder nog niet voorgeschreven, dat zou ook kunnen. Even opschrijven onder "vragen voor de neuroloog", voor de volgende keer dat je hem of haar spreekt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp